ycipk-13t9j0

Parówki drożeją. Wzrosty cen niektórych rodzajów dochodzą do 20 proc.

Podrożały zarówno parówki na wagę, jak i te paczkowane. Średnia cena poszła w górę o ponad 19 proc. I nic nie wskazuje na to, żeby niedługo cena tego wyrobu miała spaść, ponieważ na nie wpływa m.in. ASF oraz większe zaangażowanie rynku chińskiego.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Polacy płacą coraz więcej za parówki. I nie zanosi się na to, żeby ceny spadły.
Polacy płacą coraz więcej za parówki. I nie zanosi się na to, żeby ceny spadły. (Shutterstock.com)
ycipk-13t9j0

Wyniki ogólnopolskiej analizy autorstwa firmy Hiper-Com Poland, na którą powołuje się serwis mondaynews.pl, wskazują, że parówki na wagę zdrożały najbardziej w cenie średniej – przeciętnie o 19,14 proc. W maksymalnej podwyżka wyniosła 16,54 proc., a w opcji minimalnej – 9,86 proc.

Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland wskazuje, że przy ich zakupie konsument zwraca uwagę głównie na koszt produktu. Dlatego też najniższe ceny dotknęła najmniejsza podwyżka.

– Owszem, klient bierze pod uwagę to, ile ma zapłacić, ale odnosi to do pojęcia dobrej, a nie najniższej ceny. Ona ma być najmniejsza, ale w ramach pewnej kategorii, niezbywalnego pensum jakości, wartości smakowej czy odżywczej. To jest bardzo bogaty i konkurencyjny rynek – twierdzi dr Andrzej Maria Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

ycipk-13t9j0

Zobacz też: Modernizacja miejskiego systemu ciepłowniczego w Grudziądzu

– Już dawno minęły czasy, gdy wychodziło się z produktem będącym mieszanką czegoś smakowego z "trocinami". Takie "numery" już dzisiaj nie przechodzą – dodaje dr Faliński.

Parówki na wagę kosztują od ok. 10 do ponad 20 złotych za 1 kg. Podwyżki biorą cen wzięły się m.in. z wzrostu cen mięsa. Przeprowadzona w lipcu 2019 roku analiza ABR SESTA i Hiper-Com Poland wskazuje, że ceny wieprzowiny i cielęciny wzrosły o ok. 6-7 proc. Na większe ceny wpływ miały też wzrosty kosztów produkcyjnych.

ycipk-13t9j0

Czytaj też: Tłumy na otwarciu McDonald's. Pierwszy klient z darmowym zamówieniem

– Mięso mocno zdrożało, zwłaszcza to wyżej gatunkowe. Parówka nam się kojarzy jednak ze sporą zawartością tłuszczu, a w tej chwili też wymóg klienta jest taki, żeby była chudsza. Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci oczekują wyrobów wyższych gatunkowo, nie tych najtańszych. Wbrew ogólnej opinii, chude parówki nie są takie smaczne – mówi Janusz Rodziewicz, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

Podwyżki dotknęły też parówki paczkowane. Cena minimalna najmocniej podskoczyła w hipermarketach (18,59 proc.). Wzrosty odnotowano również w sklepach convenience (8,55 proc.), supermarketach (6,72 proc.) i dyskontach (5,58 proc.) Ceny maksymalne poszły jeszcze mocniej w górę. Najbardziej widoczne były w supermarketach (22,74 proc.), a następnie w dyskontach (20,04 proc.), hipermarketach (14,29 proc.) oraz sieciach convenience (9,10 proc.).

Sprawdź: Eksperyment z burgerami przerwany. "Nie spodziewałam się takiego wyniku"

ycipk-13t9j0

Średnia cena parówek paczkowanych poszła w górę o 19,95 proc., minimalna – o 7 proc., a maksymalna – o 0,41 proc. Eksperci przekonują, że Polacy przekonali się do tego produktu, który stanowi już 80 proc. całego rynku.

– Ludzie są od dłuższego czasu przyzwyczajeni do paczkowanych parówek. Tak zadecydował handel, tak też jest wygodniej dla kupującego. To wynika z tego, że klient wkłada do koszyka jedno lub dwa opakowania i nie musi zjeść jutro czy pojutrze. Równie dobrze może poczekać tydzień – analizuje prezes Rodziewicz.

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP podkreśla, że w najbliższym czasie nie można się spodziewać spadków cen parówek. Na podwyżki ma wpływ szalejące na całym świecie ASF. Nie bez znaczenia jest również aktywność Chin. Kilkanaście firm ma otrzymać w przyszłym roku uprawnienia na rynku drobiarskim w Państwie Środka, co prawdopodobnie podniesie cenę drobiu. A podwyżka tego mięsa, podniesie za sobą podwyżkę wieprzowiny.

Dowiedz się dlaczego: Popłynąłem na dorsze. To jeden z ostatnich takich rejsów

ycipk-13t9j0

Analizę cen wykonali eksperci Hiper-Com Poland. Porównali oni ceny promocyjne, jakie sieci handlowe oferowały od stycznia do października 2019 roku i w analogicznym okresie tego roku. Sprawdzano gazetki z rabatami, wydawane przez wszystkie dostępne na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Finanse
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-13t9j0

ycipk-13t9j0
ycipk-13t9j0