Pernod Ricard zaprasza do składania ofert na Luksusową SA
Francuski koncern alkoholowy Pernod Ricard, do którego należy w Polsce spółka Wyborowa S.A., zaprasza zainteresowane podmioty do składania ofert na zakup spółki Luksusowa S.A. z Zielonej Góry, dowiedział się portal Handel-net.
16.12.2008 | aktual.: 16.12.2008 12:27
Pernod Ricard wszedł w posiadanie Luksusowej S.A. w wyniku globalnej fuzji, przejęcia szwedzkiej firmy Vin & Spirit za 5,63 mld euro wraz z jej spółkami zależnymi poza granicami Szwecji. Do Vin & Spirit należała poza wódką Absolut m.in. polska firma Luksusowa S.A. , dawny Polmos Zielona Góra. Luksusowa S.A. jest producentem wódki Luksusowa, jedynej dużej marki wódki na polskim rynku wytwarzanej z ziemniaków (większość wódek produkowana jest ze zbóż, głównie żyta). Luksusowa jest też producentem Ginu Lubuskiego, prawdopodobnie za sprawą którego Pernod Ricard zdecydował się sprzedać całą spółkę Luksusowa SA.
_ Nic mi na ten temat nie wiadomo, odsyłam do Pernod Ricard w Paryżu _ - powiedział nam Andrzej Szumowski, prezes Wyborowej S.A.
Florence Taron, rzeczniczka Pernod Ricard powiedziała z kolei, że jej firma nie udziela informacji na temat prowadzonych transakcji przejęć bądź sprzedaży spółek, dopóki nie zostaną zamknięte. Na pytanie, czy Pernod Ricard zaprosił do składania ofert na Luksusową S.A. usłyszeliśmy: "Bez komentarza". Ze źródeł do których dotarł Hansel-net wynika, że taka transakcja jest przygotowywana.
Na decyzję o sprzedaży Luksusowej SA miała wpływ Komisja Europejska. Wydając zgodę na przejęcie Vin & Spirit przez Pernod Ricard postawiła kilka warunków. Poza Polską Pernod Ricard będzie musiał sprzedać pewne marki koniaku i ginu w Szwecji, wódki w Finlandii i Grecji oraz zaprzestać w Szwecji dystrybucji jednej z kanadyjskich whisky. Ponadto francuski koncern złożył zobowiązanie, że wycofa się z praw do dystrybucji wódek Stolicznaja i Moskowskaja.
W Polsce Pernod Ricard musiał po przejęciu Vin & Spirit sprzedać Gin Lubuski. Chodzi o to, aby nie doszło tam do nadmiernej koncentracji. Luksusowa z Zielonej Góry jest liderem na rynku ginu z ponad 50 proc. udziałem. Z kolei Pernod Ricard poprzez swoją spółkę zależną Wyborowa S.A. jest producentem drugiego na rynku ginu Seagram's. Obie marki: Gin Lubuski i Seagram's kontrolowałby lwią część rynku ginu w Polsce, niewielkiego co prawda, bo wartego tylko około 50 mln zł (wódka sprzedaje się rocznie za około 8 mld zł), ale dość stabilnie wzrastającego. Zainteresowanie ginem Lubskim wyraziło kilka miesięcy temu paru potencjalnych nabywców, wśród nich największy producent mocnych alkoholi w Polsce, spółka CEDC. Willaim Carey, szef CEDC powiedział, że poważnie się nad tym zakupem zastanowi. Ale wszystko zależy od ceny, analizy potencjału marki i jej pozycji rynkowej.
- Wszystkie te czynniki będą istotne. Cena musi być adekwatna do rynkowej wartości marki. Znane nam są ogólnodostępne informacje na temat Ginu Lubuskiego, natomiast w przypadku zainteresowania zakupem, istotne dla nas byłyby również konkretne dane zaprezentowane przez spółkę - powiedział nam kilka miesięcy temu William Carey, prezes CEDC. Równie poważnym kandydatem do przejęcia ginu Lubuskiego jest Polmos Lublin, zasilany kapitałowo przez fundusz Oaktree CM, który tworzy grupę spirytusową w Europie Środkowej pod nazwą Stock Spirits Group.
Obecnie, gdy okazało się, że do kupienia jest nie tylko Gin Lubuski, ale cała spółka Luksusowa S.A., zainteresowanie potencjalnych nabywców może być jeszcze większe. Według informacji uzyskanych przez Handel-net zainteresowani przejęciem Luksusowej S.A. będą przede wszystkim inwestorzy branżowi, a w mniejszym stopniu finansowi, z wyjątkiem funduszu Oaktree, który ma już takie marki jak Stock, Beherovka w Czechach i Gorzka Żołądkowa w Polsce. Brakuje mu w portfolio silnej marki wódki czystej. Lukę tę dobrze wypełniłaby wódka Luksusowa. Należący do Oaktree Polmos Lublin nie odpowiedział nam na pytanie, czy złożył ofertę sam bądź z Oakree na zakup Luksusowej S.A. od Pernod Ricard. Odpowiedzi takiej nie udzieliły też spółki CEDC i Sobieski S.A. z grupy Belvedere, dwaj najwięksi gracze na polskim rynku wódki. (JS)
Wartość rynku wódki w Polsce w latach 2004-2008 w mld zł
- 2004 - 6,7
- 2005 - 6,9
- 2006 - 6,6
- 2007 - 7,9
- 2008 - 8,4 (prognoza) Udziały w rynku wódki największych marek na polskim rynku wódki, ocenianym ilościowo na 250 mln litrów rocznie (w nawiasie producent)
- Absolwent (Polmos Białystok grupa CEDC) - 12,8
- Starogardzka (grupa Sobieski) - 9,6
- Gorzka Żołądkowa (Polmos Lublin, grupa Stock Spirits) - 8,0
- Bols (Bols, grupa CEDC) - 5,4
- Sobieski (grupa Sobieski) - 4,7
- Luksusowa (V&S Luksusowa) - 4,6
- Soplica (Bols, grupa CEDC) - 4,4
- Wyborowa (Wyborowa S.A.) - 3,8 _ Źródło: Money.pl _