Koniec opłat grozy pod marketami? Ważne stanowisko UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nakazał firmie WEIP zwrot niesłusznie pobranych opłat parkingowych. Decyzja dotyczy kierowców, którzy posiadali ważny bilet parkingowy za postój np. przy marketach czy przychodniach, ale zostali obciążeni dodatkowymi kosztami.

Niektórzy kierowcy dostaną zwroty za parkowanie
Niektórzy kierowcy dostaną zwroty za parkowanie
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Stanowisko UOKiK to reakcja na liczne skargi kierowców dotyczące działalności firmy WEIP, operatora parkingów komercyjnych. Kierowcy zgłaszali, że mimo posiadania ważnego biletu parkingowego, otrzymywali wezwania do zapłaty dodatkowych opłat. "Fakt" podaje, że najczęściej dotyczyło to przypadków, gdy bilet był niewidoczny lub spadł z deski rozdzielczej np. na siedzenie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To tu tankują rządowe limuzyny. Ceny? Można się zdziwić

Zwroty za niesłuszne opłaty parkingowe

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podjął decyzję o zobowiązaniu firmy WEIP do zwrotu niesłusznie pobranych opłat. Pieniądze otrzymają kierowcy, którzy po 1 stycznia 2020 r. posiadali ważny bilet z numerem rejestracyjnym pojazdu, a mimo tego otrzymali wezwania do zapłaty. O zwroty mogą starać się również osoby, które złożyły reklamacje, a dostały odmowę.

UOKiK stwierdził, że operator parkingów stosował niezgodne z prawem praktyki, takie jak groźby związane z postępowaniem windykacyjnym. Komunikaty te miały na celu wzbudzenie obaw u kierowców, co mogło skłonić ich do zapłaty.

Poza tym UOKiK ma zastrzeżenia co do ograniczenia sposobów składania reklamacji. Firma WEIP umożliwiała zgłaszanie reklamacji wyłącznie pocztą lub przez formularz internetowy, co jest niezgodne z przepisami. UOKiK wskazuje, że konsumenci powinni mieć możliwość składania reklamacji również mailowo lub osobiście.

Decyzja UOKiK jest ważnym krokiem w ochronie praw konsumentów, którzy często stają w obliczu nieuczciwych praktyk ze strony operatorów parkingów. Nie jest to jednak pierwszy przypadek. W 2023 r. UOKiK nałożył karę w wysokości 820 tys. zł na innego operatora parkingów - firmę APCOA Parking Polska, za utrudnianie składania reklamacji. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna.

Parkingi grozy pod marketami

Wśród poszkodowanych są m.in. kierowcy, którzy parkują pod marketami. Zasady wskazują, że przez pierwsze 60 lub 90 minut postój jest bezpłatny, ale pod warunkiem, że klient pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.

W skargach do UOKiK kierowcy przekonywali, że nie zostali wystarczająco poinformowani o zasadach wnoszenia opłat. W 2020 r. Urząd otrzymał 128 skarg, w 2021 r. - 113, w 2022 r. - 275, a w 2023 r. - aż 377. Tylko na początku 2024 r. do instytucji wpłynęło 55 zgłoszeń od klientów.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (73)