Orange Polska zwiększył liczbę klientów mobilnych o ponad 100 tys. w III kw.
Warszawa, 22.10.2015 (ISBnews) - Łączna liczba klientów komórkowych Orange Polska wzrosła do 15,69 mln (wobec 15,59 mln rok wcześniej), w tym liczba klientów abonamentowych wzrosła o 7,4% r/r do 8,09 mln. Operator miał ogółem 2,97 mld zł skonsolidowanych przychodów w III kw., co oznacza spadek o 74 mln zł lub 2,4% r/r.
22.10.2015 08:36
"Wpływ decyzji regulacyjnych wyniósł jedynie 6 mln zł. Przychody z usług mobilnych utrzymały się na prawie niezmienionym poziomie, do czego przyczyniły się następujące czynniki: niższy spadek ARPU, duży przyrost liczby klientów oraz stabilny wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu. Pozostałe przychody były o 33 mln wyższe, dzięki wzrostowi przychodów z usług ICT. Spadek przychodów z usług stacjonarnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, nieznacznie przyspieszył i wyniósł 105 mln zł r/r, na co złożyły się wyższe spadki przychodów z usług hurtowych i stacjonarnego dostępu do Internetu" - czytamy w komunikacie.
Operator podkreśla, że w wyniku kolejnego dobrego kwartału w segmencie usług abonamentowych oraz ograniczenia strat w segmencie usług przedpłaconych całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła o ponad 100 tys.
"Nasze działania komercyjne przyczyniły się do osiągnięcia 190 tys. przyłączeń netto usług abonamentowych w III kw., przy czym podobnie jak w II kw. wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych i M2M (machine-to-machine). W efekcie, dynamika wzrostu liczby mobilnych klientów abonamentowych wzrosła do +7,4% r/r wobec 5,9% w 2 kw. i 5,0% w I kw. Dzięki inicjatywom przeciwdziałającym utracie klientów, kwartalny wskaźnik odejść klientów usług abonamentowych wyniósł 3,0% i był najniższy od wielu lat. Przyrost liczby klientów mobilnego internetu okazał się rekordowy (113 tys. przyłączeń netto w 3 kw.). Liczba użytkowników sieci LTE osiągnęła 1,577 mln. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł w ujęciu rok-do-roku z 48% do 58%" - czytamy dalej.
Dynamika zagregowanego wskaźnika ARPU usług mobilnych znacznie się poprawiła: spadek ARPU został ograniczony do 2,5% r/r wobec 4,7% w poprzednim kwartale. Przyczyniło się do tego przede wszystkim ograniczenie spadku ARPU z usług detalicznych, który zmniejszył się jedynie o 6% r/r wobec 9% w II kw. ARPU z usług przesyłu danych zwiększył się o 16% r/r, a udział tego wskaźnika w zagregowanym ARPU wzrósł do 21% (z 18% rok wcześniej), wskazano również.
"Wzrost ruchu na jednego klienta dla usług przesyłu danych był jeszcze szybszy niż w II kw., znacznie przekraczając 100%. Liczba klientów ofert konwergentnych zwiększyła się o 39% r/r (w tym 40 tys. przyłączeń netto w III kw.), osiągając na koniec kwartału poziom 667 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci rozwiązań konwergentnych, zbliżyła się do 2,7 mln, co oznacza, że na jednego klienta przypada średnio 4,1 usługi" - podano w informacji.
W segmencie stacjonarnych usług szerokopasmowych, ostatnie działania komercyjne zaczęły przynosić korzyści, ocenia operator.
"Liczba przyłączeń netto klientów szybkiego dostępu do internetu (VHBB) wyniosła 39 tys. i była najwyższa w historii. W efekcie, baza klientów VHBB zwiększyła się do 271 tys., co stanowiło 13% wszystkich klientów usług stacjonarnego dostępu do internetu (z wyłączeniem CDMA). Na całkowitą bazę klientów detalicznych usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego w dalszym ciągu niekorzystnie wpływał proces zastępowania tych usług przez mobilny dostęp do internetu, ale spadek liczby klientów został ograniczony do 28 tys. wobec 39 tys. w II kw. 2015 roku. Wskaźnik ARPU z usług dostępu szerokopasmowego nieznacznie spadł względem II kw., co odzwierciedlało obniżkę cen. Utrata stacjonarnych łączy głosowych nieznacznie się zmniejszyła w ujęciu kwartalnym i wyniosła 76 tys. wobec 88 tys. w 2 kw. 2015 roku. Utrzymała się korzystna dynamika w segmencie usług TV: w ciągu kwartału przyłączono netto 13 tys. klientów, co przełożyło się na wzrost o 5% r/r" - zaznaczono w komunikacie.
Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP).
(ISBnews)