Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

26.01.2010 15:21

26.01. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła kompleksową informację na temat realizacji "Wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014".

Ponadto zaakceptowała projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej.

Rada Ministrów wydała rozporządzenia:

- zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych;

- zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną.

Podjęła uchwały:

- w sprawie przyznania ministrowi gospodarki, z ogólnej rezerwy budżetowej, środków finansowych na finansowanie w 2010 r. kosztów udziału Rzeczypospolitej Polskiej w Światowej Wystawie EXPO 2010 w Szanghaju;

- zmieniającą uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów;

- w sprawie upoważnienia Komitetu ds. Europejskich do rozpatrywania, rozstrzygania lub uzgadniania w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013".

Rząd przyjął następujące dokumenty:

- aktualizacja "Programu zintegrowanego zarządzania granicą w latach 2007-2013";

- sprawozdanie z realizacji programu "Moje Boisko - Orlik 2012" za II półrocze 2009 roku.

Dzisiejsze obrady rządu poprzedziło krótkie inauguracyjne posiedzenie Komitetu do Spraw Europejskich (KSE) pod przewodnictwem premiera Donalda Tuska. Szef rządu zobowiązał członków Komitetu do przygotowania i przedłożenia Radzie Ministrów regulaminu i planu pracy KSE na 2010 r.


Rada Ministrów przyjęła kompleksową informację na temat realizacji "Wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014", przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

W 2008 r. odnotowano znaczny wzrost zużycia biokomponentów w porównaniu z latami ubiegłymi. Na rynek wprowadzono ich ok. 659 tys. ton, w tym ok. 185,6 tys. ton bioetanolu oraz ok. 473,4 tys. ton estrów. Oznacza to, że przepisy nakładające obowiązek stosowania biopaliw są skuteczne i wystarczają do realizacji narodowego celu wskaźnikowego (NCW) - określającego minimalny udział biokomponentów w ilości paliw silnikowych wprowadzanych do obrotu.

Większość biokomponentów wprowadzono do obrotu w paliwach ciekłych. Ich ceny z dodatkiem biokomponentów (do 5 proc.) nie różniły się jednak od cen bez takiego dodatku. Oznacza to, że pomoc publiczna nie wpłynęła na hurtową, a w konsekwencji na detaliczną cenę paliw z dodatkiem biokomponentów. Pomoc publiczna, udzielona podmiotom odpowiedzialnym za realizację NCW w formie ulgi w podatku akcyzowym, wyniosła 879,5 mln zł i była o ok. 3,5 raza większa niż w 2007 r.

Program wymaga przeglądu i wypracowania działań umożliwiających bardziej efektywną realizację jego celów gospodarczych i społecznych. Trudno na przykład dostrzec jego pozytywny wpływ na rynki rolne i aktywizację obszarów wiejskich oraz tworzenie nowych miejsc pracy. Maleje liczba zakładów wytwarzających biokomponenty i półprodukty do ich produkowania. Nastąpił regres w wykorzystaniu surowców rolnych do produkcji alkoholu etylowego. Pogorszyła się sytuacja ekonomiczna wytwórców biokomponentów, którzy sygnalizowali utrudnienia prawne w rozwoju rynku biopaliw w Polsce. Jednocześnie istotna ilość estrów i bioetanolu pochodzi z przywozu wewnątrzwspólnotowego.

Należy się też liczyć ze skutkami nowej dyrektywy europejskiej, która zobowiązuje producentów paliw do wykazania efektywnej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Oznacza to konieczność przyspieszonego rozwoju nowych technologii, m.in. paliw II i III generacji, co spowoduje istotne zmiany w zapotrzebowaniu na surowce niezbędne do wytwarzania biokomponentów.

Odrębnej analizy wymagają przepisy dotyczące obrotu i nadzoru nad produktami akcyzowymi, jakimi są biokomponenty. Wskazane jest przeanalizowanie, czy biokomponenty sprowadzane do Polski korzystają z pomocy publicznej udzielanej w kraju wytworzenia. Chodzi o to, aby nie udzielać im ponownego wsparcia w Polsce. Wsparcie publiczne udzielane krajowym producentom biokomponentów i biopaliw ciekłych powinno stać się ważnym elementem "Planu stabilności i rozwoju" .


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Jedną z ważnych zmian wprowadzonych do ustawy jest stworzenie możliwości przyznawania rodzinom zastępczym wyższych świadczeń, niż obecnie obowiązujące. Będzie je przyznawać starosta na mocy uchwały rady powiatu.

Zaproponowano ponadto jednolite zasady przyznawania pomocy pieniężnej rodzinie zastępczej w przypadku, gdy nie sprawuje ona osobistej opieki nad powierzonym dzieckiem (chodzi o dzieci umieszczone w placówkach zapewniających całodobową opiekę). Zgodnie z nowym prawem 20 proc. pomoc będzie przyznawana również w przypadku, gdy dziecko zostanie umieszczone w młodzieżowym ośrodku socjoterapii. Ponadto w środkach finansowych na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej prowadzonej w domu jednorodzinnym uwzględniono wydatki na czynsz. Będzie więc identycznie, jak w przypadku placówek rodzinnych prowadzonych w budynkach wielorodzinnych.

Do projektu ustawy wprowadzono także kwestie uregulowane dotychczas w rozporządzeniach dotyczących określenia zryczałtowanej kwoty na utrzymanie dziecka w rodzinie oraz stawek na bieżące funkcjonowanie placówki rodzinnej.

Projekt nowelizacji wypełnia postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia 2009 r.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, przedłożone przez ministra gospodarki.

Nowelizacja rozporządzenia wynika z obowiązku stosowania od 1 stycznia 2010 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zmiany polegają na wyeliminowaniu możliwości wydawania zezwoleń na niektóre usługi związane z montażem i instalacją wytworzonych przez producenta wyrobów dotyczących sekcji F. Z sekcji N wyłączono zakaz wydawania zezwoleń na usługi typu call center, chodzi m.in. o usługi świadczone przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną, przedłożone przez ministra gospodarki.

Nowelizacja rozporządzenia wynika z obowiązku stosowania od 1 stycznia 2010 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Niewielkie różnice, uwidocznione w zmianie przepisów, wynikają z niemożności w pełni adekwatnego dostosowania dotychczasowej klasyfikacji do nowego PKWiU.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyznania ministrowi gospodarki, z ogólnej rezerwy budżetowej, środków finansowych na finansowanie w 2010 r. kosztów udziału Rzeczypospolitej Polskiej w Światowej Wystawie EXPO 2010 w Szanghaju, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Rada Ministrów zdecydowała o przyznaniu ministrowi gospodarki z ogólnej rezerwy budżetowej 5 mln zł na sfinansowanie uczestnictwa Polski w Światowej Wystawie EXPO 2010 w Szanghaju.

W 2010 r. zaplanowano wydanie 11 mln zł, które pokryją jedynie część kosztów budowy i wyposażenia polskiego pawilonu oraz realizacji programów promocyjnych na EXPO 2010. Założono, że podstawowa część tych kosztów zostanie sfinansowana ze środków PO "Innowacyjna Gospodarka" (Działanie 6.5 Promocja polskiej gospodarki) oraz budżetów resortów i regionów realizujących indywidualne programy promocyjne. Okazało się jednak, że to działanie nie zostanie wdrożone w terminie umożliwiającym wykorzystanie dostępnych środków, a resorty i regiony ograniczyły wydatki na promocję w związku ze spowolnieniem gospodarczym. To zmusiło ministra gospodarki do wystąpienia o dodatkowe pieniądze na sfinansowanie udziału Polski w EXPO 2010.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Regulamin pracy Rady Ministrów, przedłożoną przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

Zmiany wprowadzone do regulaminu pracy rządu mają usprawnić działanie Rady Ministrów i Komitetu Rady Ministrów. Chodzi o doprecyzowanie zasad uzgadniania projektów dokumentów rządowych na etapie uzgodnień międzyresortowych oraz wnoszenia uwag na posiedzenia RM i KRM.

Organ przygotowujący projekt dokumentu rządowego zobowiązano do jego uzgodnienia na etapie tzw. uzgodnień międzyresortowych. Na posiedzeniach Komitetu mają być rozpatrywane jedynie uwagi o charakterze zasadniczym i usuwane rozbieżności, których nie udało się uzgodnić na wcześniejszym etapie prac legislacyjnych.

Na posiedzeniu Rady Ministrów rozpatrywane będą jedynie rozbieżności nieusunięte w trakcie KRM i zgłoszone do godz. 12.00 dnia poprzedzającego obrady rządu. Uwagi zgłoszone po tym terminie i zgłoszone przez ministrów na posiedzeniu rządu będą rozpatrywane wyłącznie za zgodą premiera.

Nowe zasady pracy nad dokumentami rządowymi mają obowiązywać od 1 lutego br.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia Komitetu ds. Europejskich do rozpatrywania, rozstrzygania lub uzgadniania w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, przedłożoną przez ministra spraw zagranicznych.

Rada Ministrów upoważnia Komitet do Spraw Europejskich do rozpatrywania i rozstrzygania kwestii związanych z szeroko interpretowaną koordynacją polityki europejskiej. Komitet będzie również rozpatrywał i podejmował decyzje w sprawach związanych z przygotowaniem i obsługą przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej.

Kolejną sprawą jest upoważnienie Komitetu do uzgadniania projektów dokumentów rządowych związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej. Chodzi przede wszystkim o projekty ustaw i rozporządzeń (oraz projekty założeń do ustaw) Rady Ministrów dostosowujących polskie prawo do prawodawstwa UE. Komitet ma także rozstrzygać w kwestiach projektów innych niż legislacyjne (np. programów rządowych), które będą mieć istotne znaczenie z punktu widzenia polityki europejskiej Rzeczypospolitej Polskiej.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej w latach 2010-2013", przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Na mocy uchwały realizowany będzie program wieloletni usprawniający funkcjonowanie granicy polsko-ukraińskiej. Mimo że przejścia drogowe na tej granicy zostały już kompleksowo zmodernizowane, jednakże stały wzrost natężenia ruchu towarowego i przepustowość jest wciąż niewystarczająca.

Wspólna organizacja Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. oznacza dynamiczny wzrost liczby osób przekraczających granicę i utrudnienia w ruchu powodujące wydłużenie okresu oczekiwania na odprawę. Z tego względu niezbędne staje się podjęcie działań, które zapobiegną tym negatywnym zjawiskom. Będą one polegały przede wszystkim na budowie nowych i dalszej modernizacji istniejących przejść granicznych.

W programie wskazano następujące cele szczegółowe:

- zwiększenie przepustowości przejść granicznych, docelowo (do 2013 r.) planuje się np. zwiększenie do 91 liczby pasów odpraw dla samochodów osobowych (obecnie 44), a dla samochodów ciężarowych wzrost pasów do 57 (jest 36),

- poprawa warunków oczekiwania na odprawę graniczną, zostanie zwiększona liczba miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych z obecnych 340 do 1 tys. w 2013 r.,

- zwiększenie bezpieczeństwa granicy polsko-ukraińskiej, chodzi o zastosowanie na przejściach najnowocześniejszej aparatury do kontroli granicznej, która wpłynie na znaczne przyspieszenie tempa odpraw.

Priorytetowym działaniem jest budowa nowych przejść granicznych. Zostanie zbudowane przejście Dołhobyczów-Uhrynów (województwo lubelskie) oraz Budomierz-Hruszew (województwo podkarpackie). Będą również przeprowadzane prace obejmujące modernizację istniejących przejść - Zosin-Ustiług, Dorohusk-Jagodzin, Korczowa-Krakowiec. Oprócz tego wszystkie przejścia, zarówno nowo powstające, jak i te funkcjonujące obecnie, zostaną wyposażone w urządzenia i sprzęt zapewniający obsługę wzmożonego ruchu granicznego. Szczególne znaczenie ma budowa parkingów buforowych, na których kierowcy będą mogli oczekiwać na odprawę w odpowiednich warunkach.

Przedsięwzięcia przewidziane do realizacji będą finansowane głównie ze środków budżetu państwa. Łączna kwota wyniesie 371.327.410 zł, co stanowi 77 proc. wszystkich wydatków. Drugim źródłem finansowania będą zagraniczne środki pomocowe - Fundusz Granic Zewnętrznych, Norweski Mechanizm Finansowy, Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa oraz Szwajcarsko-Polski Program Współpracy. Planuje się, że inwestycje na granicy będą również wspierane finansowo przez środki prywatne, chodzi o spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Ocenia się, że wskutek realizacji programu granica polsko-ukraińska stanie się jednym z najnowocześniejszych odcinków granicy zewnętrznej Unii Europejskiej.


Rada Ministrów przyjęła aktualizację Programu zintegrowanego zarządzania granicą w latach 2007-2013, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Program został przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu 2007 r. Był kontynuacją "Strategii zintegrowanego zarządzania granicą w latach 2003-2005". Oba dokumenty zawierały wykaz podstawowych zadań, które dostosowywały system zarządzania granicą państwową oraz działania służb granicznych do standardów Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen.

Wejście Polski do Strefy Schengen oznaczało zniesienie kontroli granicznej na granicach wewnętrznych: w grudniu 2007 r. na granicy lądowej, w marcu 2008 r. na lotniskach. W ten sposób granice: polsko-litewska, polsko-słowacka, polsko-czeska i polsko-niemiecka stały się granicami wewnętrznymi Strefy Schengen, a ich przekraczanie - bez względu na obywatelstwo - jest możliwe bez dokonywania odprawy granicznej osób.

Granice Polski z Rosją, Białorusią, Ukrainą oraz pas wód terytorialnych, a także lotniska międzynarodowe, od 1 maja 2004 r. mają charakter zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Ochrona tych granic nakłada na Polskę wymóg zagwarantowania bezpieczeństwa wszystkich państw członkowskich.

Obecnie system zarządzania granicą państwową stoi przed dużym wyzwaniem związanym z organizacją Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Mecze będą rozgrywane w Polsce i na Ukrainie. W związku z tym oczekuje się masowego napływ kibiców zarówno z państw Unii Europejskiej, jak i z państw trzecich, którzy będą przekraczać granice zewnętrzną UE. Mimo że istniejąca obecnie infrastruktura przejść granicznych jest nowoczesna, to jednak gwałtowny wzrost liczby kibiców piłkarskich może spowodować utrudnienia na przejściach granicznych i wzrost czasu oczekiwania na granicy.

Na polsko-ukraińskim odcinku granicy państwowej trwa budowa dwóch nowych drogowych przejść: Budomierz-Hruszew i Dołhobyczów-Uhrynów. Oprócz tego prowadzone są prace modernizacyjne istniejących przejść granicznych. Priorytetowo będą traktowane najbardziej zaniedbane kolejowe przejścia graniczne, które wymagają gruntownej modernizacji i doposażenia w urządzenia i sprzęt niezbędny do obsługi wzmożonego ruchu towarowego i osobowego. Konieczna jest także rozbudowa infrastruktury połączeń drogowych.

Inwestycje drogowe, istotne dla EURO 2012, uwzględnione zostały w harmonogramie prac dotyczących organizacji mistrzostw. W celu zapobieżenia negatywnym skutkom masowych przekroczeń granicy przez kibiców planuje się wydzielenie specjalnych pasów ruchu dla zorganizowanych grup kibiców oraz zwiększenie liczby funkcjonariuszy Straży Granicznej i Służby Celnej na przejściach. Podczas kontroli granicznej osoby niepożądane oraz stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego będą otrzymywały zakaz wjazdu do Polski.

W czasie trwania turnieju możliwe też będzie zorganizowanie wspólnej operacji koordynowanej przez Agencję FRONTEX. Oznacza to, że do ochrony granicy mogą zostać skierowani, w charakterze posiłków, funkcjonariusze służb granicznych z państw UE. Duże znaczenie będzie miała bezpośrednia współpraca ze służbami granicznymi Ukrainy i służbami innych państw, które będą brać udział w mistrzostwach. Niezbędna jest również ścisła współpraca z Policją, Strażą Ochrony Kolei i innymi służbami. Chodzi szczególnie o: zintensyfikowanie kontroli osób i środków transportu na głównych szlakach komunikacyjnych (w tym kolejowych) i drogach prowadzących do przejść granicznych. Istotna będzie również wymiana informacji pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi, dotycząca np. poruszania się kibiców objętych zakazami stadionowymi i innymi ograniczeniami.

Zadania ujęte w programie, dotyczące zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa granic zewnętrznych UE, będą finansowane m.in. z nowego instrumentu - Funduszu Granic Zewnętrznych. Ponadto infrastruktura przejść granicznych położonych na tej granicy może być objęta wsparciem finansowym ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa.


Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji programu "Moje Boisko - Orlik 2012" za II półrocze 2009 roku, przedłożone przez ministra sportu i turystyki.

W 2009 r. na realizację programu "Moje Boisko-Orlik 2012" z budżetu państwa przeznaczono 250 mln zł, co umożliwiło zaplanowanie budowy ok. 750 kompleksów sportowych. Ostatecznie pod koniec listopada 2009 r. realizowanych było 727 inwestycji, w tym oficjalnie otwarto 267 boisk.

W II półroczu 2009 r., dzięki współpracy Ministerstwa Sportu i Turystyki z Instytutem Techniki Budowlanej, przeprowadzono szkolenie na temat technicznych aspektów budowy kompleksów sportowych "Moje Boisko-Orlik 2012". W szkoleniu uczestniczyli przedstawiciele samorządu terytorialnego biorący udział w programie. Ministerstwo zleciło też Instytutowi Techniki Budowlanej kontrolę wykonania nawierzchni na nowo otwartych kompleksach. Do kontroli wytypowano 7 obiektów.

W 2009 r. ministerstwo realizowało projekt pilotażowy "Animator - Moje Boisko Orlik 2012". Oznaczało to udział resortu w pokrywaniu kosztów zatrudnienia "animatorów sportu", tj. trenerów, instruktorów, nauczycieli w-f. W ub.r. MSiT zapłaciło za zatrudnienie 442 animatorów, co kosztowało 3,3 mln zł. Program będzie kontynuowany w 2010 r.

W połowie 2009 r. rozpoczęto realizację ogólnopolskiego programu "Akademia Orlika" Szukamy Talentów, skierowanego do dzieci w wieku od 6 do 8 lat, którego celem jest odkrywanie talentów piłkarskich. Program pilotażowo uruchomiono w czterech województwach: mazowieckim, łódzkim, dolnośląskim i pomorskim. Objęto nim 500 dzieci, z których 300 najlepszych skierowano do II etapu, czyli Wakacji z Orlikiem. Akademia stanowi część projektu "Moje Boisko-Orlik 2012".

Do końca listopada 2009 r. kupiono 582 komplety wysokiej jakości sprzętu sportowego, który był przekazywany kolejnym obiektom otwieranym w latach 2008-2009. Przekazywanie sprzętu odbywało się za pośrednictwem uczniowskich klubów sportowych lub innych stowarzyszeń wskazanych przez gminy, w których powstały nowe obiekty. Łącznie na ten cel w 2009 r. przeznaczono 1,7 mln zł. Wyposażanie obiektów będzie kontynuowane w 2010 r.

Program "Moje Boisko-Orlik 2012" jest częścią strategii rządu dotyczącej rozwoju infrastruktury sportowej do roku 2015. Stanowi on też uzupełnienie realizowanych programów rozwoju infrastruktury sportowej w Polsce, a w szczególności "Programu budowy boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży".

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ sdd/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)