Trwa ładowanie...
d3w933n

MAC ws. funduszy na projekty e-administracji (komunikat)

...

d3w933n
d3w933n

17.09. Warszawa - MAC informuje:

Komisja Europejska zapowiedziała odblokowanie funduszy na projekty e-administracji. To sukces projektu "czyszczenia Stajni Augiasza", który był pierwszym zadaniem MAC po jego utworzeniu jesienią 2011 r.

Chodziło o to, by uporządkować postępowanie przy projektach i by postawić na nogach to, co stało na głowie: projekty informatyczne mają sens tylko wtedy, gdy budowane są z myślą o odbiorcach i mają etapy, które można ocenić nie tylko na podstawie wydanych sum, ale osiąganych celów. Na usprawnienia dla obywateli będziemy mogli wydać do końca perspektywy finansowej czyli do końca 2015 r. 3,3 mld zł.

Oznacza to też, że przybędzie projektów takich jak te już działające:

d3w933n

- ePodatki (obywatel może się z podatków rozliczyć przez internet),

- EIDG (umożliwia założenie działalności gospodarczej on-line),

- KRS (dostęp do odpisów z Krajowego Rejestru Sądowego online),

- Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS - PUE (dostęp do stanu konta emerytalnego przez internet - kolejny powód, by załatwić sobie profil zaufany, bezpłatny sposób uwierzytelniania się elektronicznego w kontaktach online z urzędami),

d3w933n

- dostęp do ksiąg hipotecznych przez internet (znając jedynie numer księgi wieczystej można uzyskać odpis Księgi Wieczystej nieruchomości. Może też przekazać ten numer np. firmom, które potrzebują potwierdzenia tytułu własności nieruchomości w celu zawarcia umowy o świadczeniu usług),

- Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) - Szybka identyfikacja miejsca, z którego wykonano połączenie na numer alarmowy (istotne gdy świadek bądź ofiara zdarzenia nie znają swojej lokalizacji, z powodów bezpieczeństwa lub stanu zdrowia nie są w stanie go podać lub zagrożone jest mienie obywateli, na przykład w sytuacji pożaru).

Jak zabiegaliśmy o odblokowanie funduszy

d3w933n

Co jeszcze zmieni e-administracja

Projekty realizowane przez Centrum Projektów Informatycznych podległe Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji:

  1. ePUAP2.

Co zmieni projekt? ePUAP to miejsce, w którym podmioty publiczne mogą udostępniać swoje usługi drogą elektroniczną.

Za pośrednictwem ePUAP już teraz można załatwić wiele spraw urzędowych. Wystarczy zalogować się na stronę ePUAP i wybrać interesującą sprawę. Następnie wypełnia się wniosek, podpisuje go profilem zaufanym (ma go już ponad 70 tys. obywateli) i wysyła do wybranego urzędu.

d3w933n

Jeśli urząd nie udostępnia wniosku w wymaganej sprawie drogą elektroniczną, obywatel może wysyłać pismo ogólne podpisane profilem zaufanym na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) urzędu. Sprawy kierowane na ESP mają taką samą ważność, jak wnioski złożone na papierze.

  1. Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD).

Projekt zakończony. Pozwala na szybką identyfikację miejsca, z którego wykonano połączenie na numer alarmowy (istotne, gdy świadek bądź ofiara nie znają swojej lokalizacji, albo nie są w stanie go podać).

d3w933n

PLI CBD jest częścią ogólnokrajowego informatycznego systemu powiadamiania ratunkowego. Sama platforma służy do prowadzenia bazy danych o użytkownikach publicznych sieci telefonicznych oraz do przekazywania informacji o lokalizacji zakończenia sieci telefonicznych, z których wykonano wywołanie alarmowe. Średnio w ciągu miesiąca w bazach danych każdego z dwóch Centrów Przetwarzania Danych PLI CBD notuje się po 4 miliony informacji lokalizacyjnych, średnio - 4 na sekundę.

Nowe przepisy unijne (dyrektywa o usłudze powszechnej - Universal Service Directive) wymuszają siedmiokrotne skrócenie czasu na realizację przenoszenia numerów w sieciach stacjonarnych oraz umożliwienie dokonywania tzw. portowania wszystkich numerów z planu numeracji krajowej, co zmusza do zmiany mechanizmów komunikacji międzyoperatorskiej w ramach istniejącego rozwiązania w PLI CBD.

  1. Ogólnopolska sieć teleinformatyczna na potrzeby obsługi numeru alarmowego "112".
d3w933n

Realizacja projektu została zakończona. Wdrożenie systemu wpływa na poprawę bezpieczeństwa obywateli oraz maksymalne skrócenie czasu w jakim zostanie udzielona pomoc.

  1. Budowa i wyposażenie Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR).

Informacje o zagrożeniu szybciej będą docierały do służb ratowniczych. Zwiększy się skuteczność działania służb w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu obywateli, zwiększy się też bezpieczeństwo publiczne, a zmniejszą ewentualne straty związane z klęskami żywiołowymi i aktami terrorystycznymi. Pomoc dla obywateli dotrze sprawniej.

  1. Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych (P1).

Umożliwi zbieranie danych o zdarzeniach medycznych i tworzenie statystyk. Dzięki temu można będzie monitorować trendy i zbierać dane np. epidemiologicznych i dokonywać kompleksowych analiz statystycznych w sektorze ochrony zdrowia.

Obywatelom P1 da większą samodzielność w podejmowaniu decyzji dotyczących zdrowia - w oparciu o własne dane medyczne, w tym dane o zdarzeniach medycznych - elektronicznej historii leczenia, usługach, skierowaniach, receptach, zwolnieniach, planach szczepień i zaleceniach. Dzięki temu poprawi się stan zdrowia społeczeństwa w stopniu zmniejszającym dystans istniejący pomiędzy Polską i średnim poziomem stanu zdrowia w Unii Europejskiej.

Docelowo z dowolnego miejsca w kraju pacjent i jego lekarz będą mieli dostęp do historii choroby i wyników badań, co przyspieszy postawienie diagnozy oraz decyzje o wyborze skutecznego leczenia.

  1. Platforma udostępniania online przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych (P2).

Umożliwi firmom i instytucjom publicznym elektroniczną rejestrację i aktualizację danych rejestrowych oraz pobieranie wypisów i zaświadczeń drogą elektroniczną. Administracja publiczna łatwiej i szybciej docierać będzie do danych rejestrowych, usprawni te czasochłonne dziś formalności, których muszą dopełniać apteki, szpitale, przychodnie i lekarze.

Projekty Ministerstwa Gospodarki:

  1. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej Projekt umożliwia sprawną elektroniczną rejestrację i zmiany w rejestracji działalności gospodarczej (możliwość założenia, zmodyfikowania, zawieszenia, wznowienia oraz zakończenia działalności gospodarczej). Wszyscy obywatele mający profil zaufany lub podpis elektroniczny w ciągu 15 minut dopełnią formalności, by móc prowadzić działalność gospodarczą.

Od 1 lipca 2011 r. dostępne są następujące usługi:

- usługa informacji o działalności gospodarczej

- usługa rejestracji działalności gospodarczej

- usługa zmiany danych działalności gospodarczej

- usługa zaprzestania działalności gospodarczej

- usługa zawieszania działalności gospodarczej

- usługa odwieszania działalności gospodarczej

Od 1 stycznia 2012 r. dostępne są następujące usługi:

- usługa wpisu pełnomocników

- usługa zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) i PIT-16.

Dodatkowo projekt został rozszerzony o funkcjonalności związane z wprowadzeniem Elektronicznego Punktu Kontaktowego.

  1. Informatyzacja wydziałów ksiąg wieczystych.

Projekt zakończony. Celem była informatyzacja rejestrów sądowych dzięki stworzeniu systemu informatycznego - Nowej Księgi Wieczystej i zastąpieniu nią rejestrów papierowych. Obywatele otrzymają wgląd do księgi wieczystej bez konieczności wizyty w sądzie.

  1. Budowa systemu usług elektronicznych Ministerstwa Sprawiedliwości, w tym dostęp elektroniczny do wydziałów Krajowego Rejestru Sądowego, Krajowego Rejestru Karnego, Biura Monitora Sądowego i Gospodarczego.

Obywatel nie będzie już musiał dostarczać zaświadczenia o niekaralności - Krajowy Rejestr Karny będzie dostępny dla urzędników. Obywatele zyskają dostęp online do informacji z Monitora Sądowego i Gospodarczego, co jest istotne zwłaszcza w odniesieniu do postępowań upadłościowych, licytacji, itp. Ma być zapewniona pełna elektroniczna obsługa spraw dotychczas realizowanych tylko częściowo online, uwzględniająca m.in. wydanie decyzji oraz płatność.

  1. E-Deklaracje2.

Kolejne udogodnienie dla podatników: formularze podatkowe będą wstępnie wypełniane przez system, który korzysta ze zgromadzonych danych (system PFR). Poza tym uproszczenie wymiany informacji między administracją podatkową a jej interesariuszami polegać będzie też na uproszczeniu i skonsolidowaniu formularzy deklaracji podatkowych składanych przez pozostałych podatników i płatników.

  1. E-Podatki.

System poboru podatków będzie działał sprawniej, jeśli usprawnimy wewnętrzne procesy administracji podatkowej. Zamiast ręcznego sprawdzania i typowania do kontroli będzie więc dwustopniowy, zautomatyzowany system analizy ryzyka, wykorzystujący wiedzę o podatniku dostępną administracji podatkowej. Ważna jest też centralizacja niektórych procesów biznesowych (polegających na przetwarzaniu danych/informacji) i specjalizacja jednostek administracji podatkowej, obejmująca również tworzenie centrów usług wspólnych.

  1. E-Rejestracja.

Chodzi o umożliwienie wymiany danych identyfikacyjnych obywatela lub firmy z innymi rejestrami publicznymi, zwolnienie z obowiązku rejestracyjnego podatników i płatników ewidencjonowanych w rejestrach PESEL i KRS, zmniejszenie liczby danych identyfikacyjnych podawanych w deklaracjach podatkowych PIT, skrócenie średniego czasu nadawania NIP dla osób zakładających działalność gospodarczą, elektronizację zgłoszeń identyfikacyjnych składanych przez nierezydentów (podmioty zagraniczne).

  1. E-Cło.

Elektroniczna obsługa celna przyspieszy i usprawni procedury składania deklaracji celnych i podatkowych w obrocie międzynarodowym (wewnątrz UE i poza nią).

  1. Konsolidacja i centralizacja systemów celnych i podatkowych.

Dziś systemy Ministerstwa Finansów funkcjonują w modelu rozproszonym. Konsolidacja zapewni większe bezpieczeństwo danych podatkowych. Środkiem do celu będzie budowa Centrum Przetwarzania Danych wyposażonego w wysokowydajną i nowoczesną infrastrukturę teleinformatyczną.

  1. Infrastruktura e-Usług Resortu Finansów.

Administracja skarbowa będzie działać sprawniej i szybciej odpowiadać na zapytania obywateli (powstanie elastyczne środowisko transmisji danych w sieci rozległej resortu finansów, co będzie stymulowało rozwój nowoczesnych usług publicznych świadczonych w kanale elektronicznym)

  1. pl.ID - Polska ID karta (realizowane przez CPI MAC).

Sytuacji, kiedy obywatel musi przedkładać w urzędzie dokumenty poświadczające indywidualne dane będzie niewiele (bo te dane są gromadzone w rejestrach publicznych).

Aby jednak wdrożyć wielofunkcyjny elektroniczny dowód tożsamości (co jest jednym z elementów całego projektu), trzeba najpierw przebudować i zintegrować istniejące rejestry państwowe.

Ostatecznym celem jest, aby przyszły dowód osobisty był kompatybilny z europejskim elektronicznym dokumentem identyfikacyjnym (eID) i aby było możliwe pełne zinformatyzowanie rejestrów Urzędów Stanu Cywilnego.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej:

  1. Emp@tia - platforma zabezpieczenia społecznego.

Obywatele nie będą musieli często chodzić do ośrodków pomocy społecznej. To ważne dla beneficjentów pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, jak również dla małych i średnich przedsiębiorców, będących dostawcami zaplecza technologicznego dla systemów teleinformacyjnych obszaru zabezpieczenia społecznego.

Zadaniem systemu jest usprawnienie dostępu do świadczeń społecznych, unowocześnienie autoryzacji wypłat i ewidencji świadczeń i udostępnienie innowacyjnych usług realizowanych drogą elektroniczną dla beneficjentów tych świadczeń.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych:

  1. Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS (PUE).

Chodzi o zwiększenie dostępu do usług ZUS oferowanych w formie elektronicznej (internet, urzędomaty, contact centers) dla obywateli oraz przedsiębiorców.

Dziś wdrożone są już następujące usługi:

- rezerwacja wizyty w placówce ZUS przez internet

- zarządzania ruchem i czasem oczekiwania klientów w TJO ZUS

- prezentowanie treści ogólnych na ekranach multimedialnych

- wirtualny inspektorat

- wirtualny doradca

- dostęp do danych zgromadzonych w odpowiednich rejestrach centralnych

- obsługa płatnika

- dostęp do treści ogólnych

- rezerwacja zdalna wizyty w wybranej terenowej jednostce organizacyjnej

- automatyczny system informacyjny (IVR)

- możliwość połączenia się z konsultantem

- anulowanie zdalne wizyty - rezerwacja zdalna wizyty w wybranej terenowej jednostce organizacyjnej.

  1. Rozwój systemu informatycznego ZUS wspomagającego udostępnianie e-Usług.

Głównymi celami projektu jest zwiększenie dostępności usług elektronicznych dla klientów ZUS, podniesienie poziomu bezpieczeństwa udostępnianych usług, zapewnienie ciągłości usług dla klientów ZUS, zwiększenie wydajności infrastruktury informatycznej Zakładu.

Główny Urząd Statystyczny:

  1. System Informacyjny Statystyki Publicznej (SISP).

Przedsiębiorcy i inne zobowiązane podmioty będą mogły składać formularze statystyczne elektronicznie. Powinno to też zapewnić obywatelom, podmiotom gospodarczym, instytucjom społecznym i administracyjnym bezpośredni dostęp do informacji statystycznej i standardów informacyjnych.

Instytut Łączności:

  1. System Informacyjny o Infrastrukturze Szerokopasmowej i portal Polska Szerokopasmowa.

Chodzi o ułatwienie dostępu do informacji potrzebnych do budowy sieci i zapewnienie dostępu do szerokopasmowego internetu: starosta lub wójt łatwo sprawdzi, gdzie na jego terenie infrastruktura jest już rozwinięta, a gdzie wymaga uzupełnienia lub modernizacji. A przedsiębiorca łatwo się dowie, jaka jest infrastruktura sieci na terenie, gdzie chciałby świadczyć usługę dostępu do internetu.

Zasoby zgromadzone w ramach projektu pomogą więc przedsiębiorcom w projektowaniu i budowie optymalnych rozwiązań sieci dostępowych oraz systemów węzłowych i transmisyjnych, a także tworzenia właściwych e-usług. Dodatkowym celem projektu jest promocja usług społeczeństwa informacyjnego wśród obywateli na obszarach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym.

Główny Urząd Geodezji i Kartografii:

  1. Geoportal 2.

Geoportal działa i już teraz cieszy się dużym zainteresowaniem. W obecnej wersji dostępnej pod adresem www.geoportal.gov.pl udostępnione zostały usługi wyszukiwania danych przestrzennych. Już teraz za jego pomocą możliwe jest formułowanie prostych zapytań przestrzennych. Na Geoportalu udostępniono m.in.: dane o charakterze katastralnym, Baza Danych Ogólnogeograficznych, Państwowy Rejestr Granic, Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych, Numeryczny Model Terenu. Uruchomiono dla użytkowników Geoportalu usługi sieciowe umożliwiające m.in. podgląd warstwy budynków. Nowe usługi udostępniane będą przez Geoportal systematycznie do końca 2012 roku.

Dzięki portalowi przed zakupem działki przez internet będzie można uzyskać dane na jej temat (uzbrojenie, położenie względem dróg i cieków wodnych, obszarów chronionych czy zagrożonych powodziami, itp.) oraz zamówić zakup np. zdjęć lotniczych, map topograficznych, informacji o przebiegu granic.

Wykonawca robót geodezyjnych będzie mógł komunikować się elektronicznie z ośrodkiem dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. I nie będzie to tylko system dla specjalistów - każdy obywatel będzie mógł tu znaleźć interesujące go informacje o obiektach i zjawiskach. Dane przestrzenne zgromadzone w różnych miejscach i urzędach dostępne będą w jednym portalu.

  1. Georeferencyjna Baza Danych Obiektów Topograficznych wraz z krajowym systemem zarządzania.

Straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe nawet na nieznanym terenie będzie w stanie szybko zidentyfikować ważne dla sprawnego działania obiekty: drogi dojazdu, hydranty, drzewa uniemożliwiające wjazd, kanały itp. Projektanci, architekci i urbaniści dostaną precyzyjne, aktualne informacje o przestrzeni, a geodeci mogą precyzyjnie mierzyć w oparciu o specjalistyczną sieć punktów - osnowę.

Inwestorzy są w stanie szybko i łatwo zidentyfikować obiekty infrastruktury: drogi, koleje, uzbrojenie terenu, obiekty przyrodnicze: cieki wodne, naturalne pokrycie terenu i charakterystykę ekologiczną terenów, na których planują inwestycje (racjonalne planowanie zagospodarowania terenu). Obiekty bazy danych będą udostępniane poprzez API.

  1. TERYT2 - Państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju.

Obywatele będą mogli określić właściwy dla adresu zamieszkania urząd skarbowy, sąd, prokuraturę i inne urzędy administracji, inwestorzy będą w stanie szybko sprawdzić jaki Zarząd Gospodarki Wodnej lub Dyrekcja Lasów Państwowych działa na obszarze, który ich interesuje, służby ratownicze będą w stanie szybko dotrzeć na miejsce zdarzenia wykorzystując aktualne, urzędowe dane adresowe.

Wszystkie usługi elektroniczne świadczone przez administrację oparte będą o te same słowniki ulic i adresów budynków bez konieczności ciągłego ich podawania i weryfikowania podczas załatwiania spraw przez obywateli.

Urząd Komunikacji Elektronicznej:

  1. Budowa platformy e-usług Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Będzie można online składać do UKE wnioski i skargi. System usprawni wydawanie decyzji i pozwoleń, a także zapewni możliwość elektronicznego wglądu w stan realizacji sprawy.

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej:

  1. Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami (ISOK).

Ma to być narzędzie do zarządzania kryzysowego oraz ograniczania strat powodziowych poprzez wpływanie na planowanie przestrzenne i edukowanie społeczeństwa.

Prognozowanie skutków kataklizmów naturalnych możliwe będzie z większym wyprzedzeniem. Dzięki oszacowaniu wartości majątku na danym terenie, można oszacować zasięg strat spowodowany np. huraganem, pożarem czy innym kataklizmem. Można będzie symulować skutki np. przerwania wału przeciwpowodziowego.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d3w933n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3w933n