MTBiGM: pakiet dla bezpieczeństwa na kolei (komunikat)

...

31.05.2012 | aktual.: 31.05.2012 16:53

31.05. Warszawa - MTBiGM informuje:

Rośnie natężenie ruchu w transporcie kolejowym, w ślad za tym muszą podążać zmiany technologiczne i zmiany prawne w celu zapewnienia bezpieczeństwa - powiedział minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak, otwierając posiedzeniu Zespołu do Spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, które odbyło się 31 maja br. w siedzibie resortu.

- Działania, które podejmujemy, dzielimy na dwa zasadnicze obszary: działania twarde i działania miękkie. Obszar działań twardych to trwająca modernizacja i rewitalizacji linii kolejowych, także zakup nowego taboru dla PKP Intercity i przewoźników regionalnych. Te zadania to także wymiana i zakup rozjazdów kolejowych oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - powiedział minister Sławomir Nowak.

Minister poinformował o programie przejazdowym, mającym na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa przejazdów kolejowych niestrzeżonych do poziomu B (z samoczynną sygnalizacją przejazdową). - Mam nadzieję, że do 2014 roku uda się zmodernizować około dwóch tysięcy takich przejazdów - powiedział minister.

Kolejnym działaniem jest wprowadzenie ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym) przy współpracy z partnerami zagranicznymi, aby ich doświadczenia implementować sprawnie i szybko do Polski.

- Drugi obszar - miękki, to dziesięć kluczowych spraw dla bezpieczeństwa na kolei, które już wdrażamy, lub które powinniśmy pilnie wdrożyć - poinformował minister.

Minister zwrócił się do środowiska kolejowego, zarówno strony związkowej, jak i pracodawców sektora kolejowego, wchodzących w skład Zespołu, o wspólną pracę w celu wdrożenia proponowanych projektów. - Mam nadzieję, że będę mógł w tym względzie liczyć na państwa wsparcie i zaangażowanie - powiedział.

Wśród tych działań znajdują się:

- wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego, także poprzez zasilenie jego budżetu na funkcje kontrolne,

- kontrole doraźne w całym kraju obejmujące m.in. badanie czasu pracy maszynistów, dokumentacji, sprawności urządzeń takich jak np. czuwaki w lokomotywach,

- szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu, planowane przeprowadzenie do końca 2012 r.,

- ujednolicenie przez UTK instrukcji i wprowadzenie jednolitych standardów dotyczących bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich przewoźników, mają być one wprowadzone do końca lipca 2012 r.,

- procedowanie ustawy o transporcie kolejowym, w której określono m.in. wymogi dla ośrodków szkolenia maszynistów i wprowadzono ujednolicenie programów szkolenia na licencje maszynisty,

- przygotowanie nowej ustawy o warunkach i czasie pracy na kolei,

- odbudowa szkolnictwa zawodowego o profilu kolejowym, działanie ze względów budżetowych planowane od września 2013 r.,

- rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK, m.in. poprzez zakupy symulatorów i szkolenie na nich maszynistów,

- poprawa dyscypliny pracy, m.in. poprzez zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu audio bądź wideo na lokomotywach,

- podjęcie prac, wspólnie z UTK, w sprawie wprowadzenia e-licencji maszynisty, zawierającej istotne dane m.in. o uprawnieniach zawodowych, udostępniane do kontroli.


W skład Zespołu, pod przewodnictwem podsekretarza stanu odpowiadającego za transport kolejowy Andrzeja Massela, wchodzą przedstawiciele zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych, organizacji związkowych działających w tych podmiotach oraz przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
informatykabezpieczeństwoprawo
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)