Nie zakontraktowano nawet połowy unijnych pieniędzy na kolej!

Polska kolej ma podpisane umowy na 48 proc. pieniędzy, jakie Bruksela przeznaczyła dla niej na lata 2007-2013 - wynika z danych zaprezentowanych w środę przez przedstawicieli resortu transportu. Określili oni ten poziom jako niezadowalający.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Chodzi o unijny program Infrastruktura i Środowisko o wartości ok. 28 mld euro, w którym na dofinansowanie inwestycji kolejowych przeznaczono 4,8 mld euro, czyli ok. 20 mld zł. O kłopotach kolejarzy z wykorzystaniem całej kwoty wiadomo od dawna - na początku zeszłego roku polski rząd zdecydował, że 1,2 mld euro - czyli jedna czwarta przeznaczonej dla kolejarzy puli - zostanie przesunięta na inwestycje drogowe, ponieważ kolej nie jest w stanie tych pieniędzy zagospodarować.

Jak poinformował w środę podczas odbywających się w Warszawie targów Infrastruktura 2012 przedstawiciel resortu transportu Maciej Gładyga, dotąd podpisano 24 umowy na dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych na lata 2007-2013, o łącznej wartości 20,15 mld zł, z czego wkład unijny wynosi 9,61 mld zł. - Do dziś jest zakontraktowana mniej więcej połowa środków, to nie jest zadowalający poziom - ocenił. Dodał, że w Komisji Europejskiej poświadczone zostały wydatki o wartości 2,41 mld zł, czyli 12 proc. dostępnej puli.

Gładyga poinformował także, że efekty realizacji inwestycji współfinansowanych z programu Infrastruktura i Środowisko to 592 km zmodernizowanych linii kolejowych, 507 km linii zrewitalizowanych, kupionych 100 sztuk taboru i sześć zmodernizowanych dworców.

38,52 proc. pieniędzy dostępnych dla Polski na lata 2007-2013 jest przeznaczone na transport i infrastrukturę. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z następnego budżetu UE na lata 2014-2020 około 30 proc. unijnych pieniędzy z puli dla Polski będzie przeznaczone na inwestycje transportowe. Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska kilkakrotnie zapowiadała, że przyszły budżet UE będzie budżetem kolejowym. Oznacza to, że niezależnie od tego, jaka kwota ostatecznie przypadnie Polsce (propozycja KE mówi o ok. 80 mld euro - PAP), kolej może otrzymać najwięcej pieniędzy ze wszystkich rodzajów transportu.

Wybrane dla Ciebie

Coraz mniej dzieci, coraz większe wydatki. Polacy nie oszczędzają
Coraz mniej dzieci, coraz większe wydatki. Polacy nie oszczędzają
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem