Megawęzeł pod Strykowem - autostrada ma biec na trzech poziomach i przez 13 wiaduktów

Projekt gigantycznego węzła drogowego pod Strykowem, łączącego ze sobą autostrady A1 i A2, jest już gotowy. Na złożenie pełnej dokumentacji inwestycji wykonawcy mają czas do maja.

Megawęzeł pod Strykowem - autostrada ma biec na trzech poziomach i przez 13 wiaduktów
Źródło zdjęć: © Express Ilustrowany

06.04.2009 | aktual.: 06.04.2009 08:16

Budowa ruszy prawdopodobnie latem i potrwa do 2011 roku. Konstrukcja, która ma zajmować kilkadziesiąt hektarów będzie jedną z dwóch tego typu, jakie pojawią się w naszym kraju. Wiemy już, jak ten megawęzeł autostradowy będzie wyglądał.

_ Skrzyżowanie będzie miało trzy poziomy i aż trzynaście wiaduktów _ – wylicza Maciej Zalewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
_ Podobny kompleks będzie tylko pod Gliwicami i zepnie autostrady A1 i A4 _ - dodaje.

Węzeł „Łódź” będzie rozdzielał ruch pojazdów na cztery strony świata. Tu w przyszłości mają krzyżować się drogi z Moskwy do Berlina i z Czech na Pomorze.

_ Realizacja inwestycji to gigantyczne przedsięwzięcie techniczne _– mówi Zalewski.
_ Do budowy potrzeba będzie setek tysięcy ton stali oraz miliony ton ziemi i cementu _ - dodaje.

Dla porównania: do budowy nasypu, na którym położono most nad rzeką Moszczenicą zużyto 300 tys. ton piachu. Gdybyśmy chcieli przewieźć tę ilość za jednym razem, trzeba by załadować około 10 tys. ciężarówek. W przypadku budowy węzła mówimy o przedsięwzięciu kilkadziesiąt razy większym i bardziej skomplikowanym.

Ile kosztować będzie inwestycja na razie nie wiadomo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie chce ujawniać kwot przed rozpisaniem przetargu. A ten ma być ogłoszony w czerwcu.

_ Do maja projektanci mają złożyć kompletną dokumentację techniczną inwestycji – mówi Zalewski _.
_ Dopiero po tym czasie będziemy mogli myśleć o szacowaniu kosztów. Budowa ma się zakończyć w 2011 r., a przed nami dopiero procedury przetargowe na znalezienie wyspecjalizowanych firm budowlanych _ - twierdzi.

_ Gotowy jest już jeden z wjazdów, stanowiący fragment obwodnicy Strykowa. Na resztę inwestycji trzeba poczekać _ – mówi Zalewski.

Przeprowadzane ostatnio symulacje natężenia ruchu wskazują na strategiczne znaczenie konstrukcji w przyszłości. O ile dziś drogą krajową nr 14 biegnącą przez Stryków porusza się dziennie około 20 tys. samochodów to w 2020 roku obydwiema autostradami w okolicach Strykowa ma jeździć ich już około 140 tys.

Mieszkańcy gminy inwestycję przyjmują z mieszanymi uczuciami. Część z nich po cichu krytykuje projekt.

_ To niepotrzebne, jak będzie dużo samochodów to będzie dużo spalin i dużo wypadków _– uważa Tomasz Niedzielski, mieszkaniec strykowskiej gminy.

Większość jednak budowę węzła traktuje jako inwestycję na przyszłość.
_ Pojawi się więcej firm, które będą u nas inwestować ze względu na jego bliskość. To da nam pieniądze na rozwój gminy _ – mówi Witold Kosmowski, ze strykowskiego magistratu.

Express Ilustrowany
(g)

drogiautostradaa2
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)