Kto pracuje z muzyką na uszach?

Bez muzyki nie wyobrażam sobie dnia pracy - coraz częściej mówią pracownicy. Ze słuchawkami na uszach pracują księgowi wykonujący rozliczenia na komputerze. Bez muzyki wręcz nie mogliby żyć graficy, programiści czy dziennikarze.

Kto pracuje z muzyką na uszach?
Źródło zdjęć: © thinkstock

Powtarzają, że jest to ich niezawodna metoda na zrelaksowanie się i skupienie uwagi. Nie tylko pracujący w biurach w ten sposób odcinają się od zawodowej rzeczywistości. Z muzyką na uszach pracują osoby na budowie i w fabrykach. Szefowie w nowym obyczaju nie widzą nic złego. Sami przeglądając umowy w zaciszu gabinetu, włączają ulubioną muzykę.

Muzyka może tylko pomagać

- Nie ma w tym nic złego. Jeśli pracownicy wykonują monotonną pracę, to dlaczego mają nie słuchać. W ogóle mi to nie przeszkadza. Sam słucham. Gdy chcę się wyciszyć i muszę podjąć ważną decyzję, włączam muzykę poważną. Rano nie zawsze mogę sobie na to pozwolić, bo załatwiam wiele spraw telefonicznie. Prawie codziennie pracuję do późna, wtedy zakładam słuchawki. Jestem fanem opery. Uważam, że muzyka może tylko pomagać w pracy – mówi Jarosław Bielecki, ma firmę produkującą okna w Pruszczu Gdańskim.

Bez muzyki oszaleję

Andrzej myje okna w biurowcach. Od rana do końca dnia pracy nie rozstaje się ze słuchawkami. Nie lubi tego, co robi. Twierdzi, że bez muzyki by oszalał.

- Praca nie jest na miarę moich ambicji. Nienawidzę jej, ale zależy mi na pieniądzach. Będę myć okna do końca września, w ten sposób dorabiam sobie. Gdyby nie muzyka, chyba bym zwariował. Każdy dzień taki sam. Na szczęście szefowi nie przeszkadza, że chodzę ze słuchawkami. Lubię mocne uderzenie, najczęściej włączam Iron Maiden – twierdzi Andrzej Kijak, studiuje architekturę na Politechnice Gdańskiej, od połowy czerwca myje okna gdańskich biurowców.

Marta pracuje w banku, w dziale kredytów. Wszystkie operacje wykonuje na komputerze. Właściwie nie ma kontaktu z klientami. Słuchawki, podobnie jak Andrzej, nosi prawie cały dzień na uszach.

- Rano słucham czegoś energetycznego, po południu wolę bardziej kojącą muzykę. U nas w banku właściwie wszyscy w taki sposób pracują. Mamy biurka blisko siebie, a praca wymaga dużego skupienia. Muzyka pozwala odciąć się. Bez słuchawek wszystko by mnie rozpraszało. Nie wiem, czy mogłabym szybko i efektywnie pracować bez muzyki. Mam nawet specjalną składankę muzyki do pracy. Lubię gitarowe brzmienie, Editors i Interpol, to moje ulubione kapele do słuchania w pracy. Czuję się bardziej pewnie, nie denerwuję się, gdy coś mi nie wychodzi. Przyzwyczaiłam się i nie wyobrażam sobie pracy bez słuchawek. Kierownicy nie mają nic przeciwko, nigdy nikomu nie zwrócili uwagi, żeby zdjąć słuchawki. Oczywiście w kasie czy przy stanowiskach obsługi klientów byłoby to niedopuszczalne – mówi Marta Wojciechowska, pracuje w gdańskim oddziale jednego z banków. Miłośniczka Skaldów Zwolennikiem słuchania muzyki w pracy jest też Maria, księgowa w gdańskiej rafinerii. Do niedawna słuchała swojej ulubionej stacji radiowej emitującej
przeboje z lat 70. Dziś rozlicza faktury ze słuchawkami na uszach.
- Gdy pracowałam z osobami w podobnym wieku, nie było problemu z muzyką. Każdy z nas wychował się na Niemenie i Skaldach. Dziś w naszym zespole są też młode osoby, które nie są zwolennikami preferowanej przeze mnie muzyki. Zaczęły się sprzeczki. Każdy chciał coś innego, gdy wychodziłam, współpracownicy szybko zmieniali stację na bardziej młodzieżową. Zdecydowaliśmy, że nie będziemy włączać radia głośno, każdy słucha czego chce przez słuchawki – mówi Maria Piechocińska.

Muzyczny kokon

O ile specjaliści od zarządzania personelem nie widzą przeszkód w słuchaniu muzyki przez pracowników, o tyle coraz częściej zauważają, że komunikacja między nimi słabnie. Pracownicy wolą wysyłać maile, niż podejść i zapytać o coś współpracownika.

- Coraz częściej spotykamy się z takim obrazkiem, że pracownik w słuchawkach siedzi przed komputerem i właściwie nic nie mówi. Jest całkowicie odizolowany od życia firmy. Łatwiej jest mu rozmawiać z kierownikiem siedzącym kilka biurek dalej za pomocą komunikatora lub przez maile, niż po prostu twarzą w twarz. Łatwiej jest wysłać maila, bo rozmowa może wymagać emocji. Wiadomo, że czasem się boimy, denerwujemy. W mailu możemy to ukryć. Dobrze jest mieć własne metody na walkę ze stresem i słuchanie muzyki do nich należy. Nie ma w tym nic złego. Jednak niedobrze jest się zamykać we własnym kokonie, odciętym od otoczenia. Słuchanie muzyki przez całe osiem godzin może nie być korzystne dla zdrowia. Nie tylko myślę tu o kłopotach ze słuchem. Ale pracownik może mieć poczucie, że żyje w kilku światach albo coraz bardziej się w nich zasklepia. Niektórzy twierdzą, że można słuchać muzyki nałogowo. Są tacy, którzy niechętnie zdejmują słuchawki, a przecież trzeba je zdjąć. Oczywiście są takie zawody, których
przedstawiciele nie mogą lub nie powinni zakładać słuchawek. Myślę tu o taksówkarzach, czy pracownikach obsługi klientów – mówi Adam Kropicki, psycholog pracy, prowadzi kursy dotyczące zarządzania personelem.

(toy)/JK

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.