Koniec opłat grozy pod marketami? Ważne stanowisko UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nakazał firmie WEIP zwrot niesłusznie pobranych opłat parkingowych. Decyzja dotyczy kierowców, którzy posiadali ważny bilet parkingowy za postój np. przy marketach czy przychodniach, ale zostali obciążeni dodatkowymi kosztami.

UOKiK zdecydował ws. opłat na parkingach
UOKiK zdecydował ws. opłat na parkingach
Źródło zdjęć: © Anadolu Agency via Getty Images | Anadolu Agency

Stanowisko UOKiK to reakcja na liczne skargi kierowców dotyczące działalności firmy WEIP, operatora parkingów komercyjnych. Kierowcy zgłaszali, że mimo posiadania ważnego biletu parkingowego, otrzymywali wezwania do zapłaty dodatkowych opłat. "Fakt" podaje, że najczęściej dotyczyło to przypadków, gdy bilet był niewidoczny lub spadł z deski rozdzielczej np. na siedzenie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To tu tankują rządowe limuzyny. Ceny? Można się zdziwić

Zwroty za niesłuszne opłaty parkingowe

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podjął decyzję o zobowiązaniu firmy WEIP do zwrotu niesłusznie pobranych opłat. Z oficjalnego komunikatu wynika, ze dotyczy to kierowców, którzy po 1 stycznia 2020 r. posiadali ważny bilet z numerem rejestracyjnym pojazdu, a mimo tego otrzymali wezwania do zapłaty. O zwroty mogły ubiegać się także osoby, które złożyły reklamację, a dostały odmowę.

UOKiK stwierdził, że operator parkingów stosował niezgodne z prawem praktyki, takie jak groźby związane z postępowaniem windykacyjnym. W jego ocenie komunikaty te miały na celu wzbudzenie obaw u kierowców, co mogło skłonić ich do zapłaty.

Poza tym UOKiK ma zastrzeżenia co do ograniczenia sposobów składania reklamacji. Firma WEIP umożliwiała zgłaszanie reklamacji wyłącznie pocztą lub przez formularz internetowy, co jest niezgodne z przepisami. UOKiK wskazuje, że konsumenci powinni mieć możliwość składania reklamacji również mailowo lub osobiście.

"Wykonywanie zwrotów, które zaproponował WEIP, zostało zakończone w maju 2023 r. [...] Zwroty były wykonane automatycznie i konsumenci nie musieli się zwracać do WEIP z prośbą o zwrot. Osoby, których dotyczyły zwroty zostały o tym powiadomione. [...] wroty dotyczyły wyłącznie wybranej grupy konsumentów - głównie niektórych reklamacji z lat 2020-2022, do których zostały załączone bilety bez numeru rejestracyjnego (czyli nie wskazujące dla jakiego pojazdu bilet był pobrany)" - wskazuje firma w komunikacie na portalu LinkedIn.

To nie pierwszy przypadek, kiedy operatorzy płatnych parkingowych znaleźli się pod lupą Urzędu. W 2023 r. UOKiK nałożył karę w wysokości 820 tys. zł na innego operatora parkingów - firmę APCOA Parking Polska, za utrudnianie składania reklamacji. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna.

W skargach do UOKiK kierowcy przekonywali, że nie zostali wystarczająco poinformowani o zasadach wnoszenia opłat. W 2020 r. Urząd otrzymał 128 skarg, w 2021 r. - 113, w 2022 r. - 275, a w 2023 r. - aż 377. Tylko na początku 2024 r. do instytucji wpłynęło 55 zgłoszeń od klientów.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (123)