Kupcy z "Ptaka" piszą protesty w sprawie drogi S8 

Na początku przyszłego tygodnia wystosowane będą protestu do wojewody łódzkiego i ministra infrastruktury dotyczące niekorzystnej lokalizacji węzłów drogowych na projektowanej drodze ekspresowej S8 i autostradzie A1. Kupcy drżą, że decyzje drogowców odetną im klientów.

Katarzyna Skowrońska podpisuje protest kupców przygotowany przez Jerzego Romańskiego
Źródło zdjęć: © POLSKA Dziennik Łódzki

Okoliczni mieszkańcy nie chcą przecięcia wsi na pół, ani niszczenia pobliskich rezerwatów przyrody. Coraz częściej słychać, że nawarstwianie się protestów spowoduje, że S8 może odsunąć się od Łodzi w stronę Piotrkowa, o co od lat zabiegają tamtejsi włodarze.

Do końca tygodnia podpisy zbierane są w Centrum Targowym "Ptak". Kupcy są przerażeni wizją utraty kolejnych klientów, bo tych zza wschodniej granicy stracili już dawno.

_ Niekorzystne rozmieszczenie węzłów drogowych i fatalne zlokalizowanie zjazdów odetnie nas od klientów i doprowadzi do bankructwa _ - twierdzi Jerzy Romański, prezes Federacji Stowarzyszeń Kupieckich, które zrzesza siedem organizacji handlowców od Gdańska po Wrocław, a kolejne trzy stowarzyszenia są już z nim po rozmowach i też chcą przystąpić do protestów. _ Nie tylko nie poprawiono istniejących połączeń z Centrum Targowym "Ptak", ale postanowiono je skasować, likwidując skrzyżowanie, lewoskręt od strony Łodzi i zjazd z jedynki od strony Piotrkowa. _

Rwetes podnieśli też mieszkańcy gmin Rzgów i Tuszyn, a szczególnie wsi Modlica. Ta miejscowość może zniknąć pod nitkami dróg. Alternatywą jest przebieg trasy przez rezerwaty Wolbórka i Molenda. Szkopuł tkwi w odległości od połączenia A1 i S8 z węzłem Romanów. Obecnie jest to 2,2 km, a normy autostradowe dla rozmieszczenia znaków między węzłami to przynajmniej 2,7 km. A1 przesunąć się nie da, dlatego trzeba to zrobić z S8.

_ Inwestor przedkłada bezduszne przepisy o odległościach między węzłami nad ludzkie życie i przyrodę _ - mówi Piotr Busiakiewicz, starosta łódzki wschodni. _ Wystosuję wniosek o przebieg trasy wzdłuż granic gmin Tuszyn i Rzgów, co nie przetnie gospodarstw na pół. Mam wrażenie, że wszystko zmierza do powrotu do wariantu S8 pod Piotrkowem _- nie kryje obaw starosta.

Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, uważa, że na budowie dróg znają się wszyscy, a to trudny proces pod względem prawnym i technicznym, co uwzględnili projektanci w planach wariantów S8.

Marcin Bereszczyński
POLSKA Dziennik Łódzki

Wybrane dla Ciebie

Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram