Polacy kradną (prawie) najmniej w Europie!

Polscy klienci są jednymi z najuczciwszych w Europie. W sklepach na potęgę kradną natomiast pracownicy. W sumie w ten sposób w zeszłym roku sieci handlowe straciły blisko miliarda euro – wynika z raportu firmy Checkpoint.

Polacy kradną (prawie) najmniej w Europie!
Źródło zdjęć: © Checkpoint

22.10.2010 | aktual.: 22.10.2010 14:36

Polscy klienci są jednymi z najuczciwszych w Europie. W sklepach na potęgę kradną natomiast pracownicy. W sumie w ciągu roku sieci handlowe straciły w ten sposób blisko miliard euro - wynika z raportu firmy Checkpoint.

42,2 proc. strat naszych sklepów spowodowanych jest kradzieżą tylko przez klientów. Przekłada się to na gigantyczną sumę blisko dwóch miliardów złotych. Pomimo to polscy klienci są jednymi z najuczciwszych w Europie - mniej kradną tylko Słowacy i Rosjanie. Średnia dla Starego Kontynentu wynosi 47,8 proc. - wynika z corocznego raportu The Global Retail Theft Barometr, przygotowanego przez firmę Checkpoint. W zeszłorocznym zestawieniu Polska zajmowała pozycję numer jeden jeśli chodzi o uczciwość klientów.

Nieuczciwy jak pracownik

Prawdziwym problemem sieci handlowych są jednak jego pracownicy - to oni zamiast zarabiać dla swoich firm, wynoszą ze sklepów towar wartości ok. 400 mln euro rocznie. 34,1 proc. strat z tego tytułu stawia nas na czwartym miejscu w Europie. Najwięcej kradną pracownicy w Wielkiej Brytanii - 36, 8 proc., Rosji 36,5 proc. oraz na Słowacji 36,3 proc.

Kraść próbują jednak nie tylko klienci i pracownicy, ale także dostawcy towarów do sklepów. Polska znajduje się tu w połowie stawki w Europie. Wynik 6,20 proc. jest dokładnie równy średniej dla całego kontynentu. Pod tym względem prezentujemy się znacznie lepiej niż reszta krajów z naszego regionu.

W sumie z polskich sieci handlowych zniknął towar wartości 970 mln euro. Dodatkowo, według raportu Checkpoint, ponad jedną czwartą tej sumy sklepy musiały wydać na zabezpieczenia - dokładnie 237 mln euro.
W całej Europie koszty przestępczości - suma kradzieży i wydatki na ochronę - w handlu detalicznym wyniosły gigantyczne 36,2 mld euro.
- Tym kosztem obciążeni są uczciwi klienci robiący zakupy w sieciach handlowych. Wypada po 140,65 euro na przeciętną europejską rodzinę - napisano w raporcie.

Jak podkreślają autorzy badania rosną wydatki sieci handlowych na zabezpieczenia. Sklepy, które w trakcie kryzysu chcąc ciąć koszty, zmniejszyły ilość zabezpieczeń, teraz stawiają na większą ochronę - wydatki wzrosły o blisko 10 proc. Na razie nie ma to jednak przełożenia na zmniejszenie liczby kradzieży.
- Prawie jedna trzecia detalistów na świecie doświadczyła zwiększonej liczby prób i faktycznych kradzieży w porównaniu z minionym rokiem - można przeczytać w podsumowaniu badań.

Kradną ubrania, elektronikę i... mięso

Na świecie sieci handlowe szczególnie narażone na kradzieże to niezmiennie te ze sklepami odzieżowymi, materiałami budowlanymi i do majsterkowania oraz drogerie i apteki samoobsługowe.

Najczęściej kradzione produkty to natomiast markowa odzież oraz przedmioty małe, ale o stosunkowo dużej wartości: golarki, żyletki, perfumy. Dużą „popularnością” niezmiennie cieszy się też elektronika: smartphony, elektryczne szczoteczki do zębów, płyty dvd oraz gry komputerowe. Na górze listy najczęściej kradzionych produktów jest też droga żywność: dania dla niemowląt, świeże mięso wysokiej jakości, kawa oraz alkohole.

- To kolejny sygnał, przypominający nam o kryzysie gospodarczym - zauważa Tomasz Skrzypczak, dyrektor generalny w polskim oddziale Checkpoint Systems. - Wiele osób próbuje kradzieży jako sposobu na zdobycie dóbr wyższej jakości, do których przyzwyczaili się wcześniej, a na które obecnie nie mogą sobie pozwolić z powodu obniżenia dochodów - wyjaśnia.

Jak powstawał raport?

Czwarty już raport The Global Retail Theft Barometr obejmuje okres dwunastu miesięcy - od 1 lipca 2009 do 30 czerwca tego roku. W badaniu wzięły udział 1103 sieci detaliczne z 42 państw. Ich łączne przychody ze sprzedaży są równe 873,8 mld USD. W tym roku po raz pierwszy w badaniu uwzględniona została Rosja.

kradzieżklienthandel
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)