Oceniamy wiarygodność przedsiębiorstwa

Jak ocenić majątek kontrahenta? Na czym polega ocena wypłacalności? Jak rozpoznać niewiarygodne sprawozdanie przedsiębiorstwa? Jeśli chcesz się tego dowiedzieć, zajrzyj do nowego szkolenia on-line Akademii PARP.

23.09.2011 15:47

Zatory płatnicze, firmy ograniczające działalność, czy znikające z dnia na dzień - takie wiadomości mogą zrazić do prowadzenia biznesu. Jak sobie radzić, jeśli nie można w pełni zaufać swoim dostawcom i klientom?

Można prowadzić firmę bez ciągłego lęku, że ktoś nam nie zapłaci lub nie wywiąże się z innych zobowiązań. Zaufanie do kontrahentów powinno opierać się na sprawdzonych informacjach, a nie na intuicji. Wystarczy zweryfikować czy nasz partner dysponuje odpowiednim potencjałem finansowym, aby zrealizować umowę, czy w terminie spłacać należności.

– Wiele nieprawidłowości finansowych można wychwycić, za pomocą prostych metod analizy sprawozdań finansowych, wspomaganych analizą wskaźnikową. Oceniając kontrahenta na wstępnym etapie, warto zestawić dane finansowe z ostatnich 3-5 lat. Otrzymamy obraz zmian kosztów i przychodów. Warto również porównać poziom kosztów danej firmy z innymi przedsiębiorstwami z sektora – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP.

Do oceny sytuacji ekonomicznej kontrahenta stosuje się wskaźniki struktury kapitału, wskaźniki zadłużenia oraz pokazujące rentowność podmiotu. Aby ocenić wypłacalność kontrahenta stosujemy wskaźniki płynności. Dzięki nim dowiemy się, czy kontrahent nie będzie miał problemów z regulacją zobowiązań.

Szkolenie Akademii PARP „Finanse dla niefinansistów” uczy metod przydatnych do oceny sytuacji ekonomicznej kontrahentów a także własnej firmy. - Nawet osoby, dla których finanse to „czarna magia”, znajdą tu praktyczną wiedzę i proste, przemawiające do wyobraźni przykłady. Nauczą się, jak interpretować dokumenty finansowe. Taką wiedzę powinien mieć każdy przedsiębiorca, planujący i kontrolujący działalność własnej firmy. Z kolei ocena sytuacji ekonomicznej kontrahenta, to podstawa przy zawieraniu umowy o współpracy – mówi Aneta Grzyb-Hejduk.

Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 29 szkoleń w pięciu zakresach tematycznych: finansowo-prawnym, zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i osobiste, marketing i sprzedaż oraz wiedza ogólna i otoczenie biznesu. Wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej mogą podjąć bezpłatną naukę.

Więcej informacji:
msp@akademiaparp.gov.pl
Infolinia 801 444 MSP (czyli 801 444 677)

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)