Koniec z obsuwami przy budowie dróg i autostrad

Celem regulacji jest zapewnienie sprawnej realizacji inwestycji drogowych, głównie współfinansowanych z pieniędzy UE na lata 2014-2020.

Koniec z obsuwami przy budowie dróg i autostrad
Mikołaj Welon vel Welones/wikimedia (CC BY-SA 3.0)

05.08.2015 | aktual.: 05.08.2015 21:51

Pomoc inwestorom w terminowym wykonywaniu projektów drogowych - to cel rządowej noweli tzw. specustawy drogowej, którą uchwalił Sejm. Celem regulacji jest zapewnienie sprawnej realizacji inwestycji drogowych, głównie współfinansowanych z pieniędzy UE na lata 2014-2020.

Za głosowało 286 posłów, czterech było przeciw, a 147 wstrzymało się od głosu.

Zmiany w noweli ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych są istotne ze względu na nową perspektywę finansową UE.

Nowela tzw. specustawy drogowej ma wyeliminować najczęściej sygnalizowane wątpliwości, które utrudniały stosowanie dotychczasowej ustawy zarówno przez inwestorów, jak również przez organy administracji wydające zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

W noweli zaproponowano wydłużenie terminu na złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do 6 lat, licząc od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Okres 6 lat może zostać wydłużony o 4 lata w przypadku inwestycji, których realizacja przebiegała etapowo, a warunki jej wykonania nie uległy zmianie.

Oznacza to, że termin ten może wynieść 10 lat. "Obecnie obowiązujący czteroletni termin jest zbyt krótki, szczególnie, jeśli chodzi o skomplikowane projekty inwestycyjne. Ponadto proponowane przepisy przejściowe wydłużają termin odnośnie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych na podstawie obecnych przepisów" - wskazywało niedawno Centrum Informacyjne Rządu.

Przepisy zawarte w noweli umożliwią też zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Teraz przy zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej niezbędna jest zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet, gdy nie dotyczy to kwestii środowiskowych. To - według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - komplikuje postępowanie administracyjne, a potem sposób wykonywania inwestycji.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych.

Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023 MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (53)