PERN "Przyjaźń" dołączył do Central Europe Energy Partners
PERN "Przyjaźń", strategiczna spółka dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa energetycznego, dołączyła do Central Europe Energy Partners (CEEP). Celem stowarzyszenia jest wspieranie integracji sektora energetycznego w Europie Centralnej.
07.10.2014 13:10
CEEP jest międzynarodowym stowarzyszeniem non-profit z siedzibą w Brukseli. Powstało w maju 2010 r. Jego założycielami były m.in.: Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze, Grupa Lotos, Grupa Energa oraz Jastrzębska Spółka Węglowa i Kulczyk Investments. Obecnie CEEP, po dołączeniu PERN, tworzą 24 podmioty z 5 państw Unii Europejskiej: Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Litwy i Polski.
Według CEEP, głównym celem działalności tego stowarzyszenia jest wspieranie integracji sektora energetycznego w Europie Centralnej, w ramach wspólnej polityki Unii Europejskiej, związanej z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego. CEEP prowadzi m.in. prace analityczne, a także inicjuje i opiniuje dyrektywy unijne, dotyczące branży. Działalność stowarzyszenia dotyczy wszystkich podstawowych nośników energii, jak węgiel, gaz i ropa naftowa oraz infrastruktury związanej z logistyką, w tym konektorów gazowych i mostów energetycznych.
Informując we wtorek o przystąpieniu do CEEP, PERN zwrócił uwagę, iż jest największym w Europie centralnej podmiotem, zajmującym się transportem i magazynowaniem ropy naftowej oraz paliw. W ciągu roku system rurociągów, którymi zarządza spółka, do rafinerii w Polsce i Niemczech tłoczonych jest ok. 50 mln ton ropy o wartości ok. 50 mld USD. PERN posiada także największe w kraju naziemne magazyny na ropę naftową o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc. w swych bazach: w Adamowie przy granicy z Białorusią oraz w Płocku i Gdańsku.
W ocenie prezesa PERN Marcina Moskalewicza, udział tej spółki w CEEP ma poszerzyć możliwość wymiany doświadczeń, dotyczących branży energetycznej, także w kontekście stojących przed nią wyzwań. Jak przyznał Moskalewicz, PERN dołączył do CEEP "przede wszystkim po to, aby jeszcze bardziej aktywnie włączyć się w proces europejskiej integracji energetycznej, co dziś wydaje się zadaniem szczególnej wagi". Zaznaczył, iż PERN, jako podmiot działający od ponad 50 lat, chciałby, przekazać swe doświadczenia "w imię wspólnych korzyści" swoim partnerom z Europy Centralnej.
"Wydarzenia ostatnich miesięcy unaoczniły nam prawdziwe znaczenie takich pojęć jak bezpieczeństwo i współpraca w sektorze energii. Miejsce i rola PERN w tym zakresie trudna jest do przecenienia. To dobrze, że PERN jest z nami" - podkreślił z kolei, cytowany we wtorkowym komunikacie spółki, przewodniczący rady dyrektorów CEEP Paweł Olechnowicz, zarazem prezes gdańskiej Grupy Lotos.
PERN przypomniał, że w 2013 r. spółka rozpoczęła na terenie Portu Gdańsk budowę pierwszego w kraju Terminala Naftowego. "Ta sztandarowa inwestycja PERN ma zapewnić w nadchodzących latach elastyczność dostaw ropy naftowej dla polskich i niemieckich rafinerii i jest odpowiedzią na wyzwania związane ze zmianami kierunków i trasami dostaw surowca" - zaznaczyła spółka. PERN podał, że zakończenie pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowane jest po koniec 2015 r.
Terminal Naftowy PERN w Gdańsku będzie służył do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także produktów chemicznych. To strategiczna inwestycja spółki. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
Budowa terminalu będzie realizowana w dwóch etapach. Trwający obecnie pierwszy obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastruktury potrzebnej do ich obsługi. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.
Istniejący od 1959 r. PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii polskich - PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau.