Trwa ładowanie...
poczta polska
24-07-2008 07:42

Poczta Polska regularnie traci klientów

Po czerwcowym strajku listonoszy Poczty Polskiej pozostało już tylko wspomnienie. Jednak szefowie państwowego molocha nie mają powodów do zadowolenia. Z usług instytucji rezygnują klienci, zarówno indywidualni, jak i instytucje, którzy przenoszą się do konkurencji.

Poczta Polska regularnie traci klientówŹródło: WP.PL
d3un6wt
d3un6wt

Jest się o co bić, rynek usług pocztowych w Polsce eksperci szacują na 7 mld zł, a jego wartość stale rośnie.

Monopol Poczty Polskiej jest bezdyskusyjny. Tylko w ubiegłym roku państwowy gigant zrealizował 2,9 mld usług pocztowych, które przełożyły się na 4,6 mld zł przychodu. Konkurencyjni niezależni operatorzy zrealizowali w tym czasie 2,4 mld usług pocztowych (1,7 mld zł przychodu). Udział Poczty Poskiej w obszarze przesyłek z korespondencją wynosi 98,8 proc. - to wynik tego, że PP ma wyłączność na dostarczanie najpopularniejszych przesyłek o wadze do 50 gramów. Dopiero w 2013 r. rynek usług pocztowych będzie w pełni zliberalizowany, jednak część klientów nie czeka na nowe przepisy i zmienia operatora.

d3un6wt

Współpracę z InPost nawiązało wydawnictwo prasowe Bauer, które wysyła pięć tytułów do ponad 50 tysięcy prenumeratorów.
_ Nasi klienci skarżyli się, że albo nie otrzymują gazet, albo docierają one ze znacznym opóźnieniem _ - wyjaśnia Marcin Ziółkowski z działu prenumeraty wydawnictwa. _ Testujemy więc InPost. Nie rezygnujemy całkowicie z usług Poczty Polskiej, gdyż InPost nie obejmuje całego kraju. _

Za pośrednictwem obu firm docierają do klientów faktury z Telekomunikacji Polskiej, ale przewagę ma InPost. Zdaniem Marii Piskier z biura TP, lepszą terminowością dostarczania przesyłek może się pochwalić InPost.

Niezależni operatorzy walczą o więcej. InPost ma obecnie placówki w 158 miastach, do końca roku uruchomi 800 punktów i 200 placówek finansowych. Zdaniem Rafała Brzoski, prezesa zarządu, kluczowa dla jakości usług pocztowych jest pełna liberalizacja rynku, która wpłynie na zwiększenie liczby operatorów. Zaledwie 0,7 proc. wynosi udział w rynku PAF Operatora Pocztowego, który obsługuje 7 tys. klientów instytucjonalnych.

_ Zatrudniamy na terenie 17 województw ponad 3 tys. listonoszy i doręczycieli _ - informuje Marek Sadowski, rzecznik PAF. _ Nasza oferta jest skierowana głównie do klientów biznesowych, obsługujemy urzędy, firmy telekomunikacyjne, wydawnictwa. Do końca 2009 roku zamierzamy zająć nie mniej niż 5 proc. krajowego rynku pocztowego. _

d3un6wt

Zastrzeżenia do działania Poczty Polskiej ma też Urząd Komunikacji Elektronicznej. Z jego raportu wynika, że większość przesyłek nie trafia do odbiorców w wyznaczonym terminie. UKE zarzuca nieterminowe opróżnianie skrzynek, brak codziennej obsługi rejonu przez listonoszy, niszczenie przesyłek. Reklamowanie usług jest skazane na niepowodzenie. Blisko 78 proc. zgłoszeń było traktowanych jako nieuzasadnione.

Zdaniem Michała Dziewulskiego, rzecznika terenowego Poczty Polskiej, odrzucanie reklamacji wiąże się m.in. z tym, że klienci domagają się odszkodowań za nieterminowe przesyłki, a polskie prawo nie przewiduje rekompensaty w przypadku klientów indywidualnych.

Michał Dziewulski bagatelizuje rezygnacje klientów.
_ Nie sądzę, by skala tego zjawiska była duża _ - informuje rzecznik. _ Nasze placówki swoim zasięgiem obejmują teren całego kraju. _

Szefowie Poczty Polskiej pracują nad poprawieniem terminowości doręczeń. Mają to osiągnąć przez otwieranie sortowni. Ale czy to wystarczy, by nie tracić klientów?

Alicja Zboińska
POLSKA Dziennik Łódzki

d3un6wt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3un6wt