Nietypowe ruchy w Biedronce i Lidlu. To efekt wojny cenowej

Inflacja wciąż trzyma się mocno, a ceny produktów spożywczych w sklepach idą w górę. Wśród największych sieci handlowych temu zjawisku oparły się dwie marki. To toczące ze sobą wojnę Lidl i Biedronka. W obu dyskontach jest obecnie taniej niż pod koniec 2023 r.

lidl, biedronka, lidl biedronka, lidlbiedronka, biedronkalidlNietypowe ruchy w Biedronce i Lidlu. To efekt wojny cenowej
Źródło zdjęć: © Money.pl | Rafał Parczewski
oprac.  AS

Ceny żywności w sklepach w przeważającej większości cały czas rosną. Wśród najszybciej drożejących produktów są słodycze (14,3 proc. rok do roku), na drugim miejscu znalazły się napoje bezalkoholowe, które zdrożały o 13,8 proc. Dwucyfrowe tempo wzrostu mają też dodatki spożywcze, chemia gospodarcza i warzywa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ryanair będzie torpedować CPK - Maciej Wilk #17

W badaniu, które przeprowadził UCE Research i Uniwersytet WSB Merito, pod lupę wzięto 17 kategorii produktów spożywczych. W 13 przypadkach ceny poszły w górę, staniały zaledwie cztery kategorie.

Mimo to, od ponad dwóch tygodni dwa największe dyskonty w Polsce prowadzą ze sobą bezpośrednią rywalizację cenową. Biedronka wysyła smsy dyskredytujące ofertę Lidla, niemiecka sieć w odpowiedzi obniża ceny. Biedronka ripostuje, zmieniając cenówki w ciągu dnia na jeszcze niższe, niż te przedstawione przez jej konkurencję.

W Lidlu i Biedronce zrobiło się taniej

Okazuje się, że wojna cenowa nie jest wyłącznie PR-owym zabiegiem. W sklepach naprawdę zrobiło się taniej. Serwis dlahandlu.pl zrobił w lutym swój własny koszyk zakupowy i porównał go z analogicznym koszykiem z grudnia ubiegłego roku.

W Biedronce zestaw 50 wybranych produktów kosztuje w tej chwili 5 zł mniej (z 368 zł na 363 zł). W Lidlu ceny spadły o 22,50 zł do 355 zł. Dla porównania w Aldi koszyk kosztuje obecnie tyle samo, co w grudniu, a w Netto cena poszła w górę o 10,50 zł.

Przyczyny wojny cenowej Lidla z Biedronką

W rozmowie z Finanse WP Michał Pajdak z Uniwersytetu WSB tłumaczył, że obie sieci zdecydowały się na bezpośrednią konfrontację, by zmarginalizować marketingowo resztę swojej konkurencji.

- Budują dwa plemiona, za którymi stają żołnierze w postaci konsumentów. Mają też twardy elektorat, który prowadzi aktywny dyskurs publiczny w mediach społecznościowych. Broni jednej sieci, atakuje drugą - opowiadał ekspert.

Obaj liderzy rynku poza tym, że walczą też ze sobą, rywalizują także z mniejszymi dyskontami o zagospodarowanie klientów małych wiejskich sklepików. Te ostatnie wymierają, razem ze swoimi właścicielami, lub po prostu znikają z rynku, nie wytrzymując rosnących kosztów prowadzenia działalności.

Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł