Nie wszystkie błędy w deklaracji można poprawić

Podatnikom, którzy popełnili błędy w złożonej deklaracji podatkowej, przysługuje prawo do dokonania korekty. Pozwoli to na zmniejszenie konsekwencji wynikających z błędów. Jednak nie jest to możliwe w każdym przypadku.

Zgodnie z przepisami prawa podatkowego podatnicy, jak również płatnicy podatków oraz inkasenci mogą dokonać korekty deklaracji podatkowej, aż do zakończenia okresu przedawnienia, który z reguły trwa 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym składana jest deklaracja podatkowa objęta korektą. Warto jednakże pamiętać, że istnieją sytuacje, w których przedawnienie zostaje zawieszone lub przerwane, co skutkuje wydłużeniem okresu, w którym można dokonać korekt.

Deklaracji nie można poprawić w dowolnym momencie

Pomimo ogólnie stosowanej możliwości skorygowania błędów popełnionych przy wypełnianiu deklaracji podatkowej, nie jest ona możliwa w dowolnym momencie. Są dwie sytuacje, w których prawo do złożenia korekty ulega zawieszeniu. Ma to miejsce, w przypadku kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego. W takiej sytuacji, złożona korekta deklaracji nie jest prawnie skuteczna, w związku z czym nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Należy jednak pamiętać, że ograniczenia te dotyczą jedynie zakresu objętego kontrolą lub prowadzonym postępowaniem podatkowym. Oznacza to, że w przypadku gdy czynności sprawdzające dotyczą roku 2011, podatnik może dokonać korekty deklaracji np. za rok 2010. Dopiero po zakończeniu prowadzonej kontroli lub postępowania podatkowego W związku z tym, że prawo do skorygowania błędów i nieprawidłowości w deklaracji ulega czasowemu ograniczeniu, można z niego ponownie skorzystać, ale dopiero po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego. Trzeba jednak mieć na uwadze, że
przedmiotem korekty nie może być zakres objęty decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

W razie błędów rachunkowych możliwa korekta z urzędu

Wartym podkreślenia wydaje się również fakt, iż w przypadku stwierdzenia w deklaracji podatkowej błędów rachunkowych oraz oczywistych pomyłek lub że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, pracownik urzędu skarbowego może dokonać stosownych korekt lub uzupełnień. Należy jednak pamiętać, że zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty z tym związana nie może przekraczać kwoty 1 000 zł.

Elżbieta Węcławik, Tax Care
Adam Bujalski, księgowy Tax Care

Źródło artykułu: Tax Care

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup