Polacy piją piwo. Zobacz jakie
Z wyliczeń podanych przez ZPPP Browary Polskie jasno wynika, że w ostatnim czasie wyraźnie na popularności zyskują piwa z dyskontów i tzw. marki ekonomiczne. Jakie jest więc ulubione piwo Polaków? Prawda jest brutalna: coraz częściej wybieramy to, co najtańsze na półce.
23.05.2011 | aktual.: 25.05.2011 08:48
Z danych ZPPP Browary Polskie wynika, że w I kwartale br. branża odnotowała wzrost sprzedaży oraz spadek cen w wyniku rozwoju dyskontów. - Pierwsze trzy miesiące tego roku przyniosły zwiększenie wolumenu do 7,08 mln hektolitrów z 7,03 mln hektolitrów. W tym czasie cena piwa spadła z 2,64 zł do 2,57 zł. Blisko 3-proc. wzrost udziału marek ekonomicznych w sprzedaży jest najprawdopodobniej następstwem kryzysu, kiedy klienci zaczęli się interesować tańszymi produktami - tłumaczy prezes ZPPP Gary Haigh.
Udział marek ekonomicznych w I kwartale 2011 r. wzrósł z 22,7 proc. do 25,2 proc. Najsilniejszą pozycję w dalszym ciągu zajmuje segment mainstream, choć skurczył się z 55,3 proc. do 54,6 proc. Spadek udziału zanotowano także w przypadku segmentu piw premium do 19 proc. z 20,9 proc. rok wcześniej.
Udział dyskontów w sprzedaży detalicznej wzrósł w I kwartale br. do 18,8 proc. z 14,2 proc., a kanału nowoczesnego do 18,5 proc. z 18,2 proc. Spadek zanotowano w przypadku handlu tradycyjnego. Jego udział skurczył się do 62,6 proc. z 67,6 proc.W Polsce w 2010 roku sprzedano o 0,7 proc. więcej piwa niż w 2009 roku, co oznacza wzrost do 34,34 mln hektolitrów. Przedstawiciele Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie uważają, że w kolejnych latach należy spodziewać się stabilizacji lub niewielkiego wzrostu sprzedaży.
Największy wzrost sprzedaży branża piwowarska zanotowała w ostatnich trzech miesiącach 2010 r. Popyt zwiększył się wówczas o 5,6 proc. Nieco gorzej wypadł kwartał III, w którym sprzedaż piwa wzrosła o 2 proc. Niewielki wzrost zanotowano także w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku - wyniósł on wtedy 0,2 proc. Najsłabszym okresem okazał się II kwartał 2010 r. Branża piwowarska zanotowała wówczas spadek sprzedaży o 3,7 proc.
- Zmniejszone spożycie piwa w II kwartale było spowodowane dwoma wydarzeniami: katastrofą smoleńską oraz powodzią, jaka dotknęła Polskę w tym czasie - powiedział na konferencji prasowej nowy prezes ZPPP Gary Haigh.
Przedstawiciele ZPPP Browary Polskie spodziewają się, że rynek piwowarski w Polsce pozostanie w najbliższych latach stabilny lub nieznacznie się zwiększy. Przełomu w branży nie przyniesie, organizowane częściowo w Polsce, Euro 2012.
- Czasy nadspodziewanego wzrostu rynku zakończyły się w 2009 r. Od tej pory obserwujemy stabilizację wartości sprzedaży przy spadku jej wolumenu, co jest wynikiem stałej puli środków przeznaczanych przez konsumentów na piwo. Producenci mogą teraz zwiększać swój udział jedynie dzięki wprowadzaniu nowych produktów lub opakowań - powiedział na konferencji Xavier Belison, ustępujący prezes ZPPP.
- II kwartał tego roku powinien być dla branży lepszy rdr, ze względu na niską bazę roku poprzedniego. Ponadto, producenci wprowadzają nowe produkty i liczą na zainteresowanie klientów - dodał.W 2010 r. przemysł piwowarski odprowadził do budżetu państwa blisko 3,3 mld zł.
- Po 11 miesiącach 2010 r. wpływy z akcyzy wyniosły 3,2 mld zł. W grudniu na pewno doszło ok. 100 mln zł. Wpływy są niewiele większe od oczekiwań resortu finansów - powiedziała dziennikarzom Danuta Gut z ZPPP Browary Polskie. Dodała, że producenci piwa nie spodziewają się wzrostu cen akcyzy w najbliższym czasie.
*Sonda WP: Internauci są bardzo wybredni *
Na początku maja spytaliśmy o to jakie piwa lubią najbardziej internauci WP. Z sondy wynika, że jesteście prawdziwymi znawcami piwa i smakoszami. Aż 28 proc. preferuje piwa niepasteryzowane, a 22 proc. lokalne. Najpopularniejsze według danych sprzedaży piwo pasteryzowane to ulubiony produkt jedynie 24 proc. z internautów WP. W sondzie wzięło udział blisko 24 tys. osób.