Networking - jak wykorzystać jego potencjał?

Nie od dziś wiadomo, że sieć kontaktów jest ważnym motorem działalności firmy. Jednak aby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie biznesu, potrzebujemy czegoś więcej - networkingu.

Networking - jak wykorzystać jego potencjał?

21.01.2010 | aktual.: 21.01.2010 12:49

Nie od dziś wiadomo, że sieć kontaktów jest ważnym motorem działalności firmy. Jednak aby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie biznesu, potrzebujemy czegoś więcej - networkingu

Dobrą okazją do bliższego zapoznania się z tym pojęciem będzie Międzynarodowy Tydzień Networkingu, który odbędzie się w siedmiu polskich miastach od 1 do 5 lutego br. Partnerem akcji jest ogólnopolski program dla kadry menedżerskiej Talent Club.

Networking można zdefiniować jako proces wzajemnej wymiany informacji i zasobów prowadzony dzięki rozbudowanej sieci kontaktów biznesowych. To innymi słowy nawiązywanie szerokich znajomości z różnych branż oraz pielęgnowanie istniejących kontaktów. Obopólne zaufanie, gotowość pomocy oraz wzajemne rekomendowanie swoich usług to podstawa wszelkich działań networkingowych. Sprawdzają się one zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, gdy na szybko trzeba znaleźć podwykonawcę czy kontrahenta. Działania networkingowe można prowadzić tradycyjnie podczas różnego rodzaju wydarzeń, konferencji, warsztatów związanych z daną branżą oraz spotkań BNI (Business Network International), czy też za pośrednictwem Internetu, który z racji swej wygody staje się coraz bardziej popularnym miejscem na networking. Mogą to być różne fora, tematyczne grupy dyskusyjne lub czaty.

Główną zaletą networkingu jest zwiększona widoczność na rynku i rozbudowana sieć godnych zaufania kontaktów biznesowych. A te z kolei przekładają się na … zysk finansowy. Networking to przede wszystkim oszczędność czasu poświęconego na szukanie odpowiedniej osoby oraz pieniędzy, których nie musimy wydawać na ogłoszenia. Co więcej, aktywne działania networkingowe w znaczącym stopniu podnoszą wiarygodność firmy. „Jednak największą korzyścią płynącą z networkingu jest przede wszystkim bezpieczeństwo i duża elastyczność. Nie trzeba być zależnym od jednego podwykonawcy, mając w zanadrzu kontakty do wielu innych osób oferujących podobne usługi, co z kolei pozwala na wybór najlepszej oferty i ceny.” – powiedział Marek Smolarz, prezes Diners Club Polska, organizatora programu Talent Club.

Należy pamiętać, że bez zachowania zasady wzajemności polityka działań networkingowych staje się niezwykle krótkowzroczna. Relacje muszą przynosić korzyści dla obu stron, a postawa czysto roszczeniowa szybko pozbawia partnerów do współpracy. Zaufanie to podstawa efektywnego networkingu.

„W Polsce Międzynarodowy Tydzień Networkingu jest okazją do dyskusji na temat integracji różnych środowisk biznesowych i społecznych oraz networkingu jako narzędzia niezbędnego do osiągnięcia sukcesu w obecnych realiach biznesowych” – mówi Grzegorz Turniak, Prezes BNI Polska, ekspert programu Talent Club i organizator przedsięwzięcia. Celem wydarzenia jest podniesienie świadomości społecznej na temat kluczowej roli, jaką networking odgrywa w rozwoju biznesu na całym świecie. Weźmie w nim udział kilkanaście stowarzyszeń, izb gospodarczych oraz klubów biznesu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)