Odszkodowanie za opóźniony lot

Opóźniony lot może pokrzyżować plany podróżnym i narazić ich na szereg niedogodności. W przypadku takiego zajścia linie lotnicze są zobowiązane informować pasażerów na bieżąco o zaistniałej sytuacji i zapewnić im należytą opiekę. W niektórych przypadkach opóźniony lot daje pasażerowi prawo do uzyskania odszkodowania.

Odszkodowanie za opóźniony lot
Źródło zdjęć: © Fotolia | WP.PL
Marlena Kostyńska

11.07.2018 | aktual.: 30.07.2018 17:34

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Opóźnienie lotu to sytuacja awaryjna, która uwzględniona jest w regulacjach zawartych w rozporządzeniu 261/2004 Parlamentu Europejskiego, podobnie jak inne okoliczności niekorzystne dla pasażera, w tym odwołanie lotu i odmowa wejścia na pokład. Wspomniane rozporządzenie dotyczy lotów, które rozpoczynają się lub kończą w państwie należącym do Unii Europejskiej i obowiązuje zarówno tradycyjne linie lotnicze, jak i tanie linie lotnicze oraz linie czarterowe.

Podstawą do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot jest zaistnienie sytuacji, w której odlot samolotu został opóźniony o minimum 3 godziny w stosunku do planowanego startu. Podróżny musi jednak mieć potwierdzoną rezerwację na dany lot i stawić się na odprawę nie później niż na 45 minut przed godziną odlotu lub zgodnie z innymi wymogami określonymi przez przewoźnika bądź organizatora wycieczki. Odszkodowanie może nie przysługiwać, jeśli opóźnienie zaistniało nie z winy przewoźnika, ale w wyniku okoliczności nadzwyczajnych.

Nie daj się zniechęcić przez możliwe opóźnienia lotów. Świat stoi przed Tobą otworem dzięki wycieczkom na WP radarOkazji.

O odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się także w sytuacjach, gdy:

  • w wyniku opóźnienia wynoszącego minimum 3 godziny spóźniliśmy się na kolejny lot;
  • za bilet (np. w ramach podróży służbowej) zapłacił pracodawca – w takim przypadku to pasażer może domagać się odszkodowania;
  • opóźnienie dotyczy lotu czarterowego w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeżeli to właśnie biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu od linii lotniczych, to również ono powinno pośredniczyć w procedurze prowadzącej do uzyskania odszkodowania przez pasażera.

W przypadku opóźnienia lotu pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu lub znalezienia alternatywnego połączenia. Ma on również prawo oczekiwać od przewoźnika opieki, a więc posiłków, napojów, możliwości wykonania telefonu, a w przypadku długiego opóźnienia lotu również noclegu oraz transportu do hotelu i na lotnisko.

Kiedy odszkodowanie za opóźniony lot nie przysługuje? Nadzwyczajne okoliczności

W kilku przypadkach odszkodowanie za opóźniony lot nie przysługuje podróżnemu. Dzieje się tak w sytuacji, gdy lot nie był opóźniony więcej niż trzy godziny, a także wtedy, gdy przewoźnik dowiedzie, że opóźnienie było wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, którym nie mógł zapobiec. Do wyjątkowych okoliczności, w których pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, ponieważ zwłoka nie powstała z winy linii lotniczych, należą m.in.:

  • destabilizacja polityczna, np. działania wojenne;
  • zagrożenie bezpieczeństwa, a więc wydarzenia takie jak lądowanie awaryjne samolotu czy alarm bombowy;
  • złe warunki atmosferyczne, które zagrażają bezpieczeństwu lotu;
  • przesłanka zewnętrzna taka, jak strajk kontrolerów ruchu lotniczego lub innych pracowników niezwiązanych bezpośrednio z danym przewoźnikiem, ale od których pracy zależy płynność ruchu lotniczego. Strajki wewnętrzne pracowników linii lotniczych (np. pilotów) są kwestią nieco bardziej problematyczną, ponieważ do tej pory były różnie rozpatrywane w poszczególnych państwach. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 17 kwietnia 2018 roku, który nie uznał strajku pracowniczego za nadzwyczajną okoliczność, sugeruje, że jest to sytuacja uzasadniająca wniosek pasażera o odszkodowanie.

Ile mamy czasu na ubieganie się o odszkodowanie za opóźniony lot?

W różnych państwach prawo do odszkodowania ulega przedawnieniu po różnym czasie. Wynika to z faktu, że ta kwestia nie została uregulowana przez rozporządzenie 261/2004.

W Polsce termin przedawnienia dla postępowań sądowych w sprawie odszkodowań od linii lotniczych wynosi jeden rok, najlepiej więc ubiegać się o odszkodowanie jak najszybciej.

Opóźniony lot – kiedy przewoźnik musi zapewnić nocleg?

Jeżeli nastąpiło opóźnienie lotu, w wyniku którego wylot został przesunięty na kolejny dzień, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić podróżnemu nieodpłatny nocleg, a także transport do hotelu, a następnie z powrotem na lotnisko.

Procedura ubiegania się o odszkodowanie w przypadku opóźnionego lotu

W przypadku popularnych przewoźników, w tym tanich linii lotniczych takich jak RyanAir i WizzAir, zastosowanie ma rozporządzenie WE 261/2004. Kwota odszkodowania za opóźnienie lotu, na jaką możemy liczyć, jest zależna od odległości i może wynieść od 250 euro do 600 euro. Warto mieć świadomość, jakie prawa przysługują podróżnym i jakie możemy podjąć działania w przypadku opóźnienia:

  • Jeżeli nastąpi opóźnienie lotu większe niż 2 godziny, podróżni powinni otrzymać pismo informujące o prawach pasażera do odszkodowania, zwrotu kosztów, zmiany trasy i świadczeń dodatkowych. Linie lotnicze są też zobowiązane do bieżącego zapewnienia nieodpłatnej pomocy pasażerom (posiłki, napoje, ewentualny nocleg i transport).
  • Jeżeli opóźnienie w miejscu wylotu wynosi 5 godzin lub więcej, pasażer ma prawo zażądać zwrotu kosztów biletu, jeśli zaś odbywa podróż z przesiadką, linie lotnicze są zobowiązane do zaproponowania połączenia powrotnego do początkowego portu lotniczego.
  • Gdy na miejsce docelowe podróży dotrzemy z minimum 3-godzinnym opóźnieniem, mamy prawo do ubiegania się o odszkodowanie.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Reklamację związana z opóźnionym lotem możemy złożyć samodzielnie, korzystając z formularza udostępnianego przez dane linie lotnicze lub wypełniając wniosek przygotowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ważne jest, aby w reklamacji znalazły się wszystkie niezbędne dane dotyczące podróży oraz pasażera, rzeczowe argumenty i wyjaśnienia, a także konkretnie określone roszczenia (odszkodowanie, zwrot kosztów biletu). Do formularza reklamacyjnego należy dołączyć kopie biletów, potwierdzenia rezerwacji, karty pokładowej i paragonów, które potwierdzą zasadność naszego roszczenia. Reklamację, której celem jest uzyskanie odszkodowania za opóźniony lot, możemy złożyć mailowo lub przesłać listem poleconym. Alternatywną formą walki o odszkodowanie jest skorzystanie z usług firm specjalizujących się w takich procedurach.

Przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji za opóźniony lot. Jeśli po upływie tego czasu nie otrzymamy odpowiedzi, możemy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)