Trwa ładowanie...
d4bp3e7
krrit

KRRiT: rozporządzenia do nowej ustawy medialnej - w czerwcu

KRRiT do końca czerwca planuje wydać rozporządzenia do ustawy o radiofonii i telewizji, której nowelizacja weszła w życie w poniedziałek. Jedno z nich ma m. in. szczegółowo regulować sposoby oznaczania audycji, w których będzie product placement.
Share
KRRiT: rozporządzenia do nowej ustawy medialnej - w czerwcu
Źródło: AFP / Philippe Huguen, Fot: AFP / Philippe Huguen
d4bp3e7

Jak powiedziała PAP rzeczniczka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Katarzyna Twardowska, dotychczas wydane zostało jedno z rozporządzeń wskazanych w ostatniej noweli ustawy o rtv. Dotyczy ono sposobu prowadzenia rejestru programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym, czyli np. w internecie.

Zaznaczyła, że nie została jeszcze określona wysokość opłaty za dokonanie wpisu do tego rejestru - w tej sprawie trwają konsultacje z Ministerstwem Finansów.

Znowelizowana ustawa nałożyła na nadawców m.in. obowiązek oznakowania audycji, w których zastosowano lokowanie produktów (product placement). Informacja o product placement musi pojawić się na początku i na końcu audycji radiowej lub telewizyjnej oraz w momencie jej wznowienia po przerwie na reklamę lub telesprzedaż.

d4bp3e7

Jak powiedziała Twardowska, prace nad rozporządzeniem, które szczegółowo określi zasady informowania o lokowaniu produktu, wciąż trwają. Do czasu jego wydania nadawcy sami powinni zdecydować o tym, w jaki sposób informacje takie będą zamieszczać.

Według założeń przygotowanych przez KRRiT, każdorazowe oznaczenie znakiem graficznym audycji telewizyjnych powinno trwać co najmniej osiem sekund i zajmować nie mniej niż 5 proc. powierzchni ekranu. W przypadku programów radiowych informacja byłaby czytana przez lektora.

KRRiT ma wydać także rozporządzenie dotyczące sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży. Ma ono określić m.in. wymagania dotyczące osób, których głos lub wizerunek jest wykorzystywany w reklamach. Według planów KRRiT, w reklamach zakazane byłoby wykorzystywanie głosu lub wizerunku osób, które w ciągu trzech miesięcy przed nadaniem reklamy prowadziły audycje informacyjne i publicystyczne lub audycje dla dzieci w programach radiowych lub telewizyjnych.

Ostatnia nowela ustawy o rtv nałożyła na Krajową Radę obowiązek wydania także rozporządzeń dotyczących m.in. niższego udziału tzw. audycji europejskich w programach telewizyjnych, dla których ze względu na wyspecjalizowany charakter brak jest wystarczającej liczby tych audycji.

d4bp3e7

Nowela dała KRRiT także możliwość wydania kilku innych rozporządzeń, które jednak nie są obowiązkowe. Jedno z nich mogłoby dotyczyć rodzajów artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana. W myśl noweli, reklamy takich produktów nie powinny towarzyszyć audycjom dla dzieci. Krajowa Rada może też m.in. określić sposób zapewniania przez nadawców dostępu do informacji umożliwiających identyfikację programu i jego nadawcy.

W rozmowie z PAP Twardowska powiedziała, że w najbliższym czasie KRRiT nie planuje wydania nieobowiązkowych rozporządzeń. - Nie chcemy nadmiernie ingerować. Musimy zastanowić się, jak te przepisy wprowadzić - dodała.

Nowela ustawy o rtv przewiduje m.in. obowiązek rejestracji w KRRiT programów telewizyjnych, które są rozpowszechniane wyłącznie w systemach teleinformatycznych, w tym w internecie. Obecnie programy do takiego rejestru muszą zgłaszać operatorzy sieci kablowych.

Ustawa ogranicza też czas emisji ogłoszeń nadawcy, czyli m.in. zwiastunów audycji telewizyjnych oraz informacji o organizowanych przez nadawców konkursach sms-owych, do dwóch minut w ciągu godziny. Mają być one emitowane tylko między audycjami, a nie w ich trakcie. Ustawa przewiduje też, że w latach 2012 i 2013 w programach radiowych (z wyłączeniem tych, tworzonych w całości dla mniejszości narodowych) 33 proc. miesięcznego czasu nadawania zajmować muszą utwory wykonywane w języku polskim.

Nowela ustawy medialnej wdrożyła do polskiego prawa niektóre z przepisów unijnej dyrektywy audiowizualnej. Trwają prace nad kolejną, która implementuje przepisy dotyczące usług na żądanie.

d4bp3e7

Podziel się opinią

Share
d4bp3e7
d4bp3e7