Orange naruszał interesy klientów. UOKiK wezwał go do zmiany praktyki
Orange nie zwracał klientom pieniędzy, które zostały na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora. UOKiK wezwał spółkę do zmiany praktyki na uwzględniającą interesy klientów. Orange nie był jednak wyjątkiem: wcześniej pozostali najwięksi operatorzy zostali "przywołani do porządku".
16.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 21:25
Oddać klientowi pieniądze czy jednak zachować dla siebie? Przed takim dylematem stawali wszyscy operatorzy komórkowi w sytuacji, gdy klientowi upływała ważność konta na kartę. I niestety, ci najwięksi wprowadzili zasady niekorzystne dla klientów, wobec czego UOKiK wezwał ich do zwrotu nienależnie zatrzymanych pieniędzy.
Urząd ogłosił, że wydał decyzje w sprawie Orange Polska.
Spółka Orange Polska we wzorcach umów usług przedpłaconych (pre-paid) zastrzegała, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta.
Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę.
Nie tylko Orange na cenzurowanym
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów usług przedpłaconych, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o prawie do zwrotu środków z wiadomości sms.
Wcześniej podobne decyzje UOKiK wydał wobec spółki Polkomtel (operatora sieci Plus), na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Z kolei T-Mobile oraz P4 (operatora sieci Play) zostały zobligowane do zwrotu pieniędzy odbiorcom.
- Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Dodał, że utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. " - Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług" – dodał.
Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy w Orange Polska?
UOKiK wyjaśnia, co powinni zrobić konsumenci, którzy chcą zwrotu pieniędzy od Orange. Muszą oni złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących. Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).
Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł.
Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.
W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, Orange Polska przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.