Limit czasu pracy - nie dla niezależnych kierowców

Kierowcy pracujący na własny rachunek nie
powinni podlegać takim samym ograniczeniom tygodniowego czasu
pracy, jak zatrudnieni na stałe - uznali w poniedziałek
ministrowie transportu krajów UE obradujący w Brukseli.

30.03.2009 | aktual.: 30.03.2009 16:48

Tym samym poparli przedstawioną przez Komisję Europejską w październiku zeszłego roku propozycję nowelizacji dyrektywy z 2002 r. o czasie pracy w transporcie drogowym. I sprzeciwili się opinii eurodeputowanych, którzy w marcu w głosowaniu w komisji Parlamentu Europejskiego opowiedzieli się za jednakowym traktowaniem wszystkich kierowców - w trosce o warunki ich pracy i bezpieczeństwo na drogach.

Nowelizacja dyrektywy ma sprawić, że będą jej podlegać "fałszywi" samozatrudnieni kierowcy, czyli tacy, którzy co prawda mają własną działalność gospodarczą, ale świadczą stale usługi na rzecz tego samego przewoźnika i nie mają prawa pracować gdzie indziej. Chodzi o to, by przysługiwała im taka sama ochrona socjalna, jak kierowcom zatrudnionym na etacie.

Co innego - uznali ministrowie - faktycznie niezależni kierowcy, którzy powinni mieć prawo do samodzielnego określania swojego wymiaru pracy. Dlatego większość z nich poparła październikową propozycję KE.

_ Fałszywi samozatrudnieni mają takie samo prawo do ochrony socjalnej jak wszyscy inni pracownicy _- powiedział czeski minister transportu Petr Bendl, podsumowując debatę ministrów na ten temat. Jednocześnie sprzeciwił się "komplikowaniu życia" tym kierowcom, którzy rzeczywiście pracują na własny rachunek.

Głosowanie w PE w tej drażliwej społecznie i politycznie sprawie zaplanowane jest na maj - podczas ostatniej sesji plenarnej przed wyborami w czerwcu.

Michał Kot

Źródło artykułu:PAP
uniaautonorma
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)