Najdroższe marki świata są warte ponad 2 biliony dolarów
Aż nie chce się wierzyć, ale trzy litery i prosty obrazek mogą być warte miliardy dolarów. Dziś logo jest droższe niż fabryki, bo te można szybko przenieść do Chin, a w nowym znaczku ludzie muszą zakochać się jeszcze raz.
Firma badawcza Millward Brown właśnie opublikowała ranking BrandZ Top 100 z setką najdroższych marek świata. Nie musimy dodawać, że nie ma w niej żadnej z Polski. Nie ma też takich gigantów jak Nokia czy Bank of America.
**My prezentujemy tylko najdroższą dziesiątkę marek! **
Oto najdroższe loga świata!
Aż nie chce się wierzyć, ale trzy litery i prosty obrazek mogą być warte miliardy dolarów. Dziś logo jest droższe niż fabryki, bo te można szybko przenieść do Chin, a w nowym znaczku ludzie muszą zakochać się jeszcze raz.
Firma badawcza Millward Brown właśnie opublikowała ranking BrandZ Top 100 z setką najdroższych marek świata. Nie musimy dodawać, że nie ma w niej żadnej z Polski. Nie ma też takich gigantów jak Nokia czy Bank of America.
*My prezentujemy tylko najdroższą dziesiątkę marek! *
10. China Mobile - 47 mld $
Najmłodsza firma w zestawieniu. Powstała zaledwie 15 lat temu, ale rozwija się równie szybko jak chińska gospodarka. Siedzibę ma w Hongkongu, usługi świadczy jednak głównie w Chinach. Poza tym ma też swoją sieć komórkową w Pakistanie.
W sumie ma ponad 655 mln klientów, co czyni ją największym telekomem na świecie. Mimo to marka China Mobile straciła przez rok aż 18 proc. swojej wartości.
9. Verizon - 49,1 mld $
Verizon jest wart 2 mld dolarów więcej niż China Mobile, choć klientów ma blisko sześciokrotnie mniej. Verizon dostarcza telewizję, internet i usługi telefoniczne głównie w Stanach Zjednoczonych oraz krajach Ameryki Łacińskiej.
Wartość marki wzrosła w zeszłym roku aż o 15 proc.
8. AT&T - 68,9 mld $
Kolejna marka telekomunikacyjna. Swoje usługi świadczy głównie w Stanach Zjednoczonych. Poza tym AT&T słynie ze swoich laboratoriów naukowych - Bell Labs. Nic dziwnego, skoro wywodzi się z nich aż 11 laureatów nagrody Nobla.
Jeszcze w latach 90. AT&T kupiło bydgoską Telfę.
Co ciekawe, nieco tańsza marka Verizon to tzw. Baby Bells. Spółka powstała, bo w latach 80. stwierdzono, że AT&T jest monopolistą i trzeba go podzielić.
7. Marlboro - 73,6 mld $
Marka popularnych papierosów dzięki 9-proc. wzrostowi wartości przeskoczyła AT&T. W tym roku Marlboro świętuje swoje 110-lecie. Wbrew reklamom nazwa nie ma nic wspólnego z Dzikim Zachodem i kowbojami. Marlboro to nazwa ulicy w nudnym i deszczowym Londynie, przy której zaczęto te papierosy produkować.
Choć później markę pokochali mężczyźni z wielu rockowych zespołów, to pierwotnie marlboro paliły kobiety.
6. Coca-Cola - 74,3 mld $
Prawdziwy rodzynek w pierwszej 10. Wśród najbardziej wartościowych marek przeważają technologiczne i telekomunikacyjne, więc spożywczy gigant to niewątpliwie wyjątek.
Z drugiej strony nikogo to nie powinno dziwić. Coca-Cola to dziś produkt równie popularny jak woda.
5. Microsoft - 76,7 mld $
Wartość Microsoftu w zeszłym roku zmalała o 2 proc. Cały czas jednak marka Billa Gatesa wyceniana jest na gigantyczną sumę 76,7 mld dolarów. To i tak fenomen, bo Microsoft jest jedną z nielicznych firm technologicznych, którego marka spadała.
Żaby było śmieszniej, to wszystko w rekordowym dla spółki roku, zakończonym sprzedażą na poziomie 70 mld dolarów. Czemu więc wycena Microsoftu spada? Twórcy raportu BrandZ tłumaczą, to tym że coraz częściej zamiast z komputerów korzystamy z urządzeń przenośnych takich jak smartfony.
4. McDonald's - 95,2 $
To nic, że rośnie moda na zdrowe jedzenie. Dużo mocniej rośnie brand McDonald's. W zeszłym roku jego wartość powiększyła się o 17 proc. do 95,2 mld dolarów.
W przeliczeniu na złotówki to około 330 mld, czyli mniej więcej tyle, ile budżet Polski na 2012 rok.
3. Google - 107 mld $
Choć ostatnio głośniej o Facebooku niż Google, to wśród globalnych marek dużo więcej warta jest internetowa wyszukiwarka. Jej wycena spadła jednak o 3 proc. Dla porównania wartość Facebooka wzrosła o 74 proc. do 33,2 mld dolarów.
2. IBM - 116 mld $
Dzięki wzrostowi o 15 proc. IBM wyprzedził w rankingu najwartościowszych marek świata Google. Obecnie te trzy literki warte są 116 mld dolarów.
1. Apple - 183 mld $
Bezapelacyjny zwycięzca. Apple wart jest aż 183 mld dolarów, czyli ponad dwa razy więcej niż Microsoft. Spółka, która sukces zarządza zmarłemu niedawno Steve'owi Jobsowi, urosła w zeszłym roku o 19 proc. Najwięcej w pierwszej dziesiątce.