Mimo drogiego dolara zakupy w USA się opłacają

Kaszmirowy sweter za 50 dol., laptop MacBook z górnej półki za 1,6 tys. dol. albo nowy samochód za niespełna 9 tys. dol. Mimo recesji, a raczej dzięki niej, w Stanach jeszcze nigdy nie było tak tanio. Gwałtownie spadające wydatki konsumentów zmusiły sprzedawców do rekordowych obniżek sięgających nawet 70-80 proc.

Mimo drogiego dolara zakupy w USA się opłacają
Źródło zdjęć: © AFP

Kaszmirowy sweter za 50 dol., laptop MacBook z górnej półki za 1,6 tys. dol. albo nowy samochód za niespełna 9 tys. dol. Mimo recesji, a raczej dzięki niej, w Stanach jeszcze nigdy nie było tak tanio. Gwałtownie spadające wydatki konsumentów zmusiły sprzedawców do rekordowych obniżek sięgających nawet 70-80 proc.

Gigantyczne obniżki sprawiają, że mimo umocnienia się dolara w stosunku do złotego (w ciągu ostatnich 6 miesięcy dolar umocnił się do złotówki aż o 67,5 proc.) zakupy za Atlantykiem mogą być opłacalne. Zwłaszcza jeśli towary kupujemy przez internet. _ Odnotowujemy bardzo szybki wzrost zainteresowania polskich użytkowników amerykańskimi aukcjami elektroniki, biżuterii oraz sprzętu fotograficznego _ - przyznaje Karol Świtała, rzecznik prasowy polskiej wersji serwisu eBay.

Nieco gorzej jest z autami, bo te zdrożały niejako podwójnie, ponieważ koszt transportu i podatków płaconych przy ich rejestracji jest również przeliczany w dolarach. Efekt? Koszt zarejestrowania auta o wartości 10 tys. dol. pół roku temu wynosił 6 tys. zł, dzisiaj za to samo auto trzeba wysupłać w postaci podatków i frachtu drogą morską dwa razy tyle. Nic więc dziwnego, że pod koniec ubiegłego roku, gdy dolar zaczął się na dobre umacniać, szybko spadła liczba sprowadzonych z USA aut. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w grudniu import samochodów spoza Unii spadł do poziomu nieco ponad 2,3 tys. sztuk, o 1,5 tys. mniej w stosunku do lipca ubiegłego roku.

Mimo to, jeśli jednak dobrze się rozejrzeć, nadal można upolować motoryzacyjną okazję. Przykładowo Chrysler PT Cruiser z 2007 r. o przebiegu 15 tys. mil (ok. 27 tys. km) kosztuje w jednym z salonów w Detroit 8 tys. dol., a jego cena w Polsce po wszystkich opłatach i sprowadzeniu do Polski to ok. 37 tys. zł, czyli o 8 tys. zł mniej niż taki sam model kupiony w krajowym komisie. W amerykańskich salonach można przebierać w ofertach, bo sprzedaż aut jest w USA najniższa od 1992 r. Największym wzięciem cieszą się jednak odzież, kosmetyki i sprzęt elektroniczny. Przy 80-procentowych rabatach w amerykańskich sklepach bledną oferty polskich sklepów.

_ Kupiłam na wyprzedaży dwa flakony perfum oraz skórzane buty, za co w sumie zapłaciłam 100 dol., trzy razy mniej niż u nas _- potwierdza nam Małgorzata Konobrocka z Warszawy. Minusem kupowania na aukcjach typu eBay czy w sklepach internetowych jest konieczność doliczenia kosztów transportu. W zależności od wagi przesyłki kosztuje to od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu dolarów. Zakupy w Stanach Zjednoczonych opłacają się nawet tym, którzy zdecydują się na zakup biletu lotniczego w klasie ekonomicznej (od 1,6 tys. zł). Wystarczy bowiem kupić np. laptop z wyższej półki, aby zwrócił się koszt biletu lotniczego w klasie ekonomicznej. W przeliczeniu na złote zapłacimy za niego ok. 5 tys., podczas gdy w Polsce taki sam laptop kosztuje ponad 7 tys. zł. Dodatkowo musimy jednak zapłacić za hotel i bilety autobusowe. Zakupy przez internet wyjdą więc taniej.

Tomasz Dominiak, Współpr. Wojciech Taras
POLSKA Gazeta Krakowska

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.