Odszkodowanie za opóźniony lot

Opóźniony lot może pokrzyżować plany podróżnym i narazić ich na szereg niedogodności. W przypadku takiego zajścia linie lotnicze są zobowiązane informować pasażerów na bieżąco o zaistniałej sytuacji i zapewnić im należytą opiekę. W niektórych przypadkach opóźniony lot daje pasażerowi prawo do uzyskania odszkodowania.

Opóźnienie lotu to spora niedogodność, za którą możemy uzyskać rekompensatę w postaci odszkodowania
Źródło zdjęć: © Fotolia | WP.PL
Marlena Kostyńska

Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot?

Opóźnienie lotu to sytuacja awaryjna, która uwzględniona jest w regulacjach zawartych w rozporządzeniu 261/2004 Parlamentu Europejskiego, podobnie jak inne okoliczności niekorzystne dla pasażera, w tym odwołanie lotu i odmowa wejścia na pokład. Wspomniane rozporządzenie dotyczy lotów, które rozpoczynają się lub kończą w państwie należącym do Unii Europejskiej i obowiązuje zarówno tradycyjne linie lotnicze, jak i tanie linie lotnicze oraz linie czarterowe.

Podstawą do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot jest zaistnienie sytuacji, w której odlot samolotu został opóźniony o minimum 3 godziny w stosunku do planowanego startu. Podróżny musi jednak mieć potwierdzoną rezerwację na dany lot i stawić się na odprawę nie później niż na 45 minut przed godziną odlotu lub zgodnie z innymi wymogami określonymi przez przewoźnika bądź organizatora wycieczki. Odszkodowanie może nie przysługiwać, jeśli opóźnienie zaistniało nie z winy przewoźnika, ale w wyniku okoliczności nadzwyczajnych.

Nie daj się zniechęcić przez możliwe opóźnienia lotów. Świat stoi przed Tobą otworem dzięki wycieczkom na WP radarOkazji.

O odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się także w sytuacjach, gdy:

  • w wyniku opóźnienia wynoszącego minimum 3 godziny spóźniliśmy się na kolejny lot;
  • za bilet (np. w ramach podróży służbowej) zapłacił pracodawca – w takim przypadku to pasażer może domagać się odszkodowania;
  • opóźnienie dotyczy lotu czarterowego w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeżeli to właśnie biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu od linii lotniczych, to również ono powinno pośredniczyć w procedurze prowadzącej do uzyskania odszkodowania przez pasażera.

W przypadku opóźnienia lotu pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu lub znalezienia alternatywnego połączenia. Ma on również prawo oczekiwać od przewoźnika opieki, a więc posiłków, napojów, możliwości wykonania telefonu, a w przypadku długiego opóźnienia lotu również noclegu oraz transportu do hotelu i na lotnisko.

Kiedy odszkodowanie za opóźniony lot nie przysługuje? Nadzwyczajne okoliczności

W kilku przypadkach odszkodowanie za opóźniony lot nie przysługuje podróżnemu. Dzieje się tak w sytuacji, gdy lot nie był opóźniony więcej niż trzy godziny, a także wtedy, gdy przewoźnik dowiedzie, że opóźnienie było wynikiem nadzwyczajnych okoliczności, którym nie mógł zapobiec. Do wyjątkowych okoliczności, w których pasażerowi nie przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot, ponieważ zwłoka nie powstała z winy linii lotniczych, należą m.in.:

  • destabilizacja polityczna, np. działania wojenne;
  • zagrożenie bezpieczeństwa, a więc wydarzenia takie jak lądowanie awaryjne samolotu czy alarm bombowy;
  • złe warunki atmosferyczne, które zagrażają bezpieczeństwu lotu;
  • przesłanka zewnętrzna taka, jak strajk kontrolerów ruchu lotniczego lub innych pracowników niezwiązanych bezpośrednio z danym przewoźnikiem, ale od których pracy zależy płynność ruchu lotniczego. Strajki wewnętrzne pracowników linii lotniczych (np. pilotów) są kwestią nieco bardziej problematyczną, ponieważ do tej pory były różnie rozpatrywane w poszczególnych państwach. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 17 kwietnia 2018 roku, który nie uznał strajku pracowniczego za nadzwyczajną okoliczność, sugeruje, że jest to sytuacja uzasadniająca wniosek pasażera o odszkodowanie.

