Media społecznościowe to naturalne środowisko dla rekrutacji

O wpływie mediów społecznościowych na proces rekrutacji oraz o przyszłości tej formy selekcji kandydatów opowie Artur Florczak
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Media społecznościowe to naturalne środowisko dla rekrutacji
(sxc.hu)

[

Podziel się

]( http://www.magazynrekruter.pl/ )

Podziel się

O wpływie mediów społecznościowych na proces rekrutacji oraz o przyszłości tej formy selekcji kandydatów opowie Artur Florczak - twórca facebookowego portalu pracy „Szukam fajnej pracy”, Prezes agencji doradztwa zawodowego i personalnego Human Garden.

Magazyn Rekruter: Dla jakiej grupy odbiorców dedykowany jest wasz portal „Szukam Fajnej Pracy” na Facebooku?

Artur Florczak: Human Garden działa w obszarze doradztwa personalnego, doradztwa zawodowego, outplacementu i mediów rekrutacyjnych. Chcieliśmy stworzyć przyjazne miejsce do wymiany poglądów oraz doświadczeń. W tym celu powołaliśmy do życia własny portal pracy na Facebooku - „Szukam Fajnej Pracy”, który kierowany jest do wszystkich zainteresowanych szeroko rozumianym tematem pracy, rozwoju osobistego oraz zarządzania zasobami ludzkimi.

Wśród naszych sympatyków mamy osoby szukające pracy, które aktualnie nie są zatrudnione, jak i te, które szukają lepszej pracy. Liczne grono stanowią również pracodawcy i ludzie zawodowo związani z tematyką HR. Cieszy mnie fakt, że grupa jest bardzo aktywna. Na jedną z naszych ankiet oddano prawie 80 000 głosów i są to głosy „podpisane” imieniem i nazwiskiem. To jest olbrzymi potencjał, w tej formie i skali niespotykany do tej pory w innych mediach.

Staramy się tworzyć dobry klimat, ludzie odpowiadają w dogodnym dla siebie momencie, dajemy użytkownikom możliwość dodania do ankiety własnych propozycji odpowiedzi. Biorący udział w ankietach, znają również opinie innych, w tym swoich znajomych, którzy odpowiedzieli już na dane pytanie. Nasi użytkownicy to przede wszystkim ludzie młodzi, 81,6% grupy stanowią osoby w wieku 18-34 lat, ale są również bardziej doświadczeni zawodowo, w tym spora grupa 55+.

Magazyn Rekruter: Jak długo portal istnieje na Facebooku? Jak duża jest liczba uczestników grupy?

Artur Florczak: Portal pod adresem - facebook.com/SzukamFajnejPracy ruszył 23 marca 2010. Grupa naszych sympatyków, którzy polubili już stronę, liczy 30 000 osób i stale rośnie. Profil odwiedzają również inni użytkownicy Facebooka, a zaglądają tu także osoby, które na co dzień z niego nie korzystają. Z analiz Human Garden wiemy, że znajomi naszych fanów to grupa licząca ponad 5 500 000 osób. To ogromny potencjał, do którego jesteśmy w stanie codziennie docierać z nowymi informacjami, pytaniami oraz ofertami pracy, które zamieszczają różne firmy, w tym bardzo duże przedsiębiorstwa polskie oraz koncerny międzynarodowe. Magazyn Rekruter: Czy przewidywali Państwo tak duże zainteresowanie profilem? Co głównie wpłynęło na Wasz sukces?

Artur Florczak: Jak z większością pionierskich przedsięwzięć na samym początku dosyć trudno przewidzieć, jak potoczą się losy projektu. Kiedy prywatnie zacząłem korzystać z Facebooka, pomyślałem, że jest to bardzo dobre narzędzie do rekrutacji, a dodatkowo idealnie wpisuje się w genezę i ideę, jaka nam przyświecała już przy tworzeniu nazwy firmy.

Podczas codziennych spotkań z Kandydatami rozmawiamy szczerze i otwarcie, nikogo nie udajemy. Pomyślałem, że warto takim podejściem podzielić się z innymi, tworzyć otwartą na ludzi firmę, bo właśnie ludzie to podstawa naszej działalności.

Oprócz tematów czysto merytorycznych oraz ogłoszeń o pracę, dosyć często na naszej stronie można znaleźć humorystyczne podejście do tematu pracy. Pozwala to wszystkim nabrać dystansu i we w miarę bezbolesny sposób zwrócić uwagę Rekruterom i Kandydatom na ich błędy oraz potknięcia. Członkowie grupy dzielą się swoimi spostrzeżeniami i żywiołowo dyskutują o tym. Profil stanowi także motyw przewodni naszej strony internetowej – www.HumanGarden.pl.

Ponadto uczestniczymy w różnych wydarzeniach z życia HR „na żywo”, tak aby nasi sympatycy mieli informacje z pierwszej ręki. Wspieramy również inicjatywy, mające na celu pomóc młodym zdolnym ludziom w „wybiciu się” w zawodach artystycznych, jako spełnieniu marzeń o fajnej pracy.

Magazyn Rekruter: Czy może to świadczyć o powstawaniu nowej drogi w rekrutacji? Czy inne firmy pójdą za waszym przykładem?

Artur Florczak: Na zachodzie trend jest już bardzo wyraźny. Media społecznościowe i sam Facebook odgrywają coraz większą rolę w procesie rekrutacji i selekcji. Dzisiaj nikogo nie dziwi fakt, że rekruter sprawdza różne informacje o Kandydacie w mediach społecznościowych. Droga ta już istnieje w rekrutacji i widać to chociażby po komercyjnej ofercie kierowanej do rekruterów ze strony czołowych portali społecznościowych.

Sporo firm konkurencyjnych chce u nas zamieszczać swoje ogłoszenia rekrutacyjne, ale z oczywistych powodów publikujemy tylko ogłoszenia własne i Klientów końcowych. Zauważyliśmy już kilka firm z naszej branży, które starają się zaistnieć na Facebooku, powstają nawet próby sklonowania naszego pomysłu, ale jak na razie bez większego powodzenia.

Magazyn Rekruter: Jaką przyszłość działań rekrutacyjnych przewidujecie dla social media? Czy mogą one wyprzeć tradycyjne formy rekrutacji?

Artur Florczak: Social media to naturalne środowisko dla rekrutacji. Facebook dynamicznie rozwija się, zarówno jako sama aplikacja, jak i w warstwie świadomości użytkowników co do jego możliwości.

Życie potrafi zaskakiwać i wszyscy znamy już przykłady oraz efekty „facebookowych rewolucji” z Tunezji i Egiptu. Myślę, że tradycyjne formy rekrutacji jeszcze pozostaną, ale od dosyć dawna widzimy w czołowych portalach pracy powiązania z social media i słynne już facebookowe „Lubię to!”.

Co przyniesie przyszłość, czy media społecznościowe zrewolucjonizują również działania rekrutacyjne? - Czas pokaże. Osobiście wierzę, że tak właśnie będzie.

Polub WP Finanse