Trwa ładowanie...

Pendolino? Zapomnij! Nadchodzi Hyperloop

Podróż Warszawa-Berlin w pół godziny? Zapomnij o Pendolino i kolejach dużych prędkości. Nowy środek transportu o nazwie Hyperloop może zrewolucjonizować rynek pasażerski i towarowy na całym świecie. Bilety będą śmiesznie tanie.

Pendolino? Zapomnij! Nadchodzi HyperloopŹródło: mat. inw.
d248scy
d248scy

Autorem nowatorskiego rozwiązania jest Elon Musk, założyciel PayPala, firmy motoryzacyjnej Tesla Motors oraz SpaceX - amerykańskiego przedsiębiorstwa przemysłu kosmicznego. Człowiek, który chce wozić ludzi w kosmos, teraz ma szanse wcielić w życie rewolucyjną ideę.

Hyperloop został zaprezentowany 12 sierpnia 2013 roku. System ma umożliwić podróż z Los Angeles do San Francisco w 35 minut, co oznacza, że odcinek długości 570 kilometrów pasażerowie przebędą ze średnią prędkością 962 km/h. Dla porównania odległość z Warszawy do Berlina wynosi 580 km.

Cały system (linia plus wagony) ma kosztować 6 mld dolarów (wersja pasażerska) lub 7,5 mld dolarów (wersja pasażersko-towarowa). To około 20-25 mld złotych. Dla porównania całkowity koszt prac modernizacyjnych torów pomiędzy Warszawą a Gdynią przekroczy 9,5 mld zł. Kontrakt na zakup 20 pociągów Pendolino to kolejne 2,64 mld zł.

Nasze Pendolino będzie się poruszać maksymalnie ok. 220 km/h. Podobną trasę do tej między Los Angeles a San Francisco - z Gdyni do Krakowa, nowe polskie pociągi przejadą w 5 godz. 20 min. O budowie kolei dużych prędkości (KDP) na razie możemy sobie pomarzyć. Jej powstanie kosztować miało dziesiątki, jeśli nie setki miliardów złotych. Pod tym względem Hyperloop bije KDP na głowę zarówno pod względem prędkości, jak i ceny.

d248scy

Nowy system jest szybszy, wygodniejszy w konstrukcji niż wszelkie znane dziś środki transportu. Na trasach do 1500 km będzie znacznie wydajniejszy niż samolot, gdzie na krótkich trasach odprawa trwa dłużej niż lot.

Jednocześnie nowej konstrukcji nie straszna pogoda - pasażerowie transportowani są tubami (system ma wykorzystywać efekt poduszki powietrznej wewnątrz zamkniętej tuby) w zamkniętych kapsułach.

Pojazdy odzyskują część energii wykorzystanej do jego zasilenia. Na powierzchni tuby mają być umieszczone panele słoneczne, które będą pochłaniać energię w ciągu dnia i magazynować ją w specjalnych bateriach. Cały system ma działać nawet w przypadku nagłego braku zasilania.

(fot. mat. inw.)
Źródło: (fot. mat. inw.)

W normalnym ruchu kapsuły mogą być wykorzystywane co 2 minuty, a w godzinach szczytu co 30 sekund. Każda kapsuła może zabrać jednorazowo 28 osób.

d248scy

Obliczono, że cena biletu w jedną stronę wyniesie 20 dolarów, czyli około 65-70 zł. W przypadku Pendolino - najtańszy bilet ma wynieść 49 zł. Trzeba jednak pamiętać o różnej sile nabywczej w Polsce i USA.

(fot. mat. inw.)
Źródło: (fot. mat. inw.)

Projekt właśnie ujrzał światło dzienne, sam twórca określa, że jest on na razie w fazie alpha. Jednak stworzona już jest dokładna dokumentacja projektowa. Informację na temat systemu można znaleźć na blogu jego twórcy: www.teslamotors.com/blog/hyperloop.

d248scy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d248scy