Nowe sposoby dostarczania paczek to korzyść dla wszystkich

Korzystają na tym nie tylko odbiorcy, ale również nadawcy paczki, zwłaszcza sklepy internetowe. Zobacz, z jakich usług możesz dziś skorzystać.

Nowe sposoby dostarczania paczek to korzyść dla wszystkich
Artur Andrzej/wikimedia (CC BY-SA 3.0)

23.04.2015 10:08

Zróżnicowanie sposobów dostarczania przesyłek pocztowych i paczek sprzyja komfortowi klientów, a paczkomaty i punkty odbioru w miejscach innych niż poczta ograniczają trapiący branżę logistyczną kosztowny "problem ostatniej mili" - twierdzą eksperci.

Korzystają na tym nie tylko odbiorcy, ale również nadawcy paczki, zwłaszcza sklepy internetowe, gdyż w mniejszym stopniu grozi im zwrot towaru i wynikające z tego podwójne kosztów przesyłki.

Przesyłki można obecnie odbierać w automatach (Paczkomaty InPost)
, na stacjach benzynowych (Stacja z Paczką - Poczta Polska i PKN Orlen) i w kioskach Ruchu (Paczka w Ruchu). Odbiór przesyłek w swoich punktach po godzinach pracy oferują także niektóre firmy kurierskie.

- Założenie jest takie, że jest to usługa zwykle nieco tańsza, ale wymagająca od klienta udania się po odbiór przesyłki do określonego miejsca - tłumaczy zajmujący się logistyką i rynkiem e-commerce dr inż. Grzegorz Chodak z Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. - Ma to swoje zalety dla klientów pracujących dłużej: firmy kurierskie i Poczta Polska dostarczają przesyłki w godzinach pracy typowego pracownika, natomiast do Paczkomatu możemy podejść sobie w środku nocy czy też o godzinie, która nam będzie pasowała. Nie musimy być na miejscu w chwili odbioru przesyłki.

Chodak wskazał, że takie rozwiązanie ogranicza też problem zwrotów, częsty w tradycyjnych dostawach "od drzwi do drzwi". - Dla nadawcy jest to bardzo istotna korzyść. Trzeba zdać sobie sprawę, że przesyłka niedoręczona bardzo często wraca do sklepu internetowego i to jest najbardziej kosztowna forma związana ze stratą. Proszę zwrócić uwagę: tracimy klienta, klient jest niezadowolony, zamówienie jest niedoręczone, a dodatkowo ponosimy podwójne koszty - koszty dostawy do klienta i koszty zwrotu - mówi.

Jego zdaniem nawarstwienie się zwrotów może spowodować całkowitą utratę rentowności firmy. - Jeżeli dodamy do tego jeszcze kwestię opinii, które w internecie, w handlu elektronicznym są bardzo mocne, sklep może stracić bardzo wielu klientów - dodaje Chodak.

Co różni Pocztę Polską od konkurencji

Według prezesa Instytutu Pocztowego Przemysława Sypniewskiego o rozbudowie sieci punktów odbioru alternatywnych operatorów pocztowych decydują głównie względy biznesowe - nie gra roli odległość od innych punktów, czy liczba osób zamieszkujących okolicę. Urzędy pocztowe są natomiast wszędzie.

- Ta różnica polega na tym, że Poczta Polska jest operatorem wyznaczonym, ma obowiązki ściśle określone ustawowo, zależne od liczby mieszkańców i podziału administracyjnego; to są wymogi, które musi spełniać niezależnie od tego, czy to jest miejsce opłacalne, czy nie. Musi placówkę mieć. Operatorzy alternatywni nie muszą spełniać tego wymogu, a więc tym kryterium jest tak naprawdę opłacalność - powiedział.

Sypniewski uważa rozwój alternatywnych sposobów dostarczania przesyłek za bardzo dynamiczny i jego zdaniem będzie się pojawiało coraz więcej różnego rodzaju możliwości doręczania ich do odbiorców.

Instytut Pocztowy w kwietniowym raporcie podkreśla, że segment przesyłek kurierskich to najbardziej wartościowa i najszybciej rosnąca część rynku pocztowego. W 82 proc. zdominowali go operatorzy alternatywni.

Siedmiu z dziewięciu głównych operatorów to firmy z kapitałem zagranicznym, cztery to spółki zależne od obecnych i byłych pocztowych wyznaczonych innych państw europejskich - wskazuje raport.

Rok 2013 był przełomowy dla rynku ze względu na liberalizację usług pocztowych. Sypniewski zwraca uwagę, że mamy obecnie szeroki pakiet możliwości odbioru przesyłek. Jego zdaniem gorzej jest z nadawaniem - w tej materii, jak i bezpieczeństwa obrotu przesyłkami - pozycja Poczty Polskiej jest bezkonkurencyjna.

Będzie odpowiedź na paczkomaty:

Źródło artykułu:PAP
poczta polskainpostusługi pocztowe
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)