Podróbki to plaga w UE. Tak to wygląda w Polsce
Koncerny mówią "dość"
Dzisiaj już 5 proc. importowanych do UE produktów to podróbki, a liczba ta systematycznie rośnie.
Handel podrabianymi towarami to gigantyczny biznes i przynosi ich producentom 432 mld euro zysku. Szacuje się, że do 2022 r. suma ta wzrośnie ponad dwa razy i wyniesie 931 mld euro.
Adidas, Lego Philips, Christian Dior i inne wielkie koncerny tracą miliardy dolarów na tym procederze. Teraz jednoczą siły w walce z podróbkami i apelują do unijnych urzędników o zaostrzenie przepisów dotyczących handlu internetowego podróbkami.
Bo skala zjawiska jest ogromna. Wystarczy przejrzeć aukcje w sklepach internetowych lub wejść do jednego z tzw. China Marketów, rozsianych po całej Polsce, gdzie trafiają importowane wprost z Chin towary. Większość to ordynarne podróbki, jak ta na zdjęciu.
Sprawdziliśmy, jak wygląda skala tego typu nieuczciwości w polskich sklepach.
Plaga podróbek
Z najnowszego raportu Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wynika, że średnio 1 na 10 konsumentów kupił w internecie towar podrobiony zamiast oryginalnego, a 35 proc. klientów nie miało pewności, czy dostarczone im produkty rzeczywiście są oryginalne.
Wystarczy ten sam kolor czy napis i skuteczne, warte miliony złotych oszustwo, gotowe. Każdy z nas jest potencjalną ofiarą oszustów.
Na zdjęciu przykład z polskiego sklepu, tzw. Asia Marketu z bogatą ofertą towarów "made in China". Na jednej półce torby "mocno inspirowane" markami Louis Vuitton i Chanel.
Zagubiony konsument
Z badań prowadzonych przez zespół psychologa biznesu prof. Andrzeja Falkowskiego z Uniwersytetu SWPS wynika, że w Polsce 12 proc. konsumentów nie zdaje sobie sprawy z istnienia marek naśladujących, zaś 32 proc. konsumentów nie potrafi odróżnić marki naśladującej od oryginalnych towarów.
Tu inspiracja oryginalną marką Reebok (dolne zdjęcie) jest ewidentna. To również asortyment z polskiego sklepu.
Chiński Big Star
Pomysłowość nieuczciwych producentów nie zna granic. Żerują na nieświadomości konsumentów.
Trampki Big Star czy Spain Star?
Chiński Converse
Tu kolejny przykład z polskiego sklepu. Inspiracja marką Converse wyraźna.
Daiads
Chiński adidas, a raczej daiads. Dla porównania po lewej "twórcza" inspiracja oryginalną marką (po prawej na zdjęciu).
Chińskie Lego
Patent na klocki Lego wygasł już kilka lat temu, jednak tutaj - przykład z półki w polskim sklepie - wątpliwa inspiracja duńską marką jest nader oczywista.
Walt Disney po chińsku
"Kraina Lodu", to najbardziej dochodowa animacja w historii kina i to nie tylko dzięki wpływom z kas kinowych. To także cały przemysł związany z tą produkcją: gadżety, zabawki, ubrania - jednym słowem miliony dolarów, któe płyną z sympatii do bajkowych sióstr księżniczek. Nic dziwnego, że Elsa i Anna stały się również celem fałszerzy.
Te zabawki niewiele mają wspólnego z tymi, firmowanymi przez Walt Disney Co.
Lego po chinsku
Kreatywność producentów podróbek potrafi zadziwiać. Lele, Lebq... to wszystko chińskie wersje kultowych klocków Lego. W tym przypadku dodatkowo w tematycznych seriach bajkowych.
Chińska Barcelona
Z problemem podróbek boryka się również świat sportu. Proceder podrabiania koszulek, piłek i gadżetów klubów piłkarskich rozpowszechniony jest na całym świecie.
Każdy mały fan piłki nożnej marzy o koszulce z nazwiskiem Messiego lub Ronaldo na plecach. W tym przypadku jednak warto przyjrzeć się herbom klubów, które znacznie różnią się od oryginalnych symboli Barcelony i Realu.
Chińskie Moschino
Moschino to kultowy włoski dom mody. Nie każda miłośniczka mody może pozwolić sobie na taką markę w szafie.
Naprzeciw zapotrzebowaniu wychodzą jednak fałszerze, którzy odwzorowują mniej lub bardziej udanie oryginalne projekty. Tu słynne logo zostało podzielone, tak by uniknąć zarzutów o plagiat. Jednak mniej zorientowane fashionistki mogą dać się nabrać.
Chińskie UFEA
Od Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, które Polska współorganizowała z Ukrainą, minęło już 5 lat. Jednak wciąż nieuczciwi producenci próbują zarabiać na tym wydarzeniu.
W tym przypadku UEFA chyba nie wie, że firmuje takie akcesoria.