Kraków zaczyna od podziemnych tramwajów
Tu pierwsze plany budowy metra pojawiły się już w 1956 roku. I na planach się nie skończyło. Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Wzdłuż ulicy Lubomirskiego zaczęto kopać tunel, którym w przyszłości miały pomknąć wagoniki metra. Jego budowa toczyła się w ślimaczym tempie. W końcu postanowiono, że popędzi nim... szybki tramwaj. Ostatecznie podziemny odcinek o długości ok. 1,5 km oddano w... 2008 roku. Mieszczą się w nim dwa przystanki Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
Co dalej? Na razie Kraków nie ma pieniędzy na budowę metra. Miasto pracuje nad studium zagospodarowania przestrzennego. Według jeszcze nieuchwalonego dokumentu w Krakowie do 2030 roku miałyby powstać trzy linie: jedna główna i dwie promieniście od niej odchodzące.
Pierwsza miałaby ok. 15 km długości i biegłaby m.in. przez już powstały tunel łącząc wschód i zachód miasta. Ta linia według założeń powinna zacząć działać już w 2022 roku. Dwie pozostałe linie łączyłyby się w centrum miasta biegnąc z południowego wschodu oraz południowego zachodu.