Kontrakt Terytorialny województwa małopolskiego przyjęty przez rząd

24 mld zł wynosi łączna wartość projektów inwestycyjnych, które znalazły się na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego województwa małopolskiego. "Dokument, obejmujący wszystkie uzgodnione zadania został przyjęty przez rząd" - podał marszałek województwa.

04.11.2014 14:45

Kolejne przedsięwzięcia za 9,5 mld znalazły się na liście rezerwowej kontraktu dla Małopolski.

Jak podkreślił marszałek Marek Sowa podczas wtorkowej konferencji prasowej dokument powinien zostać podpisany przez stronę samorządową i rządową w najbliższych dniach, najprawdopodobniej 13 listopada.

Dodał, że dokument zawiera gwarancje finansowania nie tylko wielkich inwestycji dotyczących sieci drogowej i kolejowej, ale także wielu innych dziedzin, m.in. rozwoju infrastruktury naukowej i badawczej, czy służącej ochronie zdrowia.

"Oczywiście największa debata i zainteresowanie opinii publicznej dotyczy wielkich inwestycji infrastrukturalnych, zarówno drogowych jak i kolejowych" - zaznaczył.

Kontrakt Terytorialny będzie obowiązującym w najbliższych latach porozumieniem pomiędzy rządem z samorządem regionu, dotyczącym koordynowania dużych, kluczowych dla województwa inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych.

Wartość 11 projektów drogowych zawartych na liście podstawowej wynosi w sumie ponad 11,654 mld zł. Są wśród nich m.in. nowe odcinki drogi ekspresowej S7 (od Lubnia do Rabki oraz od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim) a także budowa pierwszego odcinka drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz pomiędzy Łososiną Dolną i Nowym Sączem. Trasa ta, o parametrach drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP), ma mieć nowy przebieg i omijać górę Just. W kontrakcie zapewniono też finansowanie dla przygotowania dokumentacji dla drugiego odcinka tej trasy od Łososiny Dolnej do Brzeska.

W kontrakcie zapisano budowę czterech obwodnic: Zabierzowa, Zatora, Dąbrowy Tarnowskiej oraz zachodniej Nowego Sącza. Znalazł się też w nim małopolski fragment drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bielsko Biała, biegnący przez powiat oświęcimski (w tym obwodnica Oświęcimia).

Łączna wartość ośmiu inwestycji kolejowych z listy podstawowej wynosi 10,971 mld zł. Gwarancje otrzymały m.in. prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. "To najbardziej obciążona linia, kluczowa do rozwoju dalszych połączeń kolejowych w Małopolsce" - zaznaczył Sowa.

Największym zadaniem, które weszło na listę podstawową uzgodnionych projektów jest budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Nr 104 Chabówka - Nowy Sącz, które jest wyceniane na 6 mld zł.

Modernizowane będą też m.in. małopolskie fragmenty linii kolejowych: nr 93 Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice, nr 62, 660 Tunel - Bukowno - Sosnowiec czy nr 8 odc. Skarżysko Kamienna - Kielce - Kozłów.

Najważniejszymi przedsięwzięciami z dziedziny ochrony zdrowia będzie budowa nowego Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu oraz rozbudowa znajdującego się tam Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego. Przetargu na budowę szpitala wygrało konsorcjum Warbud, które ma ją zrealizować do 2019 r. za 819 mln zł. Z kolei rozbudowa szpitala dziecięcego ma kosztować około 200 mln zł.

Jak podkreślił Sowa, pieniądze z Kontraktu Terytorialnego są niezależne od środków unijnych wynegocjowanych przez region w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Małopolska na jego realizację otrzyma z UE 2,875 mld euro.

"Po uwzględnieniu środków finansowych z Regionalnego Programu Operacyjnego województwo będzie dysponować łącznie blisko 33 mld zł" - zaznaczył marszałek.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)