Komisja za innymi progami ostrożnościowymi w budżecie
Progi ostrożnościowe w budżecie powinny wynosić 50, 55 i 60 proc. - takie poprawki do ustawy o finansach publicznych pozytywnie zaopiniowała sejmowa komisja finansów publicznych. Po przekroczeniu progu, rząd będzie musiał podjąć działania zapobiegające nadmiernemu zadłużaniu.
15.07.2009 17:25
Wcześniej komisja proponowała progi na poziomie 47, 52, 55 i 60 proc.
Jeśli relacja państwowego długu publicznego do PKB będzie w zakresie od 50 do 55 proc. deficyt projektowanego budżetu nie będzie mógł być wyższy od deficytu budżetowego w danym roku. Przy relacji długu do PKB na poziomie od 55 do 60 proc. budżet na kolejny rok nie będzie przewidywał podwyżek dla pracowników budżetówki, ograniczona będzie waloryzacja emerytur i rent, budżet nie będzie mógł udzielać nowych pożyczek.
Powyżej 60 proc. relacji długu do PKB rząd ma miesiąc na przygotowanie programu naprawczego, a jednostki sektora finansów publicznych nie mogą udzielać nowych poręczeń i gwarancji.
Przepisy dotyczące progów ostrożnościowych, po przekroczeniu których w finansach publicznych należy wprowadzić procedury naprawcze, wejdą w życie dopiero w 2012 roku.
Według resortu finansów reforma finansów publicznych ma za zadanie uzdrowienie tego sektora m.in. poprzez zmianę jego organizacji i wprowadzenie nowych rozwiązań systemowych.
Ministerstwo zaproponowało w projekcie, by sporządzać Wieloletni Plan Finansowy Państwa (na cztery lata) i budżet "środków europejskich". Rada Ministrów, przygotowując ustawę budżetową na dany rok, będzie musiała przyjąć poziom deficytu budżetu państwa ustalony w tym planie. Plan ma być aktualizowany każdego roku.
Zlikwidowane mają być też wszystkie państwowe i samorządowe - poza nielicznymi - zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze. Powstanie agencja wykonawcza odpowiedzialna za realizację kluczowych zadań państwa.
Projekt zakłada również likwidację gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy celowych. Pozostałe fundusze celowe stracą osobowość prawną i zaczną działać w postaci rachunków bankowych. Ograniczona zostanie liczba instytucji, które będą mogły bez kontroli rządu same projektować swoje wydatki budżetowe.
Komisja zaopiniowała pozytywnie także inne poprawki, m.in. katalog zadań własnych samorządu terytorialnego, które mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe. W katalogu tym znalazły się m.in. zadania dotyczące gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi, dróg, transportu zbiorowego, utrzymania zieleni, cmentarzy, wodociągów, ścieków, wysypisk, zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i gaz, targowisk, kultury fizycznej, a także utrzymania gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt dla ich ochrony przed wyginięciem.
Projekt zakłada, że z dniem ogłoszenia ustawy zaczęłyby obowiązywać przepisy dotyczące opracowania i uchwalania budżetu na 2010 r. 30 czerwca 2010 r. mają ulec likwidacji fundusze motywacyjne; 31 grudnia 2010 r. (a nie z końcem 2009 r., jak zakładano) zostaną zlikwidowane gospodarstwa pomocnicze, fundusze celowe, państwowe zakłady budżetowe oraz część samorządowych zakładów budżetowych. Tzw. Wieloletni Plan Finansowy Państwa ma być uchwalony po raz pierwszy do 31 lipca 2010 roku. To oznacza, że jego obowiązywanie nie będzie się pokrywać z kadencją Sejmu. Ponadto posłowie zgodzili się, aby plan ten zatwierdzała tylko Rada Ministrów, z pominięciem Sejmu.
Pierwotnie ustawa miała wejść w życie na początku 2009 r. Głosowana będzie jeszcze podczas tego posiedzenia Sejmu.