KRRiT: tematyki lokalnej w miejskich programach publicznych mniej niż w komercyjnych
Tematyka lokalna w pięciu z siedmiu programów miejskich publicznych rozgłośni radiowych zajmuje mniej czasu antenowego niż w programach nadawców komercyjnych - poinformowała we wtorek w komunikacie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
11.09.2012 | aktual.: 12.09.2012 06:20
KRRiT poddała analizie działalność tzw. programów miejskich, rozpowszechnianych przez spółki regionalne radia publicznego: Radio Lublin, Radio Zachód, Radio Koszalin, Radio Wrocław, Radio Merkury oraz PR Szczecin. Nadawcy ci, oprócz programów regionalnych, na odrębnych częstotliwościach obejmujących niektóre miasta rozpowszechniają programy zawierające treści skierowane do społeczności lokalnych. Są to: Radio Zielona Góra, Radio RMG 95,6 FM w Gorzowie, Radio RAM we Wrocławiu, MC Radio w Poznaniu, Szczecin FM, Radio Freee w Lublinie oraz Radio Słupsk.
"Zestawienie wyników wykazało, że (...) udział tematyki lokalnej w większości publicznych programów miejskich (5 na 7) jest realizowany w mniejszym wymiarze niż w programach koncesjonowanych" (komercyjnych - PAP) - poinformowała Krajowa Rada.
Z analizy Krajowej Rady wynika, że tylko na dwóch miejskich rynkach radiowych rozgłośnie publiczne stworzyły ofertę programową bogatszą w treści lokalne i cechującą się większą różnorodnością rodzajów i form radiowych (w szczególności w odniesieniu do kultury i sportu)
, a także o zdecydowanie wyższym zaangażowaniu w życie i sprawy społeczności lokalnych niż nadawcy komercyjni.
Jednocześnie KRRiT zaznaczyła, że w programach nadawców komercyjnych tematyki lokalnej jest niejednokrotnie więcej niż minimum określone w przyznanych im koncesjach.
Krajowa Rada zapowiada, że w przypadku zamiaru uruchomienia nowych programów miejskich przez publicznych nadawców oceni ona wstępnie "wartość i znaczenie takiej usługi".
"Przed ewentualnym jej uruchomieniem nadawca może zostać zobowiązany do przedstawienia, w jaki sposób program miejski odpowiada potrzebom społecznym oraz czy uruchomienie takiego programu nie zakłóci nadmiernie warunków handlu i konkurencji na rynku, z uwzględnieniem istnienia podobnej lub zamiennej oferty programowej, struktury rynku i poziomu konkurencji, pozycji rynkowej nadawcy publicznego i potencjalnego wpływu nowej usługi na inicjatywy prywatne" - podkreśliła KRRiT.