Minister rolnictwa Marek Sawicki od środy z wizytą w USA

Minister rolnictwa Marek Sawicki od środy będzie przebywał z wizytą w Stanach Zjednoczonych. Jej celem jest przeprowadzenie bezpośrednich rozmów na temat dostępu do amerykańskiego rynku na produkty rolno-spożywcze z Polski.

13.07.2015 17:05

Chodzi m.in. o otwarcie w 2016 roku rynku amerykańskiego na polskie jabłka, a także uruchomienie sprzedaży drobiu, jaj i wołowiny. Ministrowi towarzyszą szefowie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo żywności m.in. szef Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Nasiennej oraz przedstawiciele firm zainteresowanych wymianą handlową z USA.

Jak poinformowało ministerstwo rolnictwa Sawicki ma się spotkać z ministrem rolnictwa USA Tomem Vilsackiem oraz szefem komisji rolnictwa amerykańskiego Senatu, jak również z przewodniczącym komisji rolnictwa Izby Reprezentantów. Minister do USA pojechał prosto z Brukseli, gdzie przebywał w poniedziałek.

Według resortu rolnictwa, strona polska zainteresowana jest zakończeniem procedury dostępu polskich produktów drobiowych na rynek USA. Sprawa dotyczy m.in. uznania równoważności systemów kontroli zakładów, które otworzy możliwość eksportu drobiu i produktów drobiarskich.

Rozmowy będą też dotyczyły przyspieszenia procedury zatwierdzenia eksportu jaj kurzych i przetworów jajecznych oraz ustaleniu możliwości rozpoczęcia eksportu mięsa wołowego.

Polska chce też przyspieszenia procedury umożliwiającej eksport jabłek na tamten rynek od 2016 r. i chce zaproponować promocję polskich produktów rolno-spożywczych w środowiskach biznesowych (dystrybutorzy i importerzy żywności oraz stowarzyszenia branżowe).

W najbliższych trzech latach (2015-2018) na rynku USA będą realizowane będą dwa programy promocji europejskich produktów rolnych w ramach unijnego mechanizmu "Wsparcie działań promocyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych". Programy dotyczące promocji mięsa i produktów ekologicznych skierowane będą do m.in. konsumentów detalicznych, odbiorców profesjonalnych jak również dziennikarzy i liderów opinii publicznej na rynku amerykańskim.

Program "Tradycja i jakość europejskiego mięsa" obejmuje promocję świeżej, schłodzonej lub mrożonej wołowiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Żywność ekologiczna będzie promowana w ramach kampanii "Ekoeuropa - jakość i tradycja".

Obecnie uprawnienia do eksportu na rynek amerykański ma 68 polskich zakładów mleczarskich. Firmy, które chcą sprzedawać produkty mleczarskie muszą spełnić wymóg rejestracji na stronie Agencji ds. Żywności i Leków (FDA), istnieje również obowiązek uprzedniego notyfikowania wysyłek.

W 2014 r. wartość eksportu produktów rolno-spożywczych do USA wyniosła 380,5 mln dolarów tj. zwiększyła się o 14,6 proc,. w stosunku do 2013 r. Największe wzrosty odnotowano w eksporcie wieprzowiny (3,6-krotny wzrost wartości eksportu), żyta (ponad sześciokrotny wzrost eksportu) oraz soków owocowych, (ponad 3-krotny wzrost).

Według danych Ministerstwa Finansów, Polska w ub. roku osiągnęła dodatnią wartość salda na poziomie 40,0 mln USD. Było to wynikiem mniejszego importu makuchów sojowych i wzrostu eksportu mięsa wieprzowego.

W 2014 r. na rynek amerykański trafiały głównie: mięso wieprzowe (głównie boczek) oraz jego przetwory (głównie szynki), wódka, czekolada i wyroby zawierające kakao, przetwory i konserwy rybne, żyto oraz wyroby piekarnicze, herbatniki i wafle a także soki (głównie sok jabłkowy)
, piwo oraz sery. Wartość wywozu wieprzowiny przekroczyła 72 mln USD wobec 19,7 mln USD w 2013 r. i stanowiła blisko 19 proc. wartości całego eksportu żywności do tego kraju.

Import żywności ze Stanów Zjednoczonych w ubiegłym roku był na poziomie 340 mln USD tj. był o ponad 32 proc. mniejszy niż rok wcześniej; było to spowodowane aż o 85 proc. spadkiem zakupu makuchów sojowych. W USA kupowaliśmy głównie tytoń nieprzetworzony, wino, filety rybne, syropy cukrowe, makuchy sojowe, orzechy oraz alkohol etylowy.

Według wstępnych danych resortu finansów w okresie I-IV 2015 r. wartość eksportu do USA wzrosła o blisko 28 proc. do poziomu ponad 133 mln USD. Znacząco zwiększyła się sprzedaż soków owocowych, głównie soku jabłkowego, rośnie sprzedaż mięsa wieprzowego oraz czekolady i wyrobów czekoladowych w stosunku do wartości sprzed roku.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)