Trwa ładowanie...
d2engq1

MF przedstawił założenia do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej

08.04. Warszawa (PAP) - Ministerstwo Finansów przedstawiło na swojej stronie internetowej założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, które...

d2engq1
d2engq1

08.04. Warszawa (PAP) - Ministerstwo Finansów przedstawiło na swojej stronie internetowej założenia do projektu ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, które wynikają z konieczności wprowadzenia przepisów dyrektywy Wypłacalność II (Solvency II).

Państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą dokonać wprowadzenia postanowień dyrektywy Wypłacalność II do swojego porządku prawnego do 31 października 2012 roku.

W założeniach do projektu ustawy resort finansów przedstawia wyniki badania QIS5 opublikowane niedawno przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych.

Z badania tego wynika, że sektor ubezpieczeń w Polsce brany jako całość, posiada znaczącą nadwyżkę kapitałową, tak aby wypełnić nowe kryteria wymogów wypłacalności. W badaniu QIS5 w Polsce brało udział 50 zakładów, z czego 33 posiadały odpowiednią wielkość kapitału na pokrycie nowych wymagań, natomiast 17 zakładów nie spełniało nowych wymogów kapitałowych (w tym jeden zakład ubezpieczeń nie posiadał odpowiedniego kapitału jedynie na pokrycie minimalnego wymogu kapitałowego).

d2engq1

Według raportu EIOPA dotyczącego QIS5 nadwyżka środków własnych firm ubezpieczeniowych w Polsce ponad kapitałowy wymóg wypłacalności wynosi 7,4 mld euro oraz 10,8 mld euro ponad minimalny wymóg kapitałowy.

"Wyniki badania QIS5 interpretowane jako całość obrazują, iż sektor ubezpieczeń w Polsce jest przygotowany od strony finansowej na wejście w życie nowych przepisów, niemniej jednak ogólne zaprezentowanie wyników badań wpływu projektowanych przepisów na zakłady może nie do końca odzwierciedlać sytuację finansową poszczególnych zakładów i wskazywać na ich problemy z wypełnieniem nowych kryteriów" - napisano w założeniach do projektu ustawy.

Z badania wynika bowiem, że wprowadzenie dyrektywy Wypłacalność II wiązać się będzie z dodatkowymi kosztami dla sektora ubezpieczeń.

"Według metodologii badania ilościowego QIS5, stosunek wymogu kapitałowego wypłacalności dla całego sektora w stosunku do obecnych wymogów wzrasta o 188 proc. Środki własne na pokrycie nowych wymogów kapitałowych wzrosły dla całego sektora o ponad 107 proc. - odpowiednio o 110 proc. dla zakładów ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń na życie oraz o 104 proc. dla zakładów ubezpieczeń w zakresie pozostałych ubezpieczeń osobowych oraz ubezpieczeń majątkowych, z czego 99 proc. całości środków własnych stanowią środki najwyższej kategorii" - napisano w założeniach do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.

d2engq1

Zdaniem autorów założeń wprowadzenie dyrektywy Wypłacalność II wiąże się z korzyściami dla sektora.

"Korzyści te przejawiają się głównie poprzez zmniejszenie prawdopodobieństwa niewypłacalności zakładów, zwiększenie konkurencyjności - co przekłada się na zwiększenie jakości świadczonych usług i obniżenie opłat oraz większą transparentność i lepszą kwantyfikację ryzyk. Duże znaczenie mają również efekty dywersyfikacji, na jakie pozwalają zakładom przepisy projektu Wypłacalność II, co przekłada się na zmniejszenie ogólnego ryzyka i przez to wymogów kapitałowych i pośrednio może mieć istotny wpływ na rozwój nowej oferty produktowej lub pozwoli zakładom na przeznaczanie większych środków na dalszy rozwój dotychczasowej działalności i zwiększanie ich przewagi nad konkurencją" - napisali autorzy założeń.

Wejście w życie nowych przepisów nakłada na zakłady nowe wymagania co do wewnętrznych procedur zarządzania ryzykiem oraz nowych wymogów raportowania o swojej kondycji finansowej do organu nadzoru.

d2engq1

"Zgodnie z komentarzami zawartymi w raporcie EIOPA dotyczącym QIS5, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji są najmniej przygotowane w tych dwóch zakresach i to właśnie one mogą pochłonąć najwięcej środków i kosztów na dostosowanie się do wymagań projektowanej ustawy. Według raportu EIOPA, największe nakłady będą przeznaczone na dostosowywanie i dalsze rozwijanie obecnych systemów w takich obszarach jak zarządzanie ryzykiem, jakość i zarządzanie danymi, IT, dodatkowe szkolenia i rozwój pracowników oraz zwiększone zapotrzebowanie na zewnętrzne usługi, głównie ze strony małych i średnich zakładów ubezpieczeń i reasekuracji" - napisano.

Autorzy założeń nie podają łącznych kosztów wejścia w życie dyrektywy Wypłacalność II w Polsce.

"Ze względu na fakt, iż ostateczne całościowe przepisy projektu Wypłacalność II nie są jeszcze znane, bardzo trudno jest oszacować przybliżone koszty projektowanej ustawy dla całego sektora ubezpieczeń w Polsce. Dodatkowo należy podkreślić, iż ze względu na przepisy przejściowe, które umożliwiają w niektórych przypadkach nawet na 10 letni okres dostosowawczy do wymagań dyrektywy Wypłacalność II, koszty te mogą być rozłożone w dłuższym okresie czasu" - napisano. (PAP)

pr/ jtt/

d2engq1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2engq1