Kupcy z "Ptaka" piszą protesty w sprawie drogi S8 

Na początku przyszłego tygodnia wystosowane będą protestu do wojewody łódzkiego i ministra infrastruktury dotyczące niekorzystnej lokalizacji węzłów drogowych na projektowanej drodze ekspresowej S8 i autostradzie A1. Kupcy drżą, że decyzje drogowców odetną im klientów.

Katarzyna Skowrońska podpisuje protest kupców przygotowany przez Jerzego Romańskiego
Źródło zdjęć: © POLSKA Dziennik Łódzki

Okoliczni mieszkańcy nie chcą przecięcia wsi na pół, ani niszczenia pobliskich rezerwatów przyrody. Coraz częściej słychać, że nawarstwianie się protestów spowoduje, że S8 może odsunąć się od Łodzi w stronę Piotrkowa, o co od lat zabiegają tamtejsi włodarze.

Do końca tygodnia podpisy zbierane są w Centrum Targowym "Ptak". Kupcy są przerażeni wizją utraty kolejnych klientów, bo tych zza wschodniej granicy stracili już dawno.

_ Niekorzystne rozmieszczenie węzłów drogowych i fatalne zlokalizowanie zjazdów odetnie nas od klientów i doprowadzi do bankructwa _ - twierdzi Jerzy Romański, prezes Federacji Stowarzyszeń Kupieckich, które zrzesza siedem organizacji handlowców od Gdańska po Wrocław, a kolejne trzy stowarzyszenia są już z nim po rozmowach i też chcą przystąpić do protestów. _ Nie tylko nie poprawiono istniejących połączeń z Centrum Targowym "Ptak", ale postanowiono je skasować, likwidując skrzyżowanie, lewoskręt od strony Łodzi i zjazd z jedynki od strony Piotrkowa. _

Rwetes podnieśli też mieszkańcy gmin Rzgów i Tuszyn, a szczególnie wsi Modlica. Ta miejscowość może zniknąć pod nitkami dróg. Alternatywą jest przebieg trasy przez rezerwaty Wolbórka i Molenda. Szkopuł tkwi w odległości od połączenia A1 i S8 z węzłem Romanów. Obecnie jest to 2,2 km, a normy autostradowe dla rozmieszczenia znaków między węzłami to przynajmniej 2,7 km. A1 przesunąć się nie da, dlatego trzeba to zrobić z S8.

_ Inwestor przedkłada bezduszne przepisy o odległościach między węzłami nad ludzkie życie i przyrodę _ - mówi Piotr Busiakiewicz, starosta łódzki wschodni. _ Wystosuję wniosek o przebieg trasy wzdłuż granic gmin Tuszyn i Rzgów, co nie przetnie gospodarstw na pół. Mam wrażenie, że wszystko zmierza do powrotu do wariantu S8 pod Piotrkowem _- nie kryje obaw starosta.

Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, uważa, że na budowie dróg znają się wszyscy, a to trudny proces pod względem prawnym i technicznym, co uwzględnili projektanci w planach wariantów S8.

Marcin Bereszczyński
POLSKA Dziennik Łódzki

Wybrane dla Ciebie

Nawigacja bez uchwytu? 500 zł kary. Policja ostrzega
Nawigacja bez uchwytu? 500 zł kary. Policja ostrzega
Plaga L4 w tej branży. Zarabiają kilkanaście tysięcy miesięcznie
Plaga L4 w tej branży. Zarabiają kilkanaście tysięcy miesięcznie
Zainstalowali kasy samoobsługowe. Tak zareagowali Polacy
Zainstalowali kasy samoobsługowe. Tak zareagowali Polacy
"Atrakcje są bardzo kosztowne". Przez deszcz turyści wydają więcej
"Atrakcje są bardzo kosztowne". Przez deszcz turyści wydają więcej
Więcej niż na lokacie. Polacy pobili rekord, wykręcają zyski 50 proc.
Więcej niż na lokacie. Polacy pobili rekord, wykręcają zyski 50 proc.
Skąd się biorą rybne "paragony grozy"? Rybak wyjaśnia
Skąd się biorą rybne "paragony grozy"? Rybak wyjaśnia
Polka kupiła dwa mieszkania w Hiszpanii. "Bardzo się zawiodłam"
Polka kupiła dwa mieszkania w Hiszpanii. "Bardzo się zawiodłam"
Byliśmy w pierwszym sklepie giganta z Malezji w Warszawie. Tak wygląda
Byliśmy w pierwszym sklepie giganta z Malezji w Warszawie. Tak wygląda
Świat pokochał te zabawki. Wyjaśniamy, kto stoi za Labubu
Świat pokochał te zabawki. Wyjaśniamy, kto stoi za Labubu
Obiad można tu zjeść za 20 zł. Polacy odkrywają tani kraj w Europie
Obiad można tu zjeść za 20 zł. Polacy odkrywają tani kraj w Europie
Zgłosili pożar budynku. Na miejscu okazało się, że to tylko oscypki
Zgłosili pożar budynku. Na miejscu okazało się, że to tylko oscypki
Gigant redukuje zatrudnienie. O tyle mniej miejsc pracy w Polsce
Gigant redukuje zatrudnienie. O tyle mniej miejsc pracy w Polsce