Koniec opłat grozy pod marketami? Ważne stanowisko UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nakazał firmie WEIP zwrot niesłusznie pobranych opłat parkingowych. Decyzja dotyczy kierowców, którzy posiadali ważny bilet parkingowy za postój np. przy marketach czy przychodniach, ale zostali obciążeni dodatkowymi kosztami.
Stanowisko UOKiK to reakcja na liczne skargi kierowców dotyczące działalności firmy WEIP, operatora parkingów komercyjnych. Kierowcy zgłaszali, że mimo posiadania ważnego biletu parkingowego, otrzymywali wezwania do zapłaty dodatkowych opłat. "Fakt" podaje, że najczęściej dotyczyło to przypadków, gdy bilet był niewidoczny lub spadł z deski rozdzielczej np. na siedzenie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To tu tankują rządowe limuzyny. Ceny? Można się zdziwić
Zwroty za niesłuszne opłaty parkingowe
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podjął decyzję o zobowiązaniu firmy WEIP do zwrotu niesłusznie pobranych opłat. Z oficjalnego komunikatu wynika, ze dotyczy to kierowców, którzy po 1 stycznia 2020 r. posiadali ważny bilet z numerem rejestracyjnym pojazdu, a mimo tego otrzymali wezwania do zapłaty. O zwroty mogły ubiegać się także osoby, które złożyły reklamację, a dostały odmowę.
UOKiK stwierdził, że operator parkingów stosował niezgodne z prawem praktyki, takie jak groźby związane z postępowaniem windykacyjnym. W jego ocenie komunikaty te miały na celu wzbudzenie obaw u kierowców, co mogło skłonić ich do zapłaty.
Poza tym UOKiK ma zastrzeżenia co do ograniczenia sposobów składania reklamacji. Firma WEIP umożliwiała zgłaszanie reklamacji wyłącznie pocztą lub przez formularz internetowy, co jest niezgodne z przepisami. UOKiK wskazuje, że konsumenci powinni mieć możliwość składania reklamacji również mailowo lub osobiście.
"Wykonywanie zwrotów, które zaproponował WEIP, zostało zakończone w maju 2023 r. [...] Zwroty były wykonane automatycznie i konsumenci nie musieli się zwracać do WEIP z prośbą o zwrot. Osoby, których dotyczyły zwroty zostały o tym powiadomione. [...] wroty dotyczyły wyłącznie wybranej grupy konsumentów - głównie niektórych reklamacji z lat 2020-2022, do których zostały załączone bilety bez numeru rejestracyjnego (czyli nie wskazujące dla jakiego pojazdu bilet był pobrany)" - wskazuje firma w komunikacie na portalu LinkedIn.
To nie pierwszy przypadek, kiedy operatorzy płatnych parkingowych znaleźli się pod lupą Urzędu. W 2023 r. UOKiK nałożył karę w wysokości 820 tys. zł na innego operatora parkingów - firmę APCOA Parking Polska, za utrudnianie składania reklamacji. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna.
W skargach do UOKiK kierowcy przekonywali, że nie zostali wystarczająco poinformowani o zasadach wnoszenia opłat. W 2020 r. Urząd otrzymał 128 skarg, w 2021 r. - 113, w 2022 r. - 275, a w 2023 r. - aż 377. Tylko na początku 2024 r. do instytucji wpłynęło 55 zgłoszeń od klientów.
Stanowisko WEIP
Firma przesłała swoje stanowisko do naszej publikacji.
- Decyzja wydana przez UOKiK nie nakładała żadnej kary na WEIP. W odróżnieniu od innych operatorów parkingowych, decyzja była dla WEIP pozytywna. Decyzja nie stwierdziła naruszenia zbiorowych interesów konsumentów jak to było w przypadku innych firm parkingowych, a jedynie uprawdopodobnienie tego. Niektóre portale mylą sprawę WEIP z firmą APCOA, na którą w 2023 roku została nałożona przez UOKiK kara w wysokości ponad 820 tys. zł.
- Decyzja wydana przez UOKiK nie podważa legalności wystawianych wezwań. W żaden sposób nie stwierdza ich nieważności. Wystawiane przez spółkę wezwania są prawidłowe, legalne i ważne. Decyzja odnosiła się w głównej mierze do sposobu rozpatrywania niektórych reklamacji bądź szczegółowości podawanych informacji dla konsumentów.
- Decyzja nie zmuszała WEIP do zwrotu opłat dodatkowych. Zgodnie z decyzją WEIP samodzielnie zaproponował i zobowiązał się do zwrotu niektórych opłat dodatkowych, a takie zobowiązanie zostało zaakceptowane przez Prezesa UOKiK i w decyzji zostało ujęte nałożenie na WEIP wykonania zobowiązania, które spółka WEIP sama zaproponowała.
- Wykonywanie zwrotów, które zaproponował WEIP, zostało zakończone do maja 2023 roku. Informacje iż WEIP aktualnie będzie dokonywał zwrotów dla kierowców są nieprawdziwe. Zwroty były wykonywane automatycznie i konsumenci nie musieli się zwracać do WEIP z prośbą o zwrot. Osoby, których dotyczyły zwroty zostały o tym powiadomione.
- Zwroty dotyczyły wyłącznie wybranej grupy konsumentów. Zwroty opłat zaproponowane przez spółkę WEIP dotyczyły wyłącznie niektórych reklamacji – tj. reklamacji w których kierowca załączył bilet bez numeru rejestracyjnego pobrany za gotówkę. W takich sytuacjach, z racji iż WEIP nie był w stanie stwierdzić kto i dla jakiego pojazdu wykupił bilet pierwotnie, uznawano tylko niektóre takie reklamacje. WEIP na początku 2023 roku zdecydował uznawać wszystkie takie reklamacje, a zgodnie z decyzją pod koniec 2023 roku postanowił również zwrócić opłaty dla takich reklamacji z poprzednich lat. Zwroty dotyczyły przede wszystkim niektórych wezwań z lat 2020-2022.
- WEIP nigdy nie wprowadzał celowo konsumentów w błąd. Dwie niejasności zostały przez WEIP poprawione w roku 2023 i na początku roku 2024. Jedną z tych niejasności była informacja w regulaminach iż ‘kierowcy mogą składać reklamację przez stronę weip.pl lub w formie pisemnej’. Aktualnie regulamin stanowi iż ‘kierowcy mogą składać reklamację między innymi przez stronę weip.pl lub w formie pisemnej’. Zmiana w powyższym zakresie dotyczyła wstawienia wyrażenia ‘między innymi’ aby kierowcy byli świadomi iż WEIP przyjmuje reklamacje również na inne sposoby, co też robił w latach ubiegłych.