Ile mamy czasu na ubieganie się o odszkodowanie za opóźniony lot?

W różnych państwach prawo do odszkodowania ulega przedawnieniu po różnym czasie. Wynika to z faktu, że ta kwestia nie została uregulowana przez rozporządzenie 261/2004.

W Polsce termin przedawnienia dla postępowań sądowych w sprawie odszkodowań od linii lotniczych wynosi jeden rok, najlepiej więc ubiegać się o odszkodowanie jak najszybciej.

Opóźniony lot – kiedy przewoźnik musi zapewnić nocleg?

Jeżeli nastąpiło opóźnienie lotu, w wyniku którego wylot został przesunięty na kolejny dzień, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić podróżnemu nieodpłatny nocleg, a także transport do hotelu, a następnie z powrotem na lotnisko.

Procedura ubiegania się o odszkodowanie w przypadku opóźnionego lotu

W przypadku popularnych przewoźników, w tym tanich linii lotniczych takich jak RyanAir i WizzAir, zastosowanie ma rozporządzenie WE 261/2004. Kwota odszkodowania za opóźnienie lotu, na jaką możemy liczyć, jest zależna od odległości i może wynieść od 250 euro do 600 euro. Warto mieć świadomość, jakie prawa przysługują podróżnym i jakie możemy podjąć działania w przypadku opóźnienia:

  • Jeżeli nastąpi opóźnienie lotu większe niż 2 godziny, podróżni powinni otrzymać pismo informujące o prawach pasażera do odszkodowania, zwrotu kosztów, zmiany trasy i świadczeń dodatkowych. Linie lotnicze są też zobowiązane do bieżącego zapewnienia nieodpłatnej pomocy pasażerom (posiłki, napoje, ewentualny nocleg i transport).
  • Jeżeli opóźnienie w miejscu wylotu wynosi 5 godzin lub więcej, pasażer ma prawo zażądać zwrotu kosztów biletu, jeśli zaś odbywa podróż z przesiadką, linie lotnicze są zobowiązane do zaproponowania połączenia powrotnego do początkowego portu lotniczego.
  • Gdy na miejsce docelowe podróży dotrzemy z minimum 3-godzinnym opóźnieniem, mamy prawo do ubiegania się o odszkodowanie.

Jak ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?

Reklamację związana z opóźnionym lotem możemy złożyć samodzielnie, korzystając z formularza udostępnianego przez dane linie lotnicze lub wypełniając wniosek przygotowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ważne jest, aby w reklamacji znalazły się wszystkie niezbędne dane dotyczące podróży oraz pasażera, rzeczowe argumenty i wyjaśnienia, a także konkretnie określone roszczenia (odszkodowanie, zwrot kosztów biletu). Do formularza reklamacyjnego należy dołączyć kopie biletów, potwierdzenia rezerwacji, karty pokładowej i paragonów, które potwierdzą zasadność naszego roszczenia. Reklamację, której celem jest uzyskanie odszkodowania za opóźniony lot, możemy złożyć mailowo lub przesłać listem poleconym. Alternatywną formą walki o odszkodowanie jest skorzystanie z usług firm specjalizujących się w takich procedurach.

Przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji za opóźniony lot. Jeśli po upływie tego czasu nie otrzymamy odpowiedzi, możemy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Wybrane dla Ciebie

Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Skazani za handel ludźmi przy zbiorach borówek. Padł wyrok
Skazani za handel ludźmi przy zbiorach borówek. Padł wyrok
Emerytura Jolanty Kwaśniewskiej. Takie świadczenie dostaje
Emerytura Jolanty Kwaśniewskiej. Takie świadczenie dostaje
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega