Trójmiasto stawia na kolejkę naziemną
Na Pomorzu nie mają aspiracji schodzenia pod ziemię. Tamtejsi włodarze inwestują bowiem w SKM-kę. Szybka Kolej Miejska działa analogicznie jak metro, tyle że jeździ ponad ziemią, często na estakadach. Dziś służy głównie mieszkańcom Gdańska, Gdyni i Sopotu, ale można nią dojechać nawet do Wejherowa, Słupska i Tczewa.
Lada moment ruszyć ma budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowe tory połączą centrum Gdańska z portem lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z torami biegnącymi do Kościerzyny. W ramach inwestycji powstanie linia mająca 18 przystanków na długości około 55 km.
Budowa ma kosztować nieco ponad 716 mln zł. Dla porównania centralny odcinek drugiej linii warszawskiego metra o długości 6 km wraz z siedmioma stacjami to koszt 4,17 mld zł. No ale będzie się nazywać metro.