Trwa ładowanie...
d8exng9

MŚ: lepsza ochrona przed katastrofami przemysłowymi i ekologicznymi (komunikat)

...

d8exng9
d8exng9

12.07. Warsaw - MŚ informuje:

Jak skutecznie zapobiegać awariom w zakładach przemysłowych? Co zrobić, jeśli dojdzie już do wypadku, by szkody dla ludzi i środowiska były jak najmniejsze? Między innymi na te pytania odpowiada nowa Dyrektywa Seveso III w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi. Ministerstwo Środowiska pracuje właśnie nad jej wdrożeniem do polskiego prawa.

Jednym z celów Dyrektywy Seveso III jest wzmocnienie dotychczasowych przepisów związanych z zapobieganiem wypadkom z udziałem niebezpiecznych substancji, np. pożarom instalacji przemysłowych oraz ograniczenie skutków awarii dla ludzi i środowiska w przypadku ich wystąpienia. Regulacje obejmują przedsiębiorstwa stosujące groźne chemikalia, jak zakłady petrochemiczne, farmaceutyczne czy produkujące nawozy sztuczne.

Podniesieniu bezpieczeństwa w zakładach przemysłowych mają służyć rozszerzone wymogi dotyczące kontroli, które wprowadza nowa dyrektywa. Ustala ona m.in. minimalne częstotliwości jej przeprowadzania. W momencie stwierdzenia poważnych naruszeń - dyrektywa wprowadza ponadto obowiązek wykonania ponownej kontroli w ciągu 6 miesięcy.

d8exng9

W nowej dyrektywie ważne są także zmiany z punktu widzenia lokalizacji budownictwa mieszkalnego. Przedsiębiorstwa o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii będą bowiem musiały dostarczyć stosowaną analizę dla celów planowania i zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, zakłady o dużym ryzyku (ZDR) będą miały obowiązek uwzględnienia w swoich raportach o bezpieczeństwie scenariuszy poważnych awarii, które mogłyby wystąpić w wyniku klęsk żywiołowych oraz zasad postępowania w takich sytuacjach.

Dyrektywa wzmacnia także przepisy związane z publicznym dostępem do informacji o poziomie bezpieczeństwa w przedsiębiorstwach. Powszechnie dostępne dane to m.in.: ogólne informacje o poważnych zagrożeniach mogących wystąpić w zakładzie oraz ich skutkach dla ludzi i środowiska.

Z punktu widzenia przedsiębiorców głównym celem wprowadzanej dyrektywy jest dostosowanie istniejących regulacji (Dyrektywy Seveso II) do nowego systemu klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin chemicznych, zawartego w rozporządzeniu CLP (Classification, Labelling, Packaging - Klasyfikacja, Znakowanie, Pakowanie). Przepisy tego rozporządzenia wprowadzają w całej UE nowy system klasyfikacji i oznakowania chemikaliów oparty na Globalnie Zintegrowanym Systemie Klasyfikacji i Znakowania Chemikaliów GHS (Global Harmonised System).

Projekt Dyrektywy Seveso III był w znacznym stopniu negocjowany przez Ministerstwo Środowiska w trakcie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. To wówczas udało się m.in. wypracować większość jej zapisów, w tym regulacje dotyczące możliwości wyłączenia z postanowień dyrektywy niektórych substancji stosowanych przez zakład pod warunkiem, że nie powodują one zagrożenia dla ludzi i środowiska. Dyrektywa Seveso III stanowi także przykład skutecznej współpracy pomiędzy prezydencjami. Zapisy, które udało się nam uzgodnić, zostały w krótkim czasie przyjęte przez prezydencję duńską. - mówi Beata Jaczewska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska.

d8exng9

Dyrektywa Seveso III została przyjęta w czerwcu br. podczas posiedzenia Rady Unii Europejskiej ds. Ogólnych. Zastąpi ona dyrektywę Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Seveso II). Obecnie trwają prace związane z wdrożeniem nowych regulacji do polskiego prawa, co musi się ostatecznie zakończyć 1 czerwca 2015 roku. Seveso III jest kolejną międzynarodową regulacją przeciwdziałającą poważnym wypadkom w zakładach przemysłowych. Pierwszym ważnym aktem w tej sprawie była Dyrektywa Seveso I. Impulsem do jej stworzenia była awaria w zakładach chemicznych w Seveso, we Włoszech, która miała miejsce 1976 r. Doszło wówczas do wybuchu niebezpiecznych substancji chemicznych, a skażone katastrofą tereny do dziś nie nadają się do zamieszkania.


Więcej informacji: Magda Sikorska, rzeczniczka prasowa, tel. 695 100 978, media@mos.gov.pl

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ mzag/ akuc/

d8exng9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d8exng9