Pojadą po premiach - nowe kary dla pracowników PKP IC
„Rynek Kolejowy” dotarł do nowego taryfikatora kar dla pracowników spółki PKP Intercity. Ma być wspólny dla wszystkich pracowników. Od kwietnia, jeżeli konduktor nie powie do pasażera „proszę”, straci jedną piątą premii
15.04.2013 | aktual.: 15.04.2013 10:53
Wspólny taryfikator kar dla wszystkich pracowników jest opracowywany w związku z zarejestrowaniem Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników zatrudnionych przez jednostki organizacyjne wchodzące w skald PKP Intercity. Zawarto w nim jedynie górne granice kar potrącanych z premii - całą premię można stracić np. za nieobecność w pracy, spowodowanie wypadku, czy pracę pod wpływem alkoholu, drobniejsze przewinienia są określone limitem np. 70 proc.
Większe kary za recydywę
Według taryfikatora, za krytykowanie spółek z grupy PKP, pracownicy PKP IC stracą połowę premii. Podobnie za: nieudzielanie informacji podróżnemu o cenach usług czy utrudnieniach w ruchu. Zaniechanie używania zwrotów grzecznościowych w kontakcie z klientem spowoduje utratę 20 proc. premii.
Za uchybienia w stroju, w tym brak nakrycia głowy, krawata, czy niechlujną fryzurę pracownicy stracą 10 proc. premii. Natomiast palenie tytoniu przez pracownika, lub brak reakcji na palenie przez podróżnych to od razu maksymalna, 70-procentowa kara. Kary mają charakter progresywny - wzrastają w przypadku recydywy.
Cały taryfikator można zobaczyć [
tutaj ]( http://i.wp.pl/a/f/pdf/30987/taryfikator_kar.pdf )
Ostateczna wersja wejdzie w życie w czerwcu
- Taryfikator to projekt nowy. Choć również wcześniej wewnętrzny regulamin oraz kodeks pracy dopuszczały stosowanie potrąceń premii, nie funkcjonował jeden dokument regulujący te zagadnienie. Taryfikator najprawdopodobniej wejdzie w życie już w czerwcu. Do tego czasu z nowym dokumentem, w ramach pouczeń okresowych, będą zaznajamiani pracownicy bezpośredniej obsługi klienta - konduktorzy, pracownicy kas - mówi rzecznika PKP Intercity Beata Czemerajda.
- Wdrożenie taryfikatora stanowi element procesu podnoszenia standardów obsługi klienta spółki. Dzięki niemu zostaną również ustandaryzowane zakresy wysokości potrąceń premii dla konkretnych naruszeń. Dokument jednoznacznie określa wysokość potrąceń dla danego naruszenia standardu czy obowiązujących przepisów - wyjaśnia Czemerajda.
Według zarządu PKP Intercity, stwarzało to możliwość nierównego traktowania pracowników. Dlatego opracowano szczegółowy taryfikator kar, który pilotażowo wszedł w życie 1 kwietnia.
[
]( http://www.rynek-kolejowy.pl/38544/Pojada_po_premiach_%2B_nowe_kary_dla_pracownikow_PKP_IC.htm )