Trwa ładowanie...
piwo

Piwo dopiero po 23:00. Tak rząd chce walczyć ze spożyciem

Ministerstwo Zdrowia chce zaostrzenia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Projekt zmian zgłosiło już Radzie Ministrów. Jednym z pomysłów na walkę z uzależnieniem Polaków ma być ograniczenie emisji reklam piwa.

Share
Piwo dopiero po 23:00. Tak rząd chce walczyć ze spożyciem
Źródło: PAP
d2mnbrl

Jak pisaliśmy w WP w ubiegłym tygodniu, Ministerstwo Rodziny, w odpowiedzi na interpelację poselską, zgłaszało konieczność usunięcia reklam piwa z telewizji publicznej.

Resort Zdrowia nie był jednak przychylny tak radykalnym rozwiązaniom, zwłaszcza że nad zmianami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi pracuje już co najmniej od pół roku.

d2mnbrl

Ministerstwo Zdrowia opowiada się raczej za skróceniem czasu antenowego, w którym piwo mogłoby być reklamowane. Złocisty trunek ma zniknąć z telewizji, radia czy kina przed godziną 23:00.

Piwne marki reklamować mogłoby się jedynie między 23 a 6 rano – piszą "Wirtualne Media". Dla przypomnienia, dziś takie reklamy mają prawo się ukazywać po godz. 20.

Rynek alkoholi w Polsce. Co najchętniej piją Polacy?

98,8 litrów piwa na głowę

Skąd, zdaniem resortu, konieczność kolejnych obostrzeń? W uzasadnieniu założeń nowelizacji posłowie powołują się na szacunki WHO, według których spożycie napojów alkoholowych w Polsce będzie rosło.

d2mnbrl

"Podniesienie świadomości konsumentów oraz ułatwienie podejmowania właściwych wyborów, a także wprowadzenie rozwiązań umożbez wliwiających ograniczenie dostępności fizycznej napojów alkoholowych bez wątpienia przyczyni się do zmniejszenia skali problemów wywoływanych przez alkohol wśród Polaków" - przekonuje ministerstwo w uzasadnieniu.

Jak pisaliśmy w WP, w ostatnich dziesięciu latach najmniejsze spożycie piwa odnotowano w 2010 r. - 90,2 l, największe zaś w 2012 r. - 99,2 l. Według danych GUS, w ubiegłym roku statystyczny Polak wypił średnio 98,8 l piwa.

Rośnie produkcja

Produkcja piwa w Polsce w ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosła o 14 proc. W ubiegłym roku sięgnęła blisko 42 mln hektolitrów, z tego 1,4 proc. stanowiło piwo bezalkoholowe. Jak informowaliśmy w WP, produkcja złocistego trunku bez procentów od 2012 r. do 2016 r. prawie się podwoiła - z 316 tys. hektolitrów do 602 tys. hektolitrów.

Obecnie jesteśmy trzecim co do wielkości producentem piwa w UE, co przynosi budżetowi dochód na poziomie 3,6 mld zł rocznie. W produkcji piw wyprzedzają nas jedynie Niemcy i Brytyjczycy. Większość surowców potrzebnych do wytworzenia piwa w kraju pochodzi z rodzimych plantacji.

Polskie piwo cenione jest również w świecie i całkiem sporo go eksportujemy. W 2016 roku sprzedaliśmy blisko 336 mln litrów o wartości 157 mln euro. Głównymi odbiorcami były Holandia (za 22,3 mln euro), Wielka Brytania (za 18,7 mln euro) oraz Niemcy (za 17,7 mln Euro).

d2mnbrl

Podziel się opinią

Share
d2mnbrl
d2mnbrl