Łódź planuje od przedwojnia
Tu także pierwsze plany budowy metra powstały jeszcze przed II wojną światową. Powstać miały dwie linie liczące ponad 50 km. Później plany wielokrotnie zmieniano, ale do rozpoczęcia budowy nigdy nie doszło. Ostatnio głośno o metrze w Łodzi zrobiło się przed jedenastu laty. Jego budowę zaproponował Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Na razie zamiast typowego metra przez miasto ma być wydrążony średnicowy tunel kolejowy. Powstała już jego koncepcja. Podziemny korytarz ma połączyć stacje Łódź Kaliska i Łódź Fabryczna (trwa gruntowna przebudowa tego dworca, który w znacznej mierze znajdzie się pod ziemią). W środku 11-kilometrowego tunelu mają znaleźć się jeszcze trzy stacje: Centrum, Manufaktura oraz Koziny. Koszt jego wydrążenia szacuje się na 1,5 mld zł.
Być może władzom Łodzi uda się jednak wywalczyć środki unijne z perspektywy 2014-2020 na wydrążenie tunelu. Wtedy pierwsze pociągi pojechałyby nim za około 9-10 lat.
_ Na mapie nr. 1 oznaczono Łódź Fabryczną, a nr.. 2 Łódź Kaliską. Przerywana czerwona linia to teoretyczny przebieg tunelu dla kolei dużych prędkości. Natomiast linią niebieską zaznaczono tunel łódzkiego metra. _