Otwartość i chłonność umysłu atutem absolwentów
Powszechnie mówi się, że sytuacja absolwentów uczelni wyższych na rynku pracy jest trudna. Nie prawda!
21.11.2011 | aktual.: 21.11.2011 13:05
W 53 proc. badanych firm ilość zatrudnionych studentów nie przekracza 5 proc.. 18 proc. respondentów przyznało, że w ich przedsiębiorstwach liczba pracowników przyjętych bezpośrednio po studiach waha się między 6 a 10 proc.. Również w 18 proc. firm udział absolwentów wśród pracowników mieści się w przedziale 11-30 proc.. 3 proc. firm zatrudnia do 51 proc. osób, które dopiero zdobyły wykształcenie wyższe. Równocześnie więcej niż połowa pracowników w 8 proc. przedsiębiorstw to osoby bezpośrednio po studiach.
Pracownik kreatywny poszukiwany
W pytaniu o zalety zatrudniania pracowników zaraz po studiach respondenci wskazywali głównie na chłonność umysłu i umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy. 34 proc. ankietowanych wskazywało, że tacy pracownicy są bardziej otwarci na nowe rozwiązania i technologie. Nie boją się wyzwań, a innowacyjność i kreatywność nie stanowi dla nich problemu. Cechy te są najbardziej pożądane w branży IT (53 proc.), najrzadziej natomiast w księgowości (10 proc.). Do dodatkowych zalet można zaliczyć także niższy koszt utrzymania w firmie absolwentów (28 proc.). 1/3 badanych firm odpowiedziało, że zaletę stanowi dla nich brak nawyków z poprzedniej pracy. Wysoki stopień dyspozycyjności doceniają pracodawcy z branży FMCG (17 proc.) oraz przemysłu (13 proc.).
Staż i praktyka również w cenie
Wyniki badań monsterpolska.pl pokazują, że w wielu przedsiębiorstwach studenci mogą liczyć na staże lub praktyki. 20 proc. respondentów oferuje staże płatne, a 43 proc. praktyki oraz staże bezpłatne. Najczęściej taką formę proponują pracodawcy z takich branż jak: IT, telekomunikacyjna, finanse i inżynieryjna. Bezpłatne praktyki organizowane są w ponad połowie firm, które zatrudniają ponad stu pracowników. Dodatkowo, 40 proc. wszystkich branż oferuje studentom taką formę praktyk.
Oferta studiów kierunkowych
Ponad 55 proc. ankietowanych firm nie jest zainteresowana tworzeniem studiów kierunkowych przygotowujących do pracy w konkretnej branży. 34 proc. stwierdziło, że już istnieją kierunki, które kształcą potencjalnych pracowników na odpowiednim poziomie. Jedynie 11 proc. badanych było zainteresowanych tworzeniem profilowanych kierunków studiów. Najwięcej respondentów, którzy reprezentowali taki punkt widzenia, to firmy z branży IT i przemysłowej.
www.monsterpolska.pl