Najdroższe marki świata są warte ponad 2 biliony dolarów

Aż nie chce się wierzyć, ale trzy litery i prosty obrazek mogą być warte miliardy dolarów. Dziś logo jest droższe niż fabryki, bo te można szybko przenieść do Chin, a w nowym znaczku ludzie muszą zakochać się jeszcze raz.

Firma badawcza Millward Brown właśnie opublikowała ranking BrandZ Top 100 z setką najdroższych marek świata. Nie musimy dodawać, że nie ma w niej żadnej z Polski. Nie ma też takich gigantów jak Nokia czy Bank of America.

**My prezentujemy tylko najdroższą dziesiątkę marek! **

Obraz

/ 11Oto najdroższe loga świata!

Obraz
aresauburn/flickr/cc

Aż nie chce się wierzyć, ale trzy litery i prosty obrazek mogą być warte miliardy dolarów. Dziś logo jest droższe niż fabryki, bo te można szybko przenieść do Chin, a w nowym znaczku ludzie muszą zakochać się jeszcze raz.

Firma badawcza Millward Brown właśnie opublikowała ranking BrandZ Top 100 z setką najdroższych marek świata. Nie musimy dodawać, że nie ma w niej żadnej z Polski. Nie ma też takich gigantów jak Nokia czy Bank of America.

*My prezentujemy tylko najdroższą dziesiątkę marek! *

/ 1110. China Mobile - 47 mld $

Obraz
PHILIPPE LOPEZ / AFP

Najmłodsza firma w zestawieniu. Powstała zaledwie 15 lat temu, ale rozwija się równie szybko jak chińska gospodarka. Siedzibę ma w Hongkongu, usługi świadczy jednak głównie w Chinach. Poza tym ma też swoją sieć komórkową w Pakistanie.

W sumie ma ponad 655 mln klientów, co czyni ją największym telekomem na świecie. Mimo to marka China Mobile straciła przez rok aż 18 proc. swojej wartości.

/ 119. Verizon - 49,1 mld $

Obraz
Verizon

Verizon jest wart 2 mld dolarów więcej niż China Mobile, choć klientów ma blisko sześciokrotnie mniej. Verizon dostarcza telewizję, internet i usługi telefoniczne głównie w Stanach Zjednoczonych oraz krajach Ameryki Łacińskiej.

Wartość marki wzrosła w zeszłym roku aż o 15 proc.

/ 118. AT&T - 68,9 mld $

Obraz
AFP

Kolejna marka telekomunikacyjna. Swoje usługi świadczy głównie w Stanach Zjednoczonych. Poza tym AT&T słynie ze swoich laboratoriów naukowych - Bell Labs. Nic dziwnego, skoro wywodzi się z nich aż 11 laureatów nagrody Nobla.

Jeszcze w latach 90. AT&T kupiło bydgoską Telfę.

Co ciekawe, nieco tańsza marka Verizon to tzw. Baby Bells. Spółka powstała, bo w latach 80. stwierdzono, że AT&T jest monopolistą i trzeba go podzielić.

/ 117. Marlboro - 73,6 mld $

Obraz
AFP/RICHARD A. BROOKS

Marka popularnych papierosów dzięki 9-proc. wzrostowi wartości przeskoczyła AT&T. W tym roku Marlboro świętuje swoje 110-lecie. Wbrew reklamom nazwa nie ma nic wspólnego z Dzikim Zachodem i kowbojami. Marlboro to nazwa ulicy w nudnym i deszczowym Londynie, przy której zaczęto te papierosy produkować.

Choć później markę pokochali mężczyźni z wielu rockowych zespołów, to pierwotnie marlboro paliły kobiety.

/ 116. Coca-Cola - 74,3 mld $

Obraz
AFP PHOTO / REMY GABALDA

Prawdziwy rodzynek w pierwszej 10. Wśród najbardziej wartościowych marek przeważają technologiczne i telekomunikacyjne, więc spożywczy gigant to niewątpliwie wyjątek.

Z drugiej strony nikogo to nie powinno dziwić. Coca-Cola to dziś produkt równie popularny jak woda.

/ 115. Microsoft - 76,7 mld $

Obraz
AFP

Wartość Microsoftu w zeszłym roku zmalała o 2 proc. Cały czas jednak marka Billa Gatesa wyceniana jest na gigantyczną sumę 76,7 mld dolarów. To i tak fenomen, bo Microsoft jest jedną z nielicznych firm technologicznych, którego marka spadała.

Żaby było śmieszniej, to wszystko w rekordowym dla spółki roku, zakończonym sprzedażą na poziomie 70 mld dolarów. Czemu więc wycena Microsoftu spada? Twórcy raportu BrandZ tłumaczą, to tym że coraz częściej zamiast z komputerów korzystamy z urządzeń przenośnych takich jak smartfony.

/ 114. McDonald's - 95,2 $

Obraz
Paweł, imternauta Wirtualnej Polski

To nic, że rośnie moda na zdrowe jedzenie. Dużo mocniej rośnie brand McDonald's. W zeszłym roku jego wartość powiększyła się o 17 proc. do 95,2 mld dolarów.

W przeliczeniu na złotówki to około 330 mld, czyli mniej więcej tyle, ile budżet Polski na 2012 rok.

/ 113. Google - 107 mld $

Obraz
Danny Sullivan/flickr/cc

Choć ostatnio głośniej o Facebooku niż Google, to wśród globalnych marek dużo więcej warta jest internetowa wyszukiwarka. Jej wycena spadła jednak o 3 proc. Dla porównania wartość Facebooka wzrosła o 74 proc. do 33,2 mld dolarów.

10 / 112. IBM - 116 mld $

Obraz
JENS SCHLUETER/AFP

Dzięki wzrostowi o 15 proc. IBM wyprzedził w rankingu najwartościowszych marek świata Google. Obecnie te trzy literki warte są 116 mld dolarów.

11 / 111. Apple - 183 mld $

Obraz
AFP

Bezapelacyjny zwycięzca. Apple wart jest aż 183 mld dolarów, czyli ponad dwa razy więcej niż Microsoft. Spółka, która sukces zarządza zmarłemu niedawno Steve'owi Jobsowi, urosła w zeszłym roku o 19 proc. Najwięcej w pierwszej dziesiątce.

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord