Trwa ładowanie...
d4ianbd
rząd
18-08-2010 16:00

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d4ianbd
d4ianbd

18.08. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010".

d4ianbd

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Rząd zajął stanowisko w sprawie przyszłości Polityki Spójności po 2013 r.

Przyjął sprawozdanie z wykonania zobowiązań offsetowych przez zagranicznych dostawców w 2009 r.

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów poruszyła także kwestię polsko-rosyjskiego porozumienia gazowego.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez ministra infrastruktury.

d4ianbd

W projekcie nowelizacji ustawy uwzględniono przepisy "Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych" z 22 lipca 2008 r., w których przewidziano zniesienie nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, takie gwarancje są niezgodne z Traktatem WE. Ponadto, w sytuacji gdy gwarancjami państwa objęte są przedsiębiorstwa działające zarówno na rynkach konkurencyjnych, jak i na tych, na których konkurencji nie ma, powinno dojść do całkowitego zniesienia gwarancji przyznanej danemu przedsiębiorstwu jako całości.

Przepisy "Wspólnotowych wytycznych" odnoszą się do przedsiębiorstw kolejowych, czyli koncesjonowanych przedsiębiorstw publicznych lub prywatnych, które świadczą usługi transportu osób lub rzeczy oraz dostarczają trakcję. Z tego względu przedsiębiorstwami kolejowymi są spółki przewozowe utworzone przez PKP SA na podstawie ustawy, czyli: PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Cargo SA.

W projekcie nowelizacji ustawy wprowadzono przepisy dotyczące możliwości ogłoszenia upadłości spółek wykonujących kolejowe przewozy ludzi i rzeczy. Zgodnie z projektem, w przypadku ogłoszenia upadłości przewoźnika kolejowego, w celu zachowania ciągłości świadczenia usług publicznych, zarządca lub syndyk może prowadzić działalność polegającą na wykonywaniu przewozów nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości, pod warunkiem spełnienia warunków będących podstawą wydania świadectwa bezpieczeństwa czy certyfikatu bezpieczeństwa.

d4ianbd

Ponadto, przewoźnik został zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz organu, z którym zawarł umowę na świadczenie usług publicznych, o złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości.

Proponuje się, aby przepisy znowelizowanej ustawy w stosunku do spółek wykonujących przewozy, weszły w życie z zachowaniem 12 miesięcznego vacatio legis.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba w latach 2006-2010", przedłożony przez ministra środowiska.

d4ianbd

Założono, że budowa zbiornika zostanie przedłużona do końca 2013 r.

Ta zmiana jest konieczna, ponieważ pierwotny termin zakończenia inwestycji, tj. pod koniec 2010 r. nie zostanie dotrzymany. Nie jest bowiem możliwie zakończenie prac budowlanych w tym terminie. Chodzi o to, że zadania wyznaczone na lata 2006-2009 nie były realizowane zgodnie z harmonogramem. W tym okresie na ich wykonanie przeznaczono jedynie 50 proc. zaplanowanych środków budżetowych. Jednocześnie obowiązujące zestawienie kosztów programu wieloletniego nie obejmowało w szczególności realnych kosztów przełożenia odcinka linii kolejowej Kraków-Zakopane na trasie Stryszów-Zembrzyce, które jest konieczne ze względu na budowę zbiornika.

Przyjęto, że w 2011 r. program będzie finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (NFOŚ). W latach 2012-2013 na jego finansowanie złożą się środki NFOŚ i ewentualnie z budżetu państwa.

d4ianbd

Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Zmiana granic i obszaru Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INVEST-PARK dostosowuje ją do potrzeb inwestorów - powierzchnia strefy zwiększa się o 17,9232 ha i wynosi 1 685,1270 ha.

d4ianbd

Ze strefy wyłączono tereny Żarowa, Wrocławia i Bystrzycy Kłodzkiej (łącznie 22,6934 ha). Chodzi o obszary nieatrakcyjne inwestycyjnie lub zajęte pod działalność prowadzoną bez zezwolenia. Natomiast do strefy włącza się grunty atrakcyjne inwestycyjnie położone w Dzierżoniowie, Wrocławiu i Bystrzycy Kłodzkiej (łącznie 40,6166 ha).

Szacuje się, że na tych terenach zostaną zrealizowane inwestycje o nakładach ok. 430 mln zł, dzięki którym zatrudnienie znajdzie 1097 osób. Jednocześnie poza strefą powstanie ok. 220 nowych miejsc pracy. Maksymalna pomoc publiczna przeznaczona dla inwestorów może wynieść ok. 194 mln zł. Natomiast spodziewane wpływy z tytułu podatków do budżetów: państwa i samorządów terytorialnych mogą wynieść odpowiednio: 356,97 mln zł i 62,50 mln zł.

Zmienione rozporządzenie ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów zajęła stanowisko w sprawie przyszłości Polityki Spójności po 2013 r., przedłożone przez ministra rozwoju regionalnego.

Polska proponuje wzmocnienie wpływu Polityki Spójności na rozwój Unii Europejskiej, a także zwiększenie jej efektywności i skuteczności. Celem Polityki Spójności UE jest zmniejszanie różnic w rozwoju społeczno-gospodarczym państw członkowskich poprzez wspieranie potencjałów rozwoju wszystkich regionów UE. Tak rozumiana Polityka Spójności jest jednym z ważniejszych narzędzi pogłębiania integracji unijnej.

Zdaniem rządu, zwłaszcza w okresie kryzysu gospodarczego i finansowego, Polityka Spójności ma szczególną rolę do odegrania. Ułatwia ona nie tylko niwelowanie negatywnych skutków kryzysu ekonomicznego odczuwanych przez obywateli i przedsiębiorców całej UE, ale przede wszystkim zapewnia ciągłość realizacji długofalowych celów rozwojowych. Jest też stymulatorem zmian strukturalnych.

Rząd uważa, że Polityka Spójności powinna być kontynuowana po 2013 r. Na forum europejskim została ona wskazana, jako jedna z ważnych polityk UE przyczyniających się do realizacji nowej strategii gospodarczej "Europa 2020".

Zdaniem rządu, dalszy rozwój gospodarczy, społeczny i terytorialny UE wymaga wzmocnienia strategicznego podejścia do rozwoju. Oznacza to konieczność zwoływania formalnych posiedzeń ministrów odpowiedzialnych za Politykę Spójności w ramach Rady ds. ogólnych. Elementem strategicznego podejścia do rozwoju powinno być też znaczące podniesienie jakości merytorycznej wspólnotowych i krajowych dokumentów strategicznych. Dlatego rząd popiera propozycję stworzenia Jednolitych Ram Strategicznych (JRS), jako dokumentu przedstawiającego spójną wizję celów strategii gospodarczej "Europa 2020".

Rada Ministrów uważa, że planowanie i wdrażanie poszczególnych polityk UE wymaga zastosowania efektywnych mechanizmów koordynacyjnych. W tym celu należy w większym stopniu wykorzystywać istniejące instrumenty i polityki UE, w tym Politykę Spójności. Dlatego rząd sprzeciwia się propozycjom prowadzącym do tworzenia nowych instrumentów sektorowych oraz wyłączeniu z Polityki Spójności: Europejskiego Funduszu Spójności i Funduszu Spójności.

W opinii rządu, wsparcie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) powinno obejmować wszystkie regiony UE. Jednak większe środki finansowe powinny płynąć do regionów najsłabiej rozwiniętych. Należy też zwiększyć efektywność współpracy na granicach zewnętrznych UE.

Rada Ministrów podkreśla, że do efektywnej realizacji celów rozwojowych UE i Polski konieczna jest "koncentracja tematyczna", czyli inwestowanie w obszarach priorytetowych dla rozwoju oraz skoordynowanie inwestycji np. z zakresu infrastruktury i kapitału ludzkiego. Jednocześnie lista priorytetów Polityki Spójności musi być dokładnie zdefiniowana i zgodna z uwarunkowaniami terytorialnymi państw członkowskich.

Działania strategiczne UE - zdaniem rządu - powinny dotyczyć poziomu regionalnego i lokalnego. Ponieważ w strategii "Europa 2020" zabrakło elementu terytorialnego, Polityka Spójności musi pełnić rolę strategii rozwojowej UE, uwzględniającej wymiar terytorialny procesów społeczno-gospodarczych. Kluczowe będzie wykorzystanie dotychczasowego dorobku UE w obszarze terytorialnego i zintegrowanego podejścia do rozwoju na osi: region-miasto-wieś. W tym kontekście konieczne jest efektywne włączenie do Polityki Spójności dodatkowych instrumentów pomocy regionalnej służących osiąganiu wspólnych ogólnoeuropejskich priorytetów rozwojowych. Potrzebne będzie też wzmocnienie efektów wszystkich działań UE na rzecz obszarów zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym, w tym obszarów wiejskich.

W celu zapewnienia lepszej i sprawniejszej realizacji celów wyznaczonych w Polityce Spójności, jej zasady i przepisy implementacyjne powinny być gruntownie zweryfikowane. Chodzi o uproszczenie jej wdrażania i zwiększenie efektywności.

To stanowisko rządu jest efektem kolejnego etapu prac nad wizją Polityki Spójności po 2013 r. Polska, jako państwo aktywnie uczestniczące w procesie kształtowania Polityki Spójności, będzie aktualizować swoje stanowisko, biorąc pod uwagę wyniki prac analitycznych prowadzonych przez rząd i przebieg dyskusji na forum wspólnotowym. Polska ma nadzieje, że nasze rekomendacje zostaną wykorzystane w pracach nad piątym Raportem Kohezyjnym (zawierającym koncepcję Polityki Spójności wg Komisji Europejskiej)
, programowaniem działań w ramach strategii "Europa 2020" i kształtowaniem przyszłych ram finansowych Unii Europejskiej.


Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z wykonania zobowiązań offsetowych przez zagranicznych dostawców w 2009 r., przedłożone przez ministra gospodarki.

Do końca 2009 r. podpisano 16 umów offsetowych z zagranicznymi dostawcami, a wartość zobowiązań offsetowych wyniosła ponad 0,3 mld USD.

Dzięki realizacji zobowiązań offsetowych polscy przedsiębiorcy nawiązują współpracę z największymi światowymi producentami uzbrojenia. Ponadto mają szansę na tworzenie nowych miejsc pracy i poprawę kondycji ekonomiczno-finansowej swoich firm. Coraz częściej kontynuowana jest też biznesowa kooperacja, której początki zainicjowało wykonanie zobowiązań offsetowych.

W sprawozdaniu przedstawiono efekty realizacji wszystkich zobowiązań offsetowych zawartych w umowach z Lockheed Martin Corporation (LMC), Patria, OTO Melara, Rafael, Thales Nederland, EADS-CASA, Eurotorp, Saab, Harris, Nammo oraz Avio, Rocwell Collins, Pratt&Whitney, Thales Communications i Satlynx.

W porównaniu z latami 2003-2008, w ubiegłym roku odnotowano postęp w realizacji większości umów offsetowych. W 2009 r. w odniesieniu do dwóch zagranicznych dostawców - LMC i OTO Melara - upływał termin związany z tzw. drugim okresem rozliczeniowym. Obaj zagraniczni dostawcy wypełnili ten obowiązek.

Głównymi partnerami polskich firm są m.in. amerykański Lockheed Martin Corporation oraz Rafael Armament Development Authority Ltd z Izraela. W realizację umowy offsetowej z LMC zaangażowanych jest obecnie ok. 30 polskich przedsiębiorstw. Są to m.in.: ZM Mesko SA, ZM Dezamet SA, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 SA.

Wartość offsetowa umowy z LMC wynosi ponad 6 mld dol. Natomiast w przypadku umowy z Rafael Armament Development zobowiązania offsetowe zostały skierowane m.in. do ZM MESKO SA w Skarżysku-Kamiennej oraz Zakładów Chemicznych NITRO-CHEM SA w Bydgoszczy, a wartość offsetowa umowy to 0,44 mld dol.

Dokument przygotowano na podstawie rocznych sprawozdań złożony przez zagranicznych dostawców.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d4ianbd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4ianbd