Trwa ładowanie...
d1cvjjd
13-10-2014 09:07

PKP Cargo czeka z dalszymi planami akwizycyjnymi do czasu przejęcia AWT i CTL

Warszawa, 13.10.2014 (ISBnews) - PKP Cargo analizuje możliwości akwizycji spółek kolejowych w krajach europejskich, w których prowadzi przewozy, ale z przeprowadzaniem kolejnych przejęć wstrzyma się do momentu zakończenia obecnie prowadzonych procesów akwizycji działającej głównie w Czechach Advanced World Transport (AWT) i polskiej CTL Logistics, poinformował agencję ISBnews członek zarządu ds. operacyjnych Wojciech Derda.

d1cvjjd
d1cvjjd

"Jesteśmy w ciągłym procesie śledzenia tego, co się dzieje na rynku europejskim, natomiast żadnych innych procesów w tej chwili nie prowadzimy. Po zakończeniu procesów, w których jesteśmy w chwili obecnej będziemy mogli powiedzieć dużo więcej. Od tego zależy nasza długoterminowa strategia" - powiedział Derda w rozmowie z ISBnews.

Dodał, że PKP Cargo jest na etapie badania due diligence zarówno AWT, jak i CTL Logistics. W przypadku polskiego przewoźnika do przejęcia niezbędne będzie uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

"Dyskusję na temat tego, co jest rynkiem właściwym dla przewozów towarowych prowadzimy od dłuższego czasu, myślę, że będziemy mieli dla UOKiK bardzo dużo argumentów, żeby tę zgodę otrzymać. Oczywiście, nie jestem w stanie prognozować, jakie będą decyzje niezależnej instytucji państwowej" - podkreślił.

Derda poinformował również, że trwają zaawansowane prace zmierzające do ogłoszenia przetargu na nowe lokomotywy elektryczne, które PKP Cargo chce wykorzystać do prowadzenia przewozów międzynarodowych.

d1cvjjd

"Zarząd podjął już decyzję o prowadzeniu przetargu, jesteśmy w trakcie dialogu technicznego z dostawcami lokomotyw wielosystemowych. Przypomnę, że PKP Cargo planuje zakup 10 takich lokomotyw, będzie to inwestycja rzędu 200 mln zł. Pozwoli nam to uniezależnić się od innych przewoźników w przewozach prowadzonych za granicą. Przetarg będzie ogłoszony w tym roku" - powiedział.

Według niego, na rynku istnieje niewielu dostawców mogących zrealizować podobne zamówienie. Podkreślił, że polscy producenci taboru szynowego mogą startować w przetargu, jednak według jego wiedzy nie posiadają certyfikatów, które pozwalają ich lokomotywom jeździć za granicą.

"Przetarg jest otwarty dla wszystkich, spodziewamy się, że próbować będą chciały zarówno Pesa, jak i Newag. Jesteśmy, oczywiście, z tymi firmami w kontakcie, wszystko będzie zależało od nich - czy będą w stanie spełnić wymagania naszego przetargu" - powiedział.

"Z informacji, które posiadam, zarówno Pesa, jak i Newag nie mają w chwili obecnej certyfikatów, które pozwalają ich lokomotywom jeździć po Europie" - dodał.

d1cvjjd

W najbliższym czasie spółka nie planuje innych zakupów taboru trakcyjnego i wagonów.

"Obecnie realizowane są dostawy 330 platform intermodalnych, wszystkie będą w dyspozycji PKP Cargo zgodnie z harmonogramem, do końca roku. W tym roku nie będzie dalszych przetargów na wagony. Natomiast w przypadku taboru spalinowego posiadamy wystarczający zasób, przy czym cały czas jesteśmy w procesach jego modernizacji" - powiedział.

Derda poinformował również, że po otrzymaniu w tym roku certyfikatów zezwalających na prowadzenie przez PKP Cargo samodzielnych przewozów w Holandii i na Litwie, spółka nie ubiega się w tej chwili o uzyskanie dostępu do kolejnych krajów.

d1cvjjd

"W chwili obecnej posiadamy certyfikaty na przewozy w ośmiu krajach europejskich. Na chwilę obecną nie prowadzimy procesów zmierzających do pozyskania certyfikatów na kolejne. Mamy obecnie dostęp do wszystkich krajów, którymi jesteśmy zainteresowani" - podsumował członek zarządu.

Na początku września przewoźnik poinformował, że podpisał wstępne porozumienie w sprawie potencjalnego nabycia 100% udziałów w spółce Advanced World Transport (AWT). PKP Cargo podało wtedy, że chce sfinansować tę transakcję głównie ze środków własnych, ale nie wyklucza emisji euro obligacji.

Także we wrześniu PKP Cargo podpisało z European Rail Freight II S.? r.l list intencyjny w sprawie potencjalnego nabycia 100% udziałów w spółce CTL Logistics. Na podstawie listu intencyjnego strony porozumienia mogą przystąpić do negocjacji w sprawie uzgodnienia warunków potencjalnej transakcji. Jednocześnie do UOKiK trafił wniosek PKP Cargo o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad CTL.

d1cvjjd

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59% według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

Tomasz Chaberko

(ISBnews)

d1cvjjd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1cvjjd