Nietypowe ruchy w Biedronce i Lidlu. To efekt wojny cenowej

Inflacja wciąż trzyma się mocno, a ceny produktów spożywczych w sklepach idą w górę. Wśród największych sieci handlowych temu zjawisku oparły się dwie marki. To toczące ze sobą wojnę Lidl i Biedronka. W obu dyskontach jest obecnie taniej niż pod koniec 2023 r.

lidl, biedronka, lidl biedronka, lidlbiedronka, biedronkalidlNietypowe ruchy w Biedronce i Lidlu. To efekt wojny cenowej
Źródło zdjęć: © Money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  AS

Ceny żywności w sklepach w przeważającej większości cały czas rosną. Wśród najszybciej drożejących produktów są słodycze (14,3 proc. rok do roku), na drugim miejscu znalazły się napoje bezalkoholowe, które zdrożały o 13,8 proc. Dwucyfrowe tempo wzrostu mają też dodatki spożywcze, chemia gospodarcza i warzywa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ryanair będzie torpedować CPK - Maciej Wilk #17

W badaniu, które przeprowadził UCE Research i Uniwersytet WSB Merito, pod lupę wzięto 17 kategorii produktów spożywczych. W 13 przypadkach ceny poszły w górę, staniały zaledwie cztery kategorie.

Mimo to, od ponad dwóch tygodni dwa największe dyskonty w Polsce prowadzą ze sobą bezpośrednią rywalizację cenową. Biedronka wysyła smsy dyskredytujące ofertę Lidla, niemiecka sieć w odpowiedzi obniża ceny. Biedronka ripostuje, zmieniając cenówki w ciągu dnia na jeszcze niższe, niż te przedstawione przez jej konkurencję.

W Lidlu i Biedronce zrobiło się taniej

Okazuje się, że wojna cenowa nie jest wyłącznie PR-owym zabiegiem. W sklepach naprawdę zrobiło się taniej. Serwis dlahandlu.pl zrobił w lutym swój własny koszyk zakupowy i porównał go z analogicznym koszykiem z grudnia ubiegłego roku.

W Biedronce zestaw 50 wybranych produktów kosztuje w tej chwili 5 zł mniej (z 368 zł na 363 zł). W Lidlu ceny spadły o 22,50 zł do 355 zł. Dla porównania w Aldi koszyk kosztuje obecnie tyle samo, co w grudniu, a w Netto cena poszła w górę o 10,50 zł.

Przyczyny wojny cenowej Lidla z Biedronką

W rozmowie z Finanse WP Michał Pajdak z Uniwersytetu WSB tłumaczył, że obie sieci zdecydowały się na bezpośrednią konfrontację, by zmarginalizować marketingowo resztę swojej konkurencji.

- Budują dwa plemiona, za którymi stają żołnierze w postaci konsumentów. Mają też twardy elektorat, który prowadzi aktywny dyskurs publiczny w mediach społecznościowych. Broni jednej sieci, atakuje drugą - opowiadał ekspert.

Obaj liderzy rynku poza tym, że walczą też ze sobą, rywalizują także z mniejszymi dyskontami o zagospodarowanie klientów małych wiejskich sklepików. Te ostatnie wymierają, razem ze swoimi właścicielami, lub po prostu znikają z rynku, nie wytrzymując rosnących kosztów prowadzenia działalności.

Wybrane dla Ciebie
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia