Trwa ładowanie...
d3x8fbi
d3x8fbi
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pierwsze czytanie projektu ustawy o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki

Zmiany przepisów dot. m.in. emisji dwutlenku węgla w transporcie morskim oraz recyklingu statków zakłada projekt noweli ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, którego pierwsze czytanie odbyło się w czwartek w Sejmie.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d3x8fbi

Rządowy projekt nowelizujący ustawę o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw wynika przede wszystkim z konieczności implementacji do polskiego prawa niektórych przepisów - powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.

Jak dodał, chodzi o przepisy ws. planowania przestrzennego obszarów morskich, recyklingu statków, monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz pobierania próbek i sprawozdawczości w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.

"Proponowane zmiany w ustawie o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki () zapewnią właściwe funkcjonowanie inspekcji w oparciu o opracowany przez Komisję UE system informatyczny, który pozwala na zbieranie danych o inspekcjach statków w ramach egzekwowania wymogów dyrektywy siarkowej" - powiedział Brzezicki.

d3x8fbi

Ponadto doprecyzowano kwestie pobierania próbek paliwa z systemu obiegu paliwa, a także sankcje za naruszenia dyrektywy siarkowej - relacjonował wiceminister.

Według Brzezickiego proponowane zmiany w ustawie o portach i przystaniach morskich, polegające na dodaniu obowiązku zapewnienia ochrony przeciwpożarowej w portach, mają charakter porządkujący.

Istotną zmianą w ustawie o bezpieczeństwie morskim jest wprowadzenie w życie nowych przepisów dotyczących konieczności weryfikowania masy brutto kontenerów ładowanych na statki - powiedział Brzezicki. Jak dodał, nowe przepisy mają zlikwidować proceder zaniżania wagi kontenerów w dokumentach przewozowych w stos. do rzeczywistej masy, co było przyczyną groźnych katastrof morskich.

Proponowane zmiany w ustawie o odpadach dotyczą z kolei uregulowania recyklingu statków, w tym obowiązku uzyskania zezwolenia od marszałka województwa w trybie decyzji administracyjnej. "Zadania wynikające z tego uregulowania będą zadaniami z zakresu administracji rządowej, zleconymi samorządowi terytorialnemu. Właściwym organem administracji w tym zakresie będzie marszałek województwa" - dodał Brzezicki.

d3x8fbi

Wszystkie kluby opowiedziały się za skierowaniem projektu ustawy do dalszych prac w sejmowej komisji.

Poseł PO Norbert Obrycki pytał Brzezickiego, czy obowiązki samorządu województwa związane z recyklingiem statków będą nowymi zadaniami własnymi samorządu, czy zleconymi zadania rządowymi w formie dotacji z budżetu.

"Nie będzie dodatkowych środków dla marszałków w celu umożliwienia podejmowania decyzji administracyjnej z tego względu, że zmiany, które proponujemy mieszczą się już w ogólnych uregulowaniach dotyczących obrotu odpadami, którymi już się marszałkowie zajmują" - odpowiedział Brzezicki. Jak dodał, koszty z tym związane nie powinny być "wielkie".

d3x8fbi

Podziel się opinią

Share

d3x8fbi

d3x8fbi