Luksusowa żywność według Polaków? Kawior, homar i kiełbasa z dzika
Większość Polaków kupuje luksusową żywność raz na miesiąc lub rzadziej. Konsumentów odstrasza potencjalna cena produktów (77 proc.), ograniczona dostępność (21 proc.) oraz niewiedza na temat ich przygotowywania (17 proc). - wynika z badań przeprowadzonych przez grupę IQS na zlecenie Lidl Polska.
10.11.2015 | aktual.: 01.12.2015 21:42
Wśród produktów uznawanych przez polskich konsumentów za luksusowe znalazły się między innymi: kawior (85 proc.), homary (85 proc.), trufle (72 proc.) i krewetki (53 proc.) oraz kiełbasa z dziczyzny (58 proc.).
Zaliczamy do nich także żywność ekologiczną (41 proc.) - szczególnie często jest to opinia kobiet (47 proc. vs. 35 proc. mężczyzn) i mieszkańców największych miast (50 proc.).
Co ciekawe, Polacy częściej za luksusowe uznają produkty wyprodukowane w kraju (16 proc.), a nie zagraniczne (12 proc.). Opinia ta przeważa wśród osób kupujących bardzo często artykuły spożywcze z segmentu premium.
Mimo że Polakom luksusowe produkty nadal kojarzą się z wysokimi cenami i ograniczoną dostępnością, wzrost zainteresowania takimi artykułami jest istotnie zauważalny. Świadczy o tym chociażby rosnąca liczba specjalistycznych blogów i telewizyjnych programów kulinarnych.
- Konsumenci coraz odważniej sięgają po artykuły dotychczas kojarzone jako wyjątkowe i tylko dla wybranych - mówi Anna Biskup, odpowiedzialna za PR w Lidl Polska.
Jak pokazuje raport, najchętniej sięgamy po produkty luksusowe przed specjalnymi okazjami. Prawie połowa badanych (48 proc.) kupuje je na święta - Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Badania wykazały, że w dalszym ciągu cenimy sobie tradycyjne smaki, jeśli chodzi o dobór dania dla gości. Według raportu, na specjalne okazje najchętniej serwujemy pieczone mięso/pieczeń (26 proc.), jak również typowo polskie dania, w tym schabowy, gołąbki i bitki (20 proc.).
Coraz chętniej sięgamy jednak po mniej typowe dla naszej kuchni produkty jak homar (11 proc.) lub krewetki (8 proc.).