Trwa ładowanie...
24-11-2008 08:51

Mimo kryzysu rynek detaliczny w Polsce urośnie o 6 proc.

Pomimo spowolnienia gospodarczego, spożywczy rynek detaliczny w Polsce będzie rozwijać się w tempie blisko 6 proc. w latach 2009-2011. Wyraźnie uwidacznia się rosnąca koncentracja rynku, w 2008 roku na 20 wiodących detalistów przypadało już ponad 40 proc. obrotów.

Mimo kryzysu rynek detaliczny w Polsce urośnie o 6 proc.Źródło: Rynek Spożywczy
d3j6fua
d3j6fua

Według raportu firmy PMR "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2008", w 2008 roku całkowita wartość rynku spożywczego w Polsce wyniesie w 2008 roku 217,4 mld zł, tj. o 6,4 proc. więcej niż w 2007 roku. Trudna sytuacja światowej gospodarki sprawia, dynamika wzrostu w 2009 roku będzie niższa, choć nadal dość wysoka - 5,8 proc.

_ W 2011 roku wartość spożywczego handlu detalicznego przekroczy 257 mld zł _- szacuje Marcin Szaleniec, analityk rynku detalicznego PMR.

Według eksperta kwota ta obejmuje całość rynku spożywczego, rozumianego jako sprzedaż detaliczna żywności, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych oraz innych produktów sprzedawanych w sklepach spożywczych. Dzięki użyciu takiej definicji możliwe jest porównanie udziałów sieci sklepów ogólnospożywczych, w których istotna część asortymentu mogą stanowić dobra przemysłowe (na przykład sieci hipermarketów).

Charakterystyczną cechą polskiego detalu jest wciąż duża popularność małych firm handlowych. Rynek jest nadal stosunkowo rozproszony, coraz bardziej postępuje jednak jego koncentracja, mierzona udziałami wiodących firm. W 2006 roku łączne udziały 20 największych uczestników rynku wynosiły niespełna 30 proc. Według raportu PMR w 2008 roku wartość ta przekroczy 40 proc.

d3j6fua

_ Jest to spowodowane nie tylko szybkim rozwojem liderów rynku _- wyjaśnia Marcin Szaleniec, autor raportu - ale także serią większych i mniejszych przejęć, które miały miejsce w latach 2006-2008. Firmą szczególnie aktywną na rynku przejęć jest Emperia Holding, powstała z połączenia potentatów sektora hurtowego Eldorado i BOS w 2006. Od połowy ubiegłego roku Emperia konsekwentnie skupuje małe, regionalne sieci sklepów spożywczych. Swoistym ukoronowaniem tego procesu było przejęcie kontrolnego udziału w ZKiP Lewiatan, organizacji integrującej około 2 tys. sklepów PSH Lewiatan. Umożliwiło to Emperii awans na czwartą pozycję wśród największych firm działających w handlu detalicznym żywnością. Pierwsze trzy pozycję zajęły, kolejno, Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD - właściciel Biedronki)
, Carrefour i Tesco. Jeronimo Martins Dystrybucja umocnił swoją pozycję na czele rankingu dzięki przejęciu polskich sklepów Plus Discount od Tengelmanna.
Zarówno akwizycja Lewiatana przez Emperię jak i zakup Plus Discountów przez JMD miało miejsce w trakcie roku, jednak dla celów porównawczych przychody wyżej wymienionych firm w 2008 roku zostały potraktowane łącznie.

Na sklepy wielkoformatowe - hipermarkety, supermarkety i sklepy dyskontowe - przypadnie w 2008 roku około jednej trzeciej rynku spożywczego. Ich popularność stale rośnie, w 2006 roku kontrolowały łącznie 26,6 proc. rynku.

Według szacunków PMR, w 2008 roku 13,2 proc. spożywczej sprzedaży detalicznej przypada na hipermarkety. Sklepy w tym segmencie prowadzi sześć firm - Tesco, Real (Grupa Metro), Auchan, Carrefour, Kaufland i E.Leclerc. Sklepy dyskontowe kontrolują około 8 proc. rynku, z czego około dwóch trzecich przypada na Biedronkę. Zróżnicowany segment supermarketów to 12,1 proc. sprzedaży detalicznej spożywczej. W 2008 roku najszybciej rozwijał się segment sklepów dyskontowych (28 proc. wzrostu rok do roku) i supermarketów (24 proc.). Wolniej, choć nadal szybciej od całego rynku zwiększała się sprzedaż w hipermarketach, o 12 proc. Wynika to głównie z faktu nasycenia rynku dla hipermarketów - sklepów tego formatu otwiera się obecnie mniej niż w poprzednich latach. Co więcej, nowe hipermarkety mają także mniejszą powierzchnię sprzedaży. Szybko, w tempie 15 proc. rocznie, rośnie sprzedaż w specyficznym sektorze małych sklepów spożywczych, tj. convenience stores.

O_ becnie dla handlu detalicznego, podobnie jak dla większości innych branż, nadchodzą trudne i burzliwe czasy. Niemniej jednak dla niektórych formatów, przede wszystkim dla sklepów dyskontowych, kryzys może oznaczać szansę. W związku z tym spodziewamy się, że łączny udział formatu dyskontowego w sprzedaży detalicznej spożywczej nadal szybko będzie się zwiększał _- podsumowuje Marcin Szaleniec, analityk rynku detalicznego PMR.

Łukasz Stępniak

d3j6fua
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3j6fua