MI ws. inwestycji kolejowych (komunikat)

...

10.06.2010 | aktual.: 10.06.2010 17:23

10.06. Warszawa - Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury informuje:

W związku z dzisiejszą wypowiedzią prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego resort infrastruktury informuje, że rząd koalicji PO-PSL uznaje transport kolejowy za ważną gałąź gospodarki, dlatego oddłużył spółkę Przewozy Regionalne na kwotę 2 mld 165 mln złotych.

Ta bezprecedensowa operacja została przeprowadzona w latach 2008-2009 w okresie kryzysu gospodarczego. Jednocześnie przeprowadzając usamorządowienie Przewozów Regionalnych przewidział na zakup i remonty taboru kwotę 7,6 mld złotych do roku 2020.

20 maja bieżącego roku Sejm RP przyjął ustawę o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, która zakłada systemowe oddłużenia kolei. Żaden z dotychczasowych rządów nie podjął się zadania uwolnienia polskich kolei z pułapki zadłużenia.

Rząd premiera Donalda Tuska uruchomi najnowocześniejszy system kolejowy - Kolej Dużych Prędkości. W 2008 roku został przyjęty program budowy, który wszedł już w fazę realizacji, rozstrzygnięty został przetarg na firmę, która przygotuje studium wykonalności, budowa rozpocznie się w 2014 roku.

Rozwiązywane są też problemy z przygotowaniem projektów związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej, na inwestycje na liniach kolejowych w 2010 r. przeznaczono ponad 4 mld 680 mln zł (ze wszystkich źródeł), w tym 1 mld 750 mln z budżetu państwa. Obecnie na kolei prowadzona jest rekordowa liczba inwestycji. Według danych PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą modernizację ok. 900 km torów. W ostatnich 30 miesiącach oddano do użytku ponad 1000 km zmodernizowanych lub wyremontowanych torów, podpisano umowy na modernizację ponad 1300 km torów.

Na ogłoszone w tym roku ponad 350 przetargów na utrzymanie linii kolejowych, ponad 40 to przetargi na duże modernizacje linii kolejowych, takie jak podpisana 26 maja 2010 r. umowa na modernizację linii Warszawa-Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia-Skierniewice (57 km) na kwotę 870 mln zł, czy też podpisana 31 maja 2010 roku umowa na wykonanie robót budowlanych dla kompleksowej modernizacji stacji i szlaków w obszarze LCS Działdowo w ramach modernizacji linii kolejowej E65/C-E65 (107 km, wartość ok. 953 mln zł brutto). Tylko w kwietniu br. ogłoszono 10 dużych przetargów na modernizację linii kolejowej E30 między Górnym Śląskiem i granicą wschodnią w Medyce. W 2011 roku będzie to największy front robót w zakresie modernizacji linii kolejowych w Polsce.

Realizowany jest program modernizacji 44 dworców kolejowych w całym kraju. Do 2012 r. ma ten cel przeznaczone będą fundusze w wysokości 980 mln zł (brutto). Rząd koalicji PO-PSL przeprowadził odpowiednią zmianę w prawie i umożliwił przekazywanie środków z budżetu państwa na modernizację dworców. W 2010 roku rząd przeznaczył kwotę 103 mln zł z budżetu państwa na modernizację dworców kolejowych.

W związku z dzisiejszą wypowiedzią prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego na temat środków na inwestycje kolejowe z udziałem funduszy europejskich, resort infrastruktury informuje, że:

Nigdy nie było kwoty 54 mld złotych na projekty kolejowe.

W programie operacyjnym Infrastruktura i Środowisko od momentu jego przyjęcia w roku 2007 (za rządów PIS) na projekty kolejowe zarezerwowana była kwota 4,8 mld euro.

Pierwotnie przyjęta lista projektów kolejowych (przygotowana w 2007 roku) była źle oszacowana, to oznacza, że suma wartości wszystkich zamieszczonych na niej projektów przekraczała zarezerwowaną kwotę 4,8 mld euro. Część projektów nie miała zatem pokrycia finansowego, nie można było ich realizować.

W chwili obecnej realizowane są projekty, które mają pokrycie finansowe do wysokości 4,8 mld euro, czyli do kwoty, która została wynegocjowana na projekty kolejowe przez rząd PiS w 2007 roku w programie operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.

Resort infrastruktury informuje również, że spółka Koleje Mazowieckie rozpoczęła działalność w 2005 roku, jej właścicielem od 2004 roku jest samorząd województwa mazowieckiego. Spółka ta nie jest częścią grupy PKP, tym samym Skarb Państwa nie sprawuje nadzoru nad działalnością tej spółki.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
mikolejkomunikat
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)