MEN ws. programu rządowego "Radosna szkoła" (komunikat)

...

07.10.2009 11:36

07.10. Warszawa - MEN informuje:

Aby otrzymać wsparcie finansowe w ramach programu rządowego "Radosna szkoła" w 2010 roku dyrektorzy szkół muszą do najbliższego poniedziałku - 12 października - złożyć wnioski o dotację na wyposażenie swoich szkół. Na 2010 rok zaplanowano w programie kwotę 150 milionów złotych.

Zgodnie z założeniami programu Radosna szkoła wsparcie finansowe udzielane jest w następującej kolejności:

  1. zakup pomocy dydaktycznych
  1. ponowne wnioski na zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych
  1. ponowne wnioski na utworzenie lub modernizację albo zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji placów zabaw
  1. zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych, utworzenie lub modernizacja placów zabaw, zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji placów zabaw.

Można więc założyć, że środki przeznaczone na rok 2010 wystarczą na:

- wszystkie prawidłowe nowe wnioski dotyczące pomocy dydaktycznych oraz ponowione wnioski przez szkoły, które w edycji 2009 roku złożyły wnioski, ale nie otrzymały wsparcia,

- wszystkie prawidłowe wnioski dotyczące placów zabaw złożone ponownie przez szkoły, które w edycji 2009 roku złożyły wnioski i nie otrzymały wsparcia,

- rozdysponowanie pozostałej kwoty na nowe wnioski dotyczące placów zabaw.

W edycji 2009 złożonych zostało prawie dziewięć tysięcy wniosków na łączną kwotę około 130 milionów złotych. Wsparcie na zakup pomocy dydaktycznych objęło niemal pięć tysięcy szkół podstawowych.

Program rządowy "Radosna szkoła" zakłada wsparcie finansowe dla organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły muzyczne pierwszego stopnia. W ramach programu będą one mogły uzyskać środki na zakup - lub zwrot kosztów zakupu - pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkole i na urządzenie - lub zwrot kosztów urządzenia - szkolnego placu zabaw (obejmującego, między innymi, zagospodarowanie terenu, bezpieczną nawierzchnię oraz instalację sprzętu rekreacyjnego).

Intencją programu jest stworzenie w szkołach podstawowych warunków do aktywności ruchowej, porównywalnych ze standardami wychowania przedszkolnego.

Koszt całego programu wynosi 2 miliardy 438 milionów złotych, z czego 1 miliard 278 milionów złotych pochodzić będzie z budżetu państwa, a 1 miliard 160 milionów złotych stanowić będzie finansowy wkład własny organów prowadzących.

W rozstrzygniętej już edycji 2009 roku na realizację programu przeznaczono w budżecie państwa kwotę 40 milionów złotych, w rozpoczynającej się obecnie edycji 2010 roku - 150 mln zł, w roku 2011 - 150 mln zł, w 2012 roku - 488 mln zł, w 2013 roku - 234 mln zł, a w roku 2014 kwotę 216 milionów złotych.

Organy prowadzące szkoły są obowiązane wykazać finansowy wkład własny w wysokości 50 procent kosztów urządzenia szkolnego placu zabaw, natomiast koszt zakupu pomocy dydaktycznych będzie finansowany w całości z budżetu państwa do kwoty 6 lub 12 tys. zł, w zależności od liczby uczniów w klasach I-III. Wsparcie finansowe dla organów prowadzących na urządzenie szkolnych placów zabaw wynosi do 63 tys. 850 zł lub do 115 tys. 450 zł, w zależności od liczby uczniów w klasach I-III.

Harmonogram realizacji programu rządowego "Radosna szkoła" w 2010 roku

- 10 października 2009 r. (w związku z tym, że data wypada w sobotę, należy rozumieć, że termin mija 12 października 2009 r.) - dyrektorzy szkół podstawowych składają do organów prowadzących wnioski dotyczące potrzeb w zakresie miejsc zabaw w szkole lub szkolnego placu zabaw

- 1 listopada 2009 r. (w związku z tym, że 1 listopada jest dniem świątecznym należy rozumieć, że termin mija 2 listopada 2009 r.) - organy prowadzące składają wnioski do wojewodów o udzielenie wsparcia finansowego

- do 15 grudnia 2009 r. - przekazanie przez wojewodów ministrowi edukacji narodowej informacji o łącznej wysokości wnioskowanych przez organy prowadzące kwot wsparcia finansowego

- do 15 grudnia 2009 r. - przekazanie przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego wniosku o dofinansowanie prowadzonych przez niego szkół do ministra edukacji narodowej

- w 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na 2010 r. - wystąpienie ministra edukacji narodowej do ministra finansów z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa zaplanowanych w rezerwie celowej, zawierającym propozycję podziału środków pomiędzy poszczególne województwa oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego

- w 35 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na 2010 r. - dokonanie przez wojewodów oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego złożonych przez organy prowadzące szkoły oraz dokonanie podziału środków. Dokonanie przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego oceny wniosków szkół przez niego prowadzonych oraz podział środków

- w 30 dni od dnia otrzymania wystąpienia MEN do MF z wnioskiem o uruchomienie środków zaplanowanych w rezerwie celowej - przedłożenie do ministra finansów przez wojewodów oraz przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego wniosków o zwiększenie budżetu, z podaniem klasyfikacji budżetowej

- w 15 dni od dnia przekazania środków przez MF - przekazanie przez wojewodę wsparcia finansowego organom prowadzącym będącym jednostkami samorządu terytorialnego, innymi osobami prawnymi lub osobami fizycznymi oraz przekazanie przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego środków szkołom przez niego prowadzonym

- do 15 grudnia 2010 r. - przekazanie wojewodzie sprawozdań przez organy prowadzące objęte programem rządowym w danym roku

- do 15 grudnia 2010 r. - przekazanie ministrowi edukacji narodowej sprawozdania przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego

- do 31 stycznia 2011 r. - przekazanie przez wojewodów sprawozdań ministrowi edukacji narodowej

- do 30 kwietnia 2011 r. - analiza i ocena realizacji programu rządowego na terenie kraju przez ministra edukacji narodowej.

Założenia programu rządowego "Radosna szkoła"

W ramach programu "Radosna szkoła" organy prowadzące szkoły podstawowe otrzymają wsparcie finansowe na:

- pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw w szkole. Ich zadaniem jest zapewnienie możliwości organizacji zabaw ruchowych, zgodnie z naturalnymi potrzebami rozwojowymi dzieci, związanymi z dużą aktywnością fizyczną. Miejsca zabaw powinny być wyposażone w przyrządy pozwalające na zaspokojenie przez dziecko potrzeby ruchu, i obejmować w szczególności duże, miękkie klocki, miękkie piłki w różnych kolorach i wielkościach, materace do zabaw, tory przeszkód, elementy lub zestawy umożliwiające pokonywanie wysokości, a zarazem usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową. Powinny też być wyposażone w sprzęt spełniający funkcje edukacyjne i usprawniający małą motorykę (układanki czy kąciki tematyczne, zachęcające dzieci do zabaw i zajęć z rówieśnikami). Natomiast po intensywnym ruchu i zabawie każde dziecko powinno mieć możliwość wyciszenia, relaksu czy indywidualnej pracy. Służyć temu powinien obszar sali, w którym znajdą się urządzenia pozwalające na rozwijanie uzdolnień i zainteresowań (np. plastycznych, konstrukcyjnych),
ale jednocześnie umożliwiające odpoczynek i wyciszenie w dogodnej pozycji (materace, pufy).

- urządzenie szkolnego placu zabaw. Ma on umożliwić młodszym dzieciom podejmowanie aktywności fizycznej w sposób pozwalający rozładować napięcia emocjonalne i fizyczne, wynikające z możliwego ograniczenia spontanicznej aktywności w trakcie zajęć prowadzonych w klasach. Szkolny plac zabaw powinien być przygotowany do prowadzenia z dziećmi różnych form zajęć ruchowych (na przykład pokonywania przeszkód, wspinania, czworakowania, przeskoków, przeplotów czy zwisów). Dogodnym miejscem usytuowania szkolnego placu zabaw może być sąsiedztwo boiska lub bieżni, które mogą być wykorzystywane do prowadzenia zabaw i gier ruchowych. Powinien być także wyposażony w różnorodne drabinki, drążki, ścianki wspinaczkowe, pomosty, zjeżdżalnie, równoważnie, przeplotnie oraz kolorowe huśtawki. Plac zabaw urządzony przez szkołę powinien być bezpieczny. Ważne jest zastosowanie nowoczesnej, bezpiecznej nawierzchni pod urządzeniami, właściwe rozmieszczenie sprzętu znajdującego się na placu zabaw oraz przyjazne zagospodarowanie
pozostałego terenu zielenią.

Ze względu na dużą przydatność edukacyjną oraz ruchową funkcję placu zabaw, wskazane jest umożliwienie dzieciom korzystania z placu zabaw po zakończeniu zajęć szkolnych oraz w soboty i niedziele, pod opieką rodziców lub opiekunów. W ten sposób plac będzie mógł stać się miejscem spotkań rodzinnych, pozwalając jednocześnie na kreowanie właściwego sposobu spędzania czasu wolnego przez dzieci i ich rodziny.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
edukacjamenszkolnictwo
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)