MR: blisko 1,9 mld euro z funduszy UE na inwestycje transportowe
16 projektów transportowych ma szansę otrzymać ok. 1,9 mld euro dofinansowania UE z programu "Łącząc Europę"; zdecydowana część wsparcia trafiłaby na inwestycje PKP PLK - poinformowało MR. KE przekazała krajom członkowskim propozycję podziału pieniędzy UE z tego programu.
17.06.2016 13:35
Jak poinformowało Ministerstwo Rozwoju, Komisja Europejska przekazała krajom członkowskim propozycję podziału pieniędzy UE na projekty transportowe z programu "Łącząc Europę" w ramach drugiego konkursu. Wymaga ona jeszcze akceptacji państw członkowskich w ramach Komitetu CEF (z ang. Connecting Europe Facility - Łącząc Europę). Jego posiedzenie zaplanowano na 8 lipca br.
"Jeżeli komitet zaakceptuje propozycję Komisji Europejskiej, Polska otrzyma łącznie w ramach pierwszego i drugiego naboru CEF 3,84 mld euro. Oznacza to, że wykorzystamy już 93 proc. przeznaczonych dla nas środków" - podkreślił cytowany w komunikacie wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Resort wyjaśnił, że wartość tzw. koperty narodowej dla Polski w ramach programu "Łącząc Europę" to 4,14 mld euro. W pierwszym konkursie przyznano nam 1,94 mld euro. "O pozostałe środki z koperty narodowej Polska ubiegać się będzie w trzecim konkursie CEF, którego ogłoszenie planowane jest przez Komisję Europejską w czwartym kwartale 2016 roku" - dodało ministerstwo.
"Po wyczerpaniu dedykowanych nam środków będziemy wciąż zgłaszać projekty do tzw. puli ogólnej, w ramach której polskie inwestycje konkurują z przedsięwzięciami z pozostałych krajów UE" - zadeklarował wiceszef MR.
Wśród projektów rekomendowanych przez Komisję Europejską są inwestycje: PKP PLK, dla których dofinansowanie UE ma wynieść 1,64 mld euro, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (123 mln euro wsparcia UE), Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (119 mln euro), Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (5,6 mln euro) oraz spółki Cargotor (3 mln euro).
Zadaniem unijnego programu "Łącząc Europę" jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych jak i energetycznych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw.