MTBiGM: pakiet dla bezpieczeństwa na kolei (komunikat)
...
31.05.2012 | aktual.: 31.05.2012 16:53
31.05. Warszawa - MTBiGM informuje:
Rośnie natężenie ruchu w transporcie kolejowym, w ślad za tym muszą podążać zmiany technologiczne i zmiany prawne w celu zapewnienia bezpieczeństwa - powiedział minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak, otwierając posiedzeniu Zespołu do Spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, które odbyło się 31 maja br. w siedzibie resortu.
- Działania, które podejmujemy, dzielimy na dwa zasadnicze obszary: działania twarde i działania miękkie. Obszar działań twardych to trwająca modernizacja i rewitalizacji linii kolejowych, także zakup nowego taboru dla PKP Intercity i przewoźników regionalnych. Te zadania to także wymiana i zakup rozjazdów kolejowych oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - powiedział minister Sławomir Nowak.
Minister poinformował o programie przejazdowym, mającym na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa przejazdów kolejowych niestrzeżonych do poziomu B (z samoczynną sygnalizacją przejazdową). - Mam nadzieję, że do 2014 roku uda się zmodernizować około dwóch tysięcy takich przejazdów - powiedział minister.
Kolejnym działaniem jest wprowadzenie ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym) przy współpracy z partnerami zagranicznymi, aby ich doświadczenia implementować sprawnie i szybko do Polski.
- Drugi obszar - miękki, to dziesięć kluczowych spraw dla bezpieczeństwa na kolei, które już wdrażamy, lub które powinniśmy pilnie wdrożyć - poinformował minister.
Minister zwrócił się do środowiska kolejowego, zarówno strony związkowej, jak i pracodawców sektora kolejowego, wchodzących w skład Zespołu, o wspólną pracę w celu wdrożenia proponowanych projektów. - Mam nadzieję, że będę mógł w tym względzie liczyć na państwa wsparcie i zaangażowanie - powiedział.
Wśród tych działań znajdują się:
- wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego, także poprzez zasilenie jego budżetu na funkcje kontrolne,
- kontrole doraźne w całym kraju obejmujące m.in. badanie czasu pracy maszynistów, dokumentacji, sprawności urządzeń takich jak np. czuwaki w lokomotywach,
- szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu, planowane przeprowadzenie do końca 2012 r.,
- ujednolicenie przez UTK instrukcji i wprowadzenie jednolitych standardów dotyczących bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich przewoźników, mają być one wprowadzone do końca lipca 2012 r.,
- procedowanie ustawy o transporcie kolejowym, w której określono m.in. wymogi dla ośrodków szkolenia maszynistów i wprowadzono ujednolicenie programów szkolenia na licencje maszynisty,
- przygotowanie nowej ustawy o warunkach i czasie pracy na kolei,
- odbudowa szkolnictwa zawodowego o profilu kolejowym, działanie ze względów budżetowych planowane od września 2013 r.,
- rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK, m.in. poprzez zakupy symulatorów i szkolenie na nich maszynistów,
- poprawa dyscypliny pracy, m.in. poprzez zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu audio bądź wideo na lokomotywach,
- podjęcie prac, wspólnie z UTK, w sprawie wprowadzenia e-licencji maszynisty, zawierającej istotne dane m.in. o uprawnieniach zawodowych, udostępniane do kontroli.
W skład Zespołu, pod przewodnictwem podsekretarza stanu odpowiadającego za transport kolejowy Andrzeja Massela, wchodzą przedstawiciele zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników kolejowych, organizacji związkowych działających w tych podmiotach oraz przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